Gå til innhold
Arkivverket
Helge Lauritsen

Dødsfall

Recommended Posts

Helge Lauritsen

Leter etter dødsfallsdatoen til Peder Johan Eriksen Gjertsen (han kalte seg Gjertsen etterhvert. Ser i FT 1900 at han kaller seg Eriksen Gjertsen) Peder ble født i Bergen 25.04.- 1859, og han var gift med Anne Johanne Eriksen (f. 15.05.- 1852). Hun figurerer i FT 1910 som enke, men jeg kan ikke finne Peders dødsdato. Ingen av  ektefellene tilhører et trossamfunn. Selv om Anne Johanne finnes i dødsfallsprotokollene (7.01.- 1920), finner jeg ikke Peder. Jeg finner en Peder i Rygge i 1910, men det kan ikke være ham jeg leter etter.
Har noen et tips hvor jeg kan lete?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Samme mann nevnes i dette temaet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood
9 minutter siden, Helge Lauritsen skrev:

Ser i FT 1900 at han kaller seg Eriksen Gjertsen) Peder ble født i Bergen 25.04.- 1859,

 

Peder Johan Gjertsen i Rygge i 1910 med samme fødselsdato som din Peder: 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036359001468

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Lauritsen

det kan umulig være Peder fra Rygge. For det første: "Min" Peder var skreddermester, peder i Rygge var skreddersvend. Det er lite trolig at han la vekk sin mestertittel. For det andre figurerer Anne Johanne , han kone som enke i FT 1910, Bergen. Det er det lite trolig at hun kan gjøre dersom "min" Peder hadde vært å finne i Rygge i 1910.
Takk for rask respons :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Lauritsen

Anna Johanne virker snublende nær mht dødsdato. Hun står her oppført som født 1846. Min f. på Anne Johanne er 1852.Det kan selvfølgelig være en feilføring siden resten stemmer bra. Mannen i tabellen er hennes mann F. 1859. 

Da her vi ihvertfall etablert at han fremdeles oppføres som pårørende, men nær dør han? :)

Takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Lauritsen

Anna Johanna har jeg kontroll på, ellers takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Jeg er ikke kjent i Bergen.  Vet du hvilken kirke de sognet til?

 

Tillegg:  Vi legger inn lenker til pårørende fordi det kan gi informasjon til andre som også hjelper til med å lete:)

Endret av Lene Benedicte Lauritzen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Lauritsen

Ja, det må være Sandviken, men siden hun, Anna Johanne ikke tilhørte noe kirkesamfunn er det lite trolig at kirken fikk spille en rolle. Jeg har sett og lest så øyet er stort og vått i mange kirkebøker:) Hun er ikke å finne  - så vidt jeg kan se

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Jeg så du skrev de ikke tilhørte noe trossamfunn, men de måtte likevel begraves, så de er vel ført inn som dissentere:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Lauritsen

Ikke såvidt jeg har kunnet finne. Jeg har også forsøkt å finne ut når de de meldte seg ut av kirken. Det har heller ikke vært lett. Degifter seg imidlertid, og noen av barne konfirmeres.
Takk for hjelp - og oppmuntring. Flott etternavn forresten:)

 

Helge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Takk i like måte!  Nå er vi tre med dette staselige etternavnet her inne;D 

 

Ok.  Jeg er en smule manisk når det gjelder orden og systematikk, så jeg syntes det er greit med litt oppsummeringer i ny og ne.

 

Det du altså vet, er at han lever i 1900; kilde folketellinga for det året.

Kona står som enke i 1910; kilde folketellinga for det året.

Hun står også som enke når hun dør i 1920. 

 

Men hvem er den Peder Johan Eriksen som er skreddermester når hun dør?  Er det en sønn? 

Eller er hun feilaktig ført som enke?  Kan de ha gått fra hverandre?

 

Har du sjekket Peder Johan i Rygge ordentlig så du vet med sikkerhet det ikke er ham?  Underlig at de har samme fødselsdato og yrke i tillegg til samme navn.  Virker som det må være samme person.

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Lauritsen

Ordnung muss sein.

ja, han lever i 1900

Hun står oppført som enke i 1910 - med fattigunderstøttelse.

De har ingen barn som heter Peder Johan, men et barnebarn (sønn av Amanda). Det må være ham.

Peder fra Rygge titulerer seg som skredder og ikke skreddermester. Er ikke det rart?

 

Helge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Samme navn, fødselsdato, fødested og yrke.  

Vi må se om vi finner om han har forlatt Bergen, eller som innflytter i Rygge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood
2 timer siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Eller er hun feilaktig ført som enke?  Kan de ha gått fra hverandre?

 

Samme tanken har slått meg - at de kanskje kan være separert eller skilt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen
23 timer siden, Grethe Flood skrev:

 

Samme tanken har slått meg - at de kanskje kan være separert eller skilt. 

Jeg har vært bort i et tilfelle tidligere hvor ei dame titulerte seg/ble titulert som enke og enkefru mens sannheten er at hun aldri var gift verken med barnefaren eller noen andre.  Hun er likevel ført som enke i mange år etter barnefarens død.

 

Jeg tenker på skammen ved skilsmisse og ser ikke bort fra i dette tilfellet at Anna Johanne kan ha pyntet på sannheten dersom Peder Johan  dro avgårde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Lauritsen

hei 

Jeg har undersøkt litt omkring husholdersken som "Rygge-Peder" hadde i 1910, Georgine Margrete Storaker.
Hadde hun forbindelser til Bergen?
i 1907 reiser hun til USA over Bergen
I 1909 gifter hennes søster Elen Gjertine Nilsdt. Storaker seg i Bergen
I 1910 bor hun i Rygge med Peder som hans husholderske.
I 1913 reiser hun til USA over Bergen for å treffe familie. det ser ikke ut til at hun kommer tilbake.

Jeg finner imidlertid ikke ut når Peder dør.
Jeg finner heller ikke hans navn på utreise til USA over Bergen.

Linken mellom husholdersken og Peder og Bergen er definitivt der.

På Hans kones dødsmelding i klokkerboken står BEGGE som enke.

Jeg tror du kan være inne på noe viktig og riktig :)

Er Georgine "husholderske"?

 

Helge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

I 1900 bor Jørgine Margrethe Nilsdatter hjemme i Hyllestad:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037339001007

 

Ikke ofte jeg poster lenker gamle DA lenger, men her finner Peder og Anna Eriksen i liste over stemmeberettigede for kommunevalget i Bergen i 1904:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=stemrett&gardpostnr=1080&merk=1080#ovre

 

Men jeg finner ikke noen Peder Eriksen med yrke skredder i listen ved stortingsvalget i 1906:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=stem1906&gardpostnr=1218&merk=1218#ovre

 

Det finnes en løsarbeider Peder Gjertsen i listen fra 1906, men jeg tror neppe det er din Peder:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=stem1906&gardpostnr=11051&merk=11051#ovre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Lauritsen

Takk for god jobb.

Helge

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Det kan jo også være så enkelt som at han døde etter 1936, og dermed er ikke informasjonen offentlig ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Lauritsen

Slett ikke umulig. Jeg har også tenkt på det. Jeg tror imidlertid at jeg ville ha hørt om det gjennom min svigerfamilie, kanskje.

Takk for fin hjelp og nye åpninger.

Helge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Adressebok for Bergen:

1902: s. 66 http://marcus.uib.no/instance/book/ubb-adr-bergen-1902.html

Skræddersv. Bispenggade 8

 

1903: s. 85 http://marcus.uib.no/instance/book/ubb-adr-bergen-1903.html

Skrædderm. Bankg 7 og Banevei  (jobbadresse og hjemmeadresse)

 

1905/06: s. 104 http://marcus.uib.no/instance/book/ubb-adr-bergen-1905.html

Skrædderforr.  Bankg 7 og Banevei 7

 

1908: Der står han ikke.  http://marcus.uib.no/instance/book/ubb-adr-bergen-1908.html

 

Boka for 1905/06 er jo utgitt i 1905, så da kan han strengt tatt ha forlatt Bergen i løpet av 1905.  

Sammen med det at han ikke står i velgerregisteret for 1906 (se linken Grethe la inn i #20) og ikke i adresseboka for Bergen 1908 tyder jo også på at han ikke oppholdt seg i Bergen, og taler for at Rygge-Peder er riktig mann.

 

NB: Har ikke sjekket om Anna står på samme adresse som Peder i bøkene ennå.  

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen
12 timer siden, Helge Lauritsen skrev:

På Hans kones dødsmelding i klokkerboken står BEGGE som enke.

 

 

Helge

Måtte kikke på dette, for det hørtes så rart ut.  Men presten har ført "Peder Johan Eriksens enke".  Hvis du ser på de andre innføringene så står det likt på alle enker.

 

Jeg er litt fristet til å trekke konklusjonen at de ikke ble formelt skilt.

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Fjernet noe som var helt på jordet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.