Gå til innhold
Arkivverket

Abel Olson Åsnes, Davik og hustru Mari Jacobsdtr. Flølo, Gloppen, Sogn og Fjordane ble gift i Davik 21.08.1746. Hvem var de?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Abel og Mari finner jeg gift i Davik, Nordfjord, Sogn og Fjordane  21.08.1746.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8750/42660/18

 

Jeg finner tre barn, Mari 1746, Magdeli 1748 og Jacob 1752.

 

Mari's dåp 21.08.1746 hvor Abel skrives som soldat. https://media.digitalarkivet.no/kb20070418630415

 

Magdeli Abelsdtr. ble gift med en Ole Hansson og slo seg ned på gården Helle i Naustdal.

 

Men jeg trenger hjelp til å finne opphavet til både Abel og Mari, samt hvor det ble av dem og når de døde. Hadde de evt. flere barn enn de tre nevnte.

 

Alt som kan kaste lys over deres opphav og liv mottas med takk.

 

Jeg finner en Abel Olsen døpt 06.01.1720 med far Ole Åsnes, så jeg antar det kan være ham det er snakk om. Men hvem er så denne Ole?

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sogndaap&gardpostnr=171444&merk=171444#ovre

 

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane (gamle sider):

 

Informasjon Brudgom Brur
År 1711  
Kyrkje    
Vigselsdato 30.8.1711  
Namn Ole  Clemeds. Magdeli  Bendixd.
Bustad Åsnes Åsnes
Bustad i prestegjeld Davik Davik
Yrke    
Fødselsår 999 999
Alder 0 0
Fødd i prestegjeld    
Fødestad Åsnes Åsnes
Ekteskapsnr. 0 0

 

Sogn og Fjordane fylke, Davik, Rugsund, Ålfoten i Davik, Eid, Ministerialbok nr. A 1 (1710-1742), Trolovede 1711, Side 3
https://media.digitalarkivet.no/view/8748/42650/2

 

Kan dette være en søster av Abel?? Det kan ev være flere Ole Åsnes....!

Boel, 1727

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000013317775

 

Og her dukker det opp en Ole Danielsen Aarsnæs som far i 1725:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000013317111

 

Magdali Bendixdatter Åsnes, døde i 1758

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002386057

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Grethe.

 

Dersom alderen på Magdeli Bendixdtr. stemmer ved hennes død, var hun født rundt 1668. Da var hun i så fall 52 år da Abel ble født.

 

Nå vet vi jo fra før at aldersangivelse ikke nødvendigvis stemmer med fasiten. For Ole Clemmetson var 7 år i 1666, så han må jo da ha vært 52 år da han giftet seg i 1711 og 61 da Abel ble født i 1720.

Om dette paret også var foreldre til Boel/Bodil i 1727 begynner det vel å bli utrolig at det er de som er foreldrene. Denne Ole Danielsen derimot kan synes mere interessant. Dessverre ser jeg ikke mere til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ytterligere to barn døpt på Åsnes(Årsnes)

 

Ole døpt 18.12.1750 og Kari døpt 18.11.1749. Så langt har jeg altså funnet 3 døtre hvorav en er døpt Magdeli som kan passe om Magdeli Bendixdtr. er farmoren. De to andre er Kari og Mari. 

Problemet er at jeg ikke kjenner  opphavet til Mari Jacobsdtr. Flølo heller.

Jeg får lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namnet Bendiks/Bendix har så vidt eg veit ikkje vore brukt i Davik prgj., men eg veit det var ein del brukt i Kinn, Naustdal og Førde området. Kan evt Magdeli ha sitt opphav derifrå?

Eg meinar og at Bendiks/Bendix var enkelte som heitte i Innvik prgj. på den tid.

Kansje ein gjennomgang av skifte etter evt. Bendiks/Bendix i desse prestegjelda i høveleg tidsrom kan sette ein på sporet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se nærmere på det Harald. Problemet mitt er å få alderen til Magdeli Bendixdtr. til å passe inn her, så jeg vet ikke om det er mor til Abel. Jeg kan heller ikke se at den gamle bygdeboka for Nordfjord/Davik nevner verken Magdeli Bendixdtr. eller Abel Olsen i omtalen av Aa(r)snes og Clemmet er bare nevnt i en bisetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magdeli Bendiksdtr. er nemd på side 414 i bygdeboka for Davik som gift med Ole Klemmetson  br. 1712   ;)

 

Endret av Harald L. Bakke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

Problemet er at Magdeli Bendixdtr. angivelig var 90 år da hun døde i 1758. Og da rimer det dårlig at hun fikk barn i 1720 og 1727, ref lenkene i innlegg 2.

Ole Clemmetsen finner jeg både i 1701 og 1666, da på Erviksæter. Han skal være født rundt 1659. At menn fikk barn med yngre koner var ikke uvanlig, men at kvinner fikk barn i 50 åra var vel heller uvanlig.

 

På den andre siden døper altså Abel sin andre datter for Magdeli, tilfeldig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld Mari Jakobsdtr Flølo er eg for ein gongs skuld (!) litt i beit. Men eg har ei Mari Jakobsdtr Kleppe som er fødd ca 1713 av foreldra Jakob Larsson og Mari Kristendtr. Ho er nemnd i skiftet etter faren i 1729 og etter mora i 1730, og etter det har eg ikkje noko på henne. 

 

Eg trur ho kan vere ein god kandidat, ut frå desse syskena:

 

Halvbroren Lars Jakobson f.ca 1707 - gift 1734 med Boel Friis

 

Kari Jakobsdtr f.ca 1715 - visstnok gift med Ola Pederson Mjånes.

 

Ja - no kan eg faktisk slå temmeleg fast at det MÅ vere ho. I skiftet etter Mari Kristendtr har ste-sonen Lars pengar til gode i buet, og då er han kalla Lars Jakobson Flølo. Kanskje har Mari budd hos halvbroren etter at ho vart foreldrelaus.

 

Ja, så då knekte vi den nøtta også.

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var det ikke det jeg visste at du kunne knekke den nøtten også. Men da blir jo mitt neste spørsmål om hva du har av opplysninger om Jacob og Mari Kleppe.

 

Uansett en stor takk til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nemlig en Mari Jacobsdtr. 17.10.1763 på Marøen, født 1713. Jeg vet jo ikke om det er samme dama, og om de flyttet til Marøen. Men jeg har ikke funnet mere til dem på Aasnes etter barnedåpen i 1752.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=gr14421761&gardpostnr=160&personpostnr=160&merk=160#ovre

 

Så langt har jeg funnet disse barna:  

 

a. Mari Abelsdtr. døpt 06.04.1746

 

b. Magdeli Abelsdtr. døpt 02.01.1748

 

c. Kari døpt 18.11.1749

 

d. Ole døpt 18.12.1750

 

e. Jacob døpt 27.12.1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk har eg desse i mitt register og utan at eg var klar over det før no. 

Jacob Larsson Kleppe var fødd ca 1668 på Jordanger i Gloppen prgj. d. 

I 1688 fekk han dattera Anne Jacobsdtr. med Anne Larsdtr. Bøe dei var og vart ugifte. 

Så fortel bygdeboka at han i 1709 skal være busett kved Kristiansand S.

Frå 1726 var  han tilbake i Breim og bygsla  bruk på Kleppe.

 

Borna:

- Lars Jacobsen f. ca 1707  brukte seinare namnet Flølo var gift med Boel Thomasdtr. Friis, datter til gjejestgjevar og handelsmann i Rugsund Thomas Nielsen Friis.

Fekk 1734 skøyte på handelsstaden i Rugsund som han dreiv i 10 år før han gjekk konkurs og kom på tvangsauksjon.

Lars og fam. flytte då til Vingen og vart rydningsfolk der.

Både Lars og Boel døydde 1764 i Vingen. Eg har registrert 3 barn på dei

- Aschier Larsdtr. f. ca 1709  var nemnd i faren sitt skifte 1729 sidan har eg ikkje meir om henne

- Mari Jacobsdtr.  f. ca 1713 som vi no har funne ut var gm. Abel Olson Åsnes

- Kari Jacobsdtr.  f.  ca 1715  d. 1745 på Mjånes i Davik prgj.

   gm. Ole Pederson Mjånes f. ca 1713  d. 1763 på Mjånes

   Dei var fyrst gardbrukarar på Strømmen i Rugsund, Davik prgj. frå 1737 og busett på Mjånes frå før 1745.    Kari og Ola hadde 3 barn eg har registrert.

 

Jacob Larsson Kleppe sine foreldrer var Lars Jacobson Jordanger  f. ca 1634 gm. Maren Axeldtr. Saarheim f. ca 1641 Dei var gardbr. på Jordanger, Breim 

Jacob døydde 1708 og Maren i 1713

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Harald.

Jeg ser jo av Aase's innlegg at hun skriver at Lars f. 1707 var stesønn til Mari. I så fall må Jacob ha giftet seg på nytt mellom Lars og Mari. Men det har kanskje skjedd sørpå?

Har du noe om Mari Kristensdtr. og hennes opphav.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følgje skiftet etter Mari Kristendtr Kleppe i 1733 har ho berre 2 born etter seg, nemleg Mari og Kari. Kven som er mor til Lars og Asgjerd veit eg ikkje, for ingen av dei er fødde i Gloppen, og han er heller ikkje gift her; ikkje med Mari Kristensdtr heller. Ho er nok ikkje frå Gloppen. 

 

Til formyndar for Kari Jakobsdtr i skiftet er innsett "hennes half-broder Lars Jacobsen".

 

Opplysninga om at Jakob budde i Kristiansand er henta frå skiftet etter far hans i 1709. I skiftet etter mora i 1713 er han framleis "fraværende" - utan at det står kvar.

 

 

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal sikkert til Kristiansand - som ikkje nødvendigvis er Kristiansand, men kanskje like gjerne amtet rundt.

 

Merk at Jakob Larsson Jordanger er fadder i Gloppen i 1703 - men det treng ikkje å bety at han har vore fysisk til stades.

 

SAB, Gloppen Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 1, 1686-1711, s. 224-225
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070228290373

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

Maren Axelsdtr. hadde jeg i databasen min fra tidligere som datter av Axel Kristofferson og Anne Jonsdtr. Saarheim sammen med brødrene Jacob og Kristoffer Axelssønner.

Magdeli Abelsdtr. ble som nevnt gift med en Ole Hansen. Trolig skjedde dette i Førde, men her er det en lakune i kirkeboka.

 

De fikk en datter Helge som ble gift med Jacob Eliassen Ribenes.Han var en rastløs sjel som vandra mye, særlig etter at ekteskapet tok slutt.

En sønn Hans Olsen f. 1792 ble gift med Helge Isachsdtr. datter av Isach Danielsen Kleiven og Brithe Danielsdtr. Kleiven i Askvoll. Dette er også reisende folk og del av "Isackfolket".

 

Så her var det en del rastløse sjeler i slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje var Mari Kristensdtr ein vandrar også? Kva med å legge ut eit spørsmål om dette Agder-sporet?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvem vet. Og hva drev Jacob med der nede på Sør-landet og ikke minst hvor oppholdt han seg. Som nevnt over så må ikke det nødvendigvis ha vært i  Kristansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte på Jordanger i 1709 viser at far til Jacob var Lauritz Rasmussen Jordanger og ikke Lars Jacobsen som Harald skriver i innlegg 12.

 

Han og Maren Axelsdtr. hadde også sønnene Rasmus på Indre Kandahl, Jacob i Christiansund, Axel på Sætre og Joen på Jordanger.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/24219/83

 

Rasmus er født omlag 1661, 40 år i 1701, Axel f. omlag 1668, 33 år i 1701 og Joen f. omlag 1675, 26 år i 1701. Jacob er nevnt som andre sønn, altså er han født mellom 1661 og 1668. Der er ingen som passer i Gloppen 1701, noe som tyder på at han var borte allerede på det tidspunktet.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, no ser eg det også - men reknar med at det er ein skrivefeil frå Harald si side; han er no ei Rasmusson.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Ja, no ser eg det også - men reknar med at det er ein skrivefeil frå Harald si side; han er no ei Rasmusson.

Sjølvsagt er det ein skrivefeil  -  beklagar feilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tilgitt Harald :-)

Jeg så relativt raskt at det ikke kunne stemme.

Mange takk for hjelpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.