Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebok oppslag - Lindås, Fieldsende/Vågseidet - Getmund Olsen 1763


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Skomaker Jetmund Olsen gifter seg i Bergen med Rachel Massie Hansdatter i 1786.

 

Har vært drøftet i tidligere innlegg

https://forum.arkivverket.no/topic/215825-skomaker-jetmund-olsen-gift-med-rachel-massie-hansdtr-i-bergen-1786-deres-dåpfødested/

 

Jeg klarer ikke å finne Jetmund/Getmund/Gietmund sine aner, men har en god kandidat - Getmund Olsen Fielsendes, skrevet som skomager og fra Lindås i Undersøkelsekommisjonens ruller.

https://www.digitalarkivet.no/view/215/pp00000000010018

 

Finner også denne Getmund døpt på Fieldsende i 1763

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004218964

 

Er det noen som vil være så snill å ta seg bryet med å kikke i bygdebok så er jeg evig takknemmelig. Tror det må være gården Fjellsende nær Vågseidet det er snakk om her da flere av fadderne er fra Masfjorden.

 

Takker på forhånd for alle tips og hjelp

 

Mvh

Ivar

 

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Jetmund står oppført som provis da datteren Karen Helene Gietmundsdt. ble gravlagt ved StP 8/10 1798.

 

Godt observert Berit

 

At han var Provis betyr vel at han var kanonmannskap på en festning, dog uten lønn i fredstid slik at han måtte ha ett yrke vedsiden av for å livnære seg.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke å se Lindås bygdebok på nett. Iallfall ikke Nasjonalbiblioteket.

Gnr. 100/1,2 Fjellsende i Lindås.

 

 

Jeg  har lett litt rundt Jetmund døpt 10/4 1763 i Lindås, Ole Fieldsende.

 

Følgende er hva jeg tror og ikke nødvendigvis riktig.

Jeg tror Ole heter Ole Larsen og bodde på samme gård/sted som lensmann Lars Larsen. Lensmannen var også fadder. Behøver ikke å være bror.

Soldat Ole Larsen Risnæs ble gift 30/6 1754 i Sannes/Sandnes annex med enke Kari Jacobsdt. Fieldsende.

De får to barn: Anna døpt 8/1 1761 og Jetmund i 1763.

Muligens Anna Olsdt. Fieldsende som blir gift 1/1 1778 i Myching annex (s.137 i krkbok 1764-1791) med Henrich Olsen Myching.

Men, hun dør samme år 27,5 år gammel, og alderen passer ikke. Henrich gifter seg igjen samme år.

En Ole Larsen Fieldsende gravlagt dom. 4., Epiph 1773 Lindås, 46 år gammel.

En enke Kari Jacobsdt. Fieldsende gift 28/12 1773 med Niels Gautesen Jordall.

Finner ikke Kari og Niels i 1801.

En Kari Jacobsdatter Hauchaas? ble gravlagt 9/1 1803 Lindås - Fedje. 70 år. ugift?

Gården kalles Tielsende i 1801.

 

OBS. Lindås kirkebøker er delt i hovedkirken og deretter følger hvert enkelt annex etter hverandre, og dette gjentar seg ,så om du ikke er sikker på hvillket annex er det bare å bla til du kommer til riktig år i riktig annex.

 

Finner heller ikke skifteprotokollene for Nordhordaland for 1773. Den er vel ikke skannet eller uteglemt.. Eller det er jeg som ikke klarer å finne dem.

 

Da har jeg fått vite at den protokollen er tapt for lenge siden.

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Berit for super informasjon og  for at du tar deg tid til å hjelpe.

 

Det var mye interessant her. Soldat Ole Larsen Risnæs ( Risnes er i Masfjorden kommune som har digialisert bygdebøkene sine)

Nederst side 97 - https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008022100025

 

Synd med disse skifteprotokollene som har gått tapt.

 

Det meste peker på at Jetmund Olsen gift med Rachel Hansdatter i Bergen er denne Jetmund som blir døpt 1763 i Lindås, men helt sikker er jeg ikke.  Skulle vært kjekt å vist hva som evnt står om Jetmund fra Fieldsende i Bygdeboka, mulig det kan løse Rachel sitt opphav også .

 

Mvh

Ivar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har glemt 2 barn av Ole og Kari: Martha dpt. Dom. qvasimod.(søndag etter påske) 1766 Lindås og

Niels dpt. Dom Jubilate (3.søndag e. påske?) 1769 Lindås.

Det er fort å overse noe med det uvalige systemet i kirkeboka.

 

Gøy å se Risnes gård. Da kom altså navnet Jetmund derfra.

 

Kari Jacobsdatter ble gift minst to ganger sannsynligvis 3 ganger.

1) Pike Kari Jacobsdt. Bruvold gift 24/10 1745 Lindås (LS sogn) med em. Nils Monsen Fieldsende , grl. dom 7 p.trin 1753 Lindås, 53 1/4 år.

2) Enke Kari Jacobsdt. Fieldsende gift 30/6 1754 Lindås (SS) med soldat Ole Larsen Risnæs.

3) Enke Kari Jacobsdt. Fieldsende gift 28/12 1773 Lindås (LS) med Niels Gautesen Jordall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit

 

Ja, det var en del Jetmund å finne i slekta til Ole på Risnes ja :) og disse kirkebøkene er ikke lett å finne frem i og forstå teksten i.

 

Fint du fant alle 3 ekteskapene til Kari Jacobsdtr.

 

Jeg har prøvd å finne opphavet til Kari. Eneste Kari med Jacob til far jeg finner født i området i perioden 1715 - 1727 er denne.

Øverst på side

https://media.digitalarkivet.no/kb20070511640549

 

Klarer ikke å lese etternavn til far Jacob

 

Mvh

Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det står Jacob Hundven.

Synes det begynner med Hund.... og i 1801 fines det bare en gård som starter med Hu...

 

Men jeg vet ikke hva det står foran  Jacob.  Kan det være noe som ligner på Lyven, og at det er kirkesognet Lygra?

Egentlig trodde jeg det ville stått yrke der.

 

Om vi er helt på feilspor her så får vi håpe at noen senere vil ha glede av det vi har funnet.

 

Du kan jo prøve om biblioteket ditt vil bestille bøkene fra Lindås slik at du kan lese dem der.

 

Skal ta en rask titt i skifteprotokollene.

 

Ferdig. Det gikk fort.

Nå virket registeret, men jeg fant ingen Jacob, Hundven eller Bruvold. Bruvold sto oppført som Bruvold Tveiteraas og omvendt.

Han kan ha flyttet til en annen gård? Det er ikke noe register i den enkelt skiftebok.

 

 

 

 

Endret av Berit Knudsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2017 den 21.56, Berit Knudsen skrev:

Tror det står Jacob Hundven.

Synes det begynner med Hund.... og i 1801 fines det bare en gård som starter med Hu...

 

Men jeg vet ikke hva det står foran  Jacob.  Kan det være noe som ligner på Lyven, og at det er kirkesognet Lygra?

Egentlig trodde jeg det ville stått yrke der.

 

Om vi er helt på feilspor her så får vi håpe at noen senere vil ha glede av det vi har funnet.

 

Du kan jo prøve om biblioteket ditt vil bestille bøkene fra Lindås slik at du kan lese dem der.

 

Skal ta en rask titt i skifteprotokollene.

 

Ferdig. Det gikk fort.

Nå virket registeret, men jeg fant ingen Jacob, Hundven eller Bruvold. Bruvold sto oppført som Bruvold Tveiteraas og omvendt.

Han kan ha flyttet til en annen gård? Det er ikke noe register i den enkelt skiftebok.

 

 

 

 

 

Takk for kjempegod hjelp med denne slekts-grena Berit.  Jeg har "samlet opp" ett par problemstillinger" som jeg må prøve å finne ut av ved hjelp av bygdebøker, så må nok oppsøke biblioteket snart. 

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ottar og Tangen

 

Da er det rette foreldre til Kari vi jobbet med. Var supert å få det bekreftet via bygdebok.

 

Fjellsende er tydeligvis omhandlet i bygdebok for Myking. Den er nok ikke digitalisert.

 

Gjenstår enda å finne dokumentasjon for at Jetmund fra Fjellsende er den samme som gifter seg   i Bergen med Rachel Massie Hansdatter i 1786, men det nærmer seg :)

 

Takk for hjelp

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald

Dette var helt supert. Hjertelig takk for bygdebok oppslaget/med fasit.

 

Stor takk til Berit, så nå har fått fastslått at de anene etter Jetmund som hun fant frem til virkelig var de rette.

 

Takk til Ottar for bygdebok oppslag og tips om rette bygdebok for å finne Jetmund.

 

Rachel som Jetmund gifter seg med i Bergen er enda ikke identifisert men det for bli et nytt tema

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.