Gå til innhold
Arkivverket

SFJ og Bergen: Far til Synneva Senneset Gaular heitte Ola Larsson og var frå Bergen. Skifte etter han 20/8/1755 i Bergen.


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Se tidligere emne med tittel "Marta Siursdatter f 1736 i Lindås" innlegg #16

 

Skiftet etter Ola Larsson er det link til i tidligere emne "Skifter i Bergen fra 1765. Folk med aner i Sunnfjord." innlegg #57


"Kjekt at ting blir oppklart! Her er skifte No 701 etter Ole Larsen i 1755, enken var Kirstine Østensdatter:
http://arkivverket.n...read/24001/479/
Arvingene var døtrene
1. Synneve Olsdatter, gift med Sivert boende på gården Sinset (bør vel være Sunset?) i Sunnfjord.
2. Marthe Olsdatter, død og var gift med Ole Knudsen, datteren Marthe 20 år gammel bodde hos sin far i Stavanger."

 

Jeg har lett rundt omkring i kilder fra HRD og ROG, men uten å finne noen geografisk retning på Ole Larssons opprinnelse. Er det noen på forumet som har noen gode forslag.

Ønsketenkning: er at han er født i Sunnhordland eller Rogaland, det er basert på DNA-matcher. Men gjetninger utifra DNA-treff er ikke nødvendigvis mer treffsikkert enn

gjetninger ut i det blå. Som det står i skiftet var det en datter Martha, som var død i 1755. Men vi vet at det var en enkemann i Stavanger med navn Ole Knudsen, og deres

felles datter Martha bodde hos ham. Men hva het hans første kone, som er mor til arvingene Synneve og Marthe? Og som nevnt, hvem kan foreldrene til Ole Larsson ha vært?

 

Dette er bare ett funn:

I Korskirken er det døpt en Syneve Olsdtr 13.05.1698. Foreldre: Ole Larsen & Kiersten Olsdtr.

 

Dåpsoppføring Martha, vielse med første kone osv. finner jeg ikke. Vielse med Kirstine Østensdtr er referert i et av de tidligere innleggene ovenfor.

 

 

 

 

 

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk: Ole Larsson er min ane, dette emnet er ikke på vegne av en tredjepart/DNA-match. Hvordan går man videre nå, dette er avansert slektsgranskning. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

2. Marthe Olsdatter, død og var gift med Ole Knudsen, datteren Marthe 20 år gammel bodde hos sin far i Stavanger."

 

???

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000000484427

 

Rogaland fylke, Domkirken, Frue, Randaberg i Stavanger, Klokkerbok nr. B 3 (1733-1751), Fødte og døpte 1735, Side 15
https://media.digitalarkivet.no/view/6324/18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg glad, tenk at du fant denne barnedåpen. Moren Marthe må ha dødd i barselseng. Det står i denne oppføringen at faren er kyper, altså tønnemaker. Og da må hans vielse være denne: Korskirken 26. nov 1733 Ole Knutsen Baade & Martha Olsdtr. Merknad: "Kypper fra Stavanger uk:/P:" . Da har Ole Knudsen reist til Bergen og giftet seg der, og så har de flyttet til Stavanger. Baade-navnet har jeg fundert litt over, og sett noen tidligere emner her på Brukerforumet vedr. dette familienavnet. Som ikke gjør meg noe klokere, det gir kun noen hint.

Det finnes en dåpsoppføring i Stavanger som kan være Ole: Domkirken 02. aug 1705 barn Ole Knudsen, foreldre: Knud Olsen Kiper og Elen Eivindsdtr. Men la oss ikke gå for langt bort fra Ole Larsson i Bergen. Dåpsoppføringen til Syneva Olsdtr 1698 i Korskirken tilsier at navnet på hennes mor, og dermed Ole Larssons første kone, var Kiersten Olsdtr.

Kanskje det var denne Kiersten Olsdtr som kom fra Sunnhordland el. ROG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppslaget, RootsWeb-treff er det sjelden jeg klikker på, og denne linken ville jeg vel ikke gjettet var klaff. Så da så, da forstår jeg hvordan Ole Knudsen Kyper hører hjemme i emnene på Brukerforumet som drøfter Baade-slekter. Det var nemlig en sakfører Baade og hans sønn Knud Baade som var kunstmaler, som de mest kjente. Og i disse biografiene nevnes navnet Johanna Sophia Hansdatter Schrøder, som du nettopp har oppdaget var Ole Knudsens kone II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort et nytt funn. Introduserte kvinner Korskirken 1698 hevder at Synnevas mor het Kierstin Aamundsdtr, ikke Olsdtr slik som dåpsoppføringen 13.05 hevder.

SAB, Korskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0008: Ministerialbok nr. A 8, 1698-1747, s. 5-6
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070321620533

image.png.345ab12cb5c513bf23f910ecbc8955d1.png

I så fall må Ole Larsens første kone ha vært Kierstin Aamundsdtr. Død før 24.juni 1734, da Ole ble viet II. gang Korskirken med Kjersti Øysteinsdtr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.