Gå til innhold
Arkivverket
Torbjørn Steen-Karlsen

Noen som kan si hvor disse personene hører til?

Recommended Posts

Torbjørn Steen-Karlsen

Den 2. april 1581 bevitner fem menn at de var tilstede da Alv Gunnarsen, hans hustru Maritte Ragnvaldsdatter og hennes mor Ingeleiv Jørgensdatter, solgte til ærlig og velbyrdig mann Erik Munk til Hjørne, halvparten i Sletta i Holt i Strengereid skibrede, og at selgerne har fått full betaling.

Mvh. Torbjørn.

Må med skam innrømme at jeg ikke skrev ned kilden, men mener det kom fra et dokument som ligger på digitalarkivet. Og ikke minst. Når skal arkivet få scannet Erik Munks brevsamling, for her ligger det mye snadder for en sørlandsforsker.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Takk skal du ha Grethe. Ja, henne kjenner jeg til, men jeg har ikke noe bevis for at det er samme Ingeleiv,

Ingeleiv Jørgensdatter. Gift med Jon Kittilsen Nærstad fra Haugen ytre i  Gjerstad. Ingeleiv Jørgensdatter, som var «gudmoder» (skal visst være godmor, d.v.s. bestemor) til Jon Lunde i et vitneprov palmesøndag 31. mars 1588 opplyste at hun var bortimot 80 år gammel, født og oppvokset på Ljøstad, og gift med Jon Kittelsen Nærstad. Hun var søster til Torvild Jørgensen Ljøstad, og mor til Birgitte Jonsdatter, gift med Knut Gunnarsen Våje på Vegårshei/Uberg på Vegårshei/Østerholt i Gjerstad, og Ola Jonsen med sønnene Jon, Gjeruld og Tore.

TSK.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Opp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.