Gå til innhold
Arkivverket

Nye fylker


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Sidan grensene for bispedømmet og det nye fylket er omtrent samanfallande meiner eg at Bjørgvin må kunne brukast som namn på det nye fylket. Bjørgvinfylke blir for langt. Då er i tilfelle Bergen eit betre namn, men det spørst om sogningar og fjordingar er heilt komfortable med å "bli ein del av" Bergen. ;-) Bergen var forresten eige fylke fram til 1972.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Otto Egeberg Asak skrev:

Enig Grete, men Opplandnavnet vil ikke dø ut. Vestoppland vil fortsatt eksistere med Hadeland? Toten, Land og Valdres. Sterke krefter ønsker jo at Hadeland skal overføres til det "nye" fylke Viken som består av Buskerud, Akershus og Østfold. På en måte logisk for Lunner og Jevnaker spesielt da vi får Viken på begge sider! (En inneklemt tarm)

 

Valdres har aldri tilhørt Vestoppland, vi får holde valdrisa utenfor. Vestoppland, er som jeg skrev, Hadeland, Land, Toten og Gjøvik.

Blir rart hvis halve Hadeland går til Viken, vil gjerne ha med Gran også, for vi hører sammen. Jeg kan leve med at Vestoppland blir delt.

 

Legger til at det også er sterke krefter som vil ha navnet Opplandene istedet for Innlandet. Høres kanskje bedre ut med Opp enn Inn? Opplandene har, som jeg skrev, også et mer historisk sus over seg.

Endret av Grete Singstad
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Opplandene har et historisk sus. Spørs om politikerne går for det Innlandet er nå så godt innarbeidet.

Samtidig må jeg nevne at da Turistforeningen valgte nytt navn på "Jotunheimens forgård" også hetende "Gausdal vestfjell" så blei en lite kjent avstemming der "Huldreheimen" slo "Opplandsvidda" med noen få stemmer. Historisk passer Opplandsvidda, det seterrike område mellom Synnfjell og Valdresflya. Jeg gikk inn for Opplandsvidda. jeg knurrer fremdeles over tapet. Opplandsvidda hadde omkranset den nye nasjonalparken Langsua. og begge navna hadde greidd seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.