Gå til innhold
Arkivverket

Inflyttning t Norge mellan 1802-1811


Carin Haglund
 Del

Recommended Posts

Hej!

 

Jag undrar om det finns immigrationsmaterial ang personer som kom fr Sverige t Norge runt 1802-1811?

 

Min anfader Johann Friedrich Hindorff utvandrade fr Sverige ca 1802, ev ngt senare. Han var Buntmager.

Han föddes i Sachsen Anhalt 1766 och kom t Sverige runt 1800.

Pga ekonomiska skäl utvandrade han utan sin svenska fru och son. Jag har sen hittat en Carl Andreas Hindorff som gifter sig 1811

med Ane Olsdatter (Bakke Strinda). Samma kvinna flyttar sen runt i Trondheimstrakten med Hindorff som sen kallar sig Johann Friedrich.

Denne man dör sen 1863 på sjukhuset i Trondheim under namnet Johann Friedrich Hindorff.

Jag tror att det är min anfader, men skulle vilja veta om det verkligen är så. 

 

 Så, min fråga är om det kan finnas dokumentation, pass el dylikt ang personer som kom fr Sverige t Norge för så länge sen?

 Personen bör troligtvis ha kommit fr Stockholm, andra tänkbara orter kan vara Karlskrona, Kumla, Örebro.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "din" Johann Friedrich Hindorff var født i 1766 stemmer ikke alder  med  den Johan Hindorff som døde 21 des  1863.Han var 83 år da han døde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Ann-Mary!

 

Tack för ditt svar. Ja, jag har varit ute på Slektsforum tidigare.

 

Kan dock inte läsa mig till när han kom t Norge. Möjligen har jag svårt att läsa

den norska texten? 1811 föds sonen Wilhelm, men står det ngt angående vart

fadern kom ifrån? Jag kan i vart fall inte se det.

Om du kan tyda texten bättre får du gärna meddela mig.

 

Det fanns ingen annan instans, typ tull/passmyndighet där invandrare registrerade sig när de kom t Norge?

 

Att han använde olika förnamn kan kanske bero på att han var bigamist. Några skilsmässohandlingar i

Sverige har jag ej sett till. Jag tror att han friserade sanningen både vad gäller förnamn och ålder pga

ovanstående. Hindorff är ett mkt ovanligt efternamn, även i Tyskland. Han har också uppgett yrke Buntmager,

han hade samma titel i Sverige. Hans förfäder i Tyskland var alla Körsnärer vilket är det samma som Buntmager.  

 

Tack på förhand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.