Gå til innhold
Arkivverket

Kallenavn i bygdebøker - Luster og Ullensvang


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

I Lars Øyane sine bygdebøker fra Luster så finner jeg en av mine slektninger med tilnavnet  "Podlanna"

 

Ullensvang i Hardanger finner jeg ei med tilnavnet "Trastaskrømo"

 

Jeg synes det er veldig bra at forfatterene tar med disse tilnavn/kallenavn, selv om jeg antar at tilnavnene ikke alltid var posetivt for de som måtte leve med dem.

 

Er  spent på hva disse navnene betyr.

 

Anna fra Luster med tilnavnet Podlanna hadde 4 uekte barn.

 

Ingeborg på Lofthus i Ullensvang vet jeg mindre om, men hun ble aldri gift.

 

Så hvis noen kan oversette disse tilnavna til forståelig norsk så er det bra :)

 

Podlanna

Trastaskrømo

 

Mvh

Ivar

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

 

Hei Wenche

 

Jeg ser det står Podlanna-stova u/ Dale. Kanskje det henspiller på min ane som bodde der ? Stova er vel stua ?

Så nå ble jeg enda mer nyskjerrig 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trastaskrømo

Eg vil tru at navnet kommer av fuglen Trast eller Trost og sistedelen er Skråma dvs. tang i sjøkanten. Dvs. på denne plassen er det mykje trost som sitt i skråmo - Trastaskrømo.

 

Hvis dette er ett tilnavn på en person, så ville eg tolka det som at ho skremte trosten. Skrøma kan også bety å skremma.

Endret av Oddvar Søreide
retting av ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Oddvar Søreide skrev:

Hvis dette er ett tilnavn på en person, så ville eg tolka det som at ho skremte trosten. Skrøma kan også bety å skremma.

 

Hei Oddvar og takk for svar

 

Da er det nærliggende å tenke seg at "fugleskremsel" er synonymt med Trastaskrømo. Enten grunnet utseende, væremåte eller kombinasjon av begge.

 

Håper det er flere som har forslag/synspunkter på betydning av disse navnene.

 

Podlanna

Trastaskrømo

 

Mvh

Ivar

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo gjette på at det her noe med "poll" (liten "sjø") å gjøre? Ville tro at det mange steder på Vestlandet ville bli uttalt podl. Kjenner ikke så godt til dialekten i dette området, men mitt forslag i alle fall, hvis det var noen poll i nærheten. Eidsvatnet? Det ligger veldig nær fjorden i alle fall. Spørs om man må være lokal for å løse denne. :)

 

Fra wiki:

Poll (etymologi : pollrgammelnorsk; en vik med smalt innløp) er en innestengt fjord og er kjennetegnet ved at munningen utgjør en flaskehals for vannmassene inne i fjorden. Navnebruken er kjent langs norskekysten, men er ikke konsekvent. Fagfolk som geografer, geologer og vannforskere vil derfor bruke ordet poll om en del «fjorder» og «vann». Her kan nevnes Nordåsvannet og Sælevatnet i Bergen og Skjerstadfjorden ved Fauske. Tidevannsstrømmene i munningen av enkelte poller kan utgjøre rene malstrømmer.

I noen poller er der mye liv, mens andre poller ser ut til å være døende. Studiet av disse forskjellene er blitt mere viktige i dag fordi havbruksnæringen ser seg om etter nye utvidelsesmuligheter, hvor bruk av poller til skjelldyrking og fiskeoppdrett er aktuelt.

 

Ser ut som dette kan stemme med Eidsvatnet?

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Anett

 

Godt mulig du har rett i at tilnavnet kan peke på  stedsbetegnelse, men jeg er slett ikke sikker.

 

Vi får håpe det dukker opp noen lustringinger  og  hardinger som kan gi oss fasiten. Også andre med forslag er selvfølgelig  hjertelig velkommen

 

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.