Gå til innhold
Arkivverket

Lurer på når og hvor Johan Johannessen fra Snertingdal døde...


Inge Flatmoen
 Del

Recommended Posts

Johan Johannesen Lanaaseiet/Landaaseiet ble født på Søndre Land 23/09-1862. En eller annen gang som ung mann kom han til Snertingdal og ble der gift i 1882 med Nikoline Larsdatter Brennereiet (1851-1898). Datteren Klara (senere gift Røstadstuen) ble født 24/12-1885 i Snertingdal).

 

Ved folketellingen i 1900 hadde han akkurat (januar 1900) giftet seg opp igjen og bor på stedet Haugstadsven: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037089003961

 

Ved folketellingen anno 1910 kaller han seg Johan Johannesen og bor på stedet Løkken sammen med sin nye hustru, Olava. En kvinne ved navn Agnete bor også sammen med de to. Hun var på det tidspunktet svigermor til datteren Klara og bekrefter at det er rett Johan jeg har funnet her i 1910: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036439001423

 

Problemet er at jeg klarer ikke å finne ut når og hvor denne Johan døde. Jeg har vært i kontakt med kirkekontoret i Gjøvik som har undersøkt kirkebøkene for Biri/Snertingdal etter 1936, men de har ikke funnet han. Og selv klarer jeg ikke å finne han død i de samme kirkebøkene mellom 1910 og 1936.

 

Hvis han flyttet på seg aner jeg ikke hvor.

 

Inge

Endret av Inge Flatmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Ann-Mary, jeg vet at jeg også har spurt arkivverket. De fant han som sagt ikke gravlagt i sine kirkebøker, så da søker jeg videre i den store verden!

 

Inge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg finner en Olave Gudbrandsdatter Engeli, gift med småbruker, som avgått ved døden 24/04-1931. Dette står i klokkerboken for Snertingdal. Riktig nok opplyses det at hun er født 07/07-1863, mens det i folketellingen anno 1910 står 04/06-1863. Dog er det ingen andre Olave Gudbransdatter i Snertingdal verken i 1900 eller i 1910, så det er nok rett dame som dør her. Og i og med at det opplyses om at hun er gift med småbruker så er det trolig at Johan lever i 1931. Det som er mystisk er at det ikke lar seg gjøre å finne han. I 1935 døde en viss småbruker Johan Brobakken, født Søndre Land i 1858, men jeg har klart å finne han i 1900 som bosatt på nettopp Brobakken, så da er han ikke rett mann. 

 

Det er naturligvis en mulighet for at han døde i Snertingdal etter 1936, men nå har både statsarkivet på Hamar og kirkekontoret på Gjøvik prøvd å finne han i kirkebøkene under gravlagte fra og med 1936, så det burde jo ikke være mulig at han er oversett. 

 

Inge

Endret av Inge Flatmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 2 uker senere...

Vedkommende bodde i Snertingdal da han fylte 70 år i 1932, jf. avisartikkel i avisen Velgeren fra 1932. Johan Engeli er navnet avisa brukte på han. Nå har statsarkivet sjekket gravlagte for Snertingdal i årevis fremover fra 1940, og jeg har sjekket årene 1932-1940, som er søkbare online. Jeg har også sjekket gravlagte for Biri 1932 og frem til 50-tallet, uten treff. 

 

Listene over døde i Norge 1951-2014 er gode; der står han heller ikke. Tror nok han døde før 1951. Men hvis han ikke døde i bygda han hadde bodd i årevis og heller ikke i nabobygda Biri (som hadde gamlehjem), hva kan da ha skjedd med han? 

 

Avisarkivet til Nasjonalbiblioteket har ingen notiser om hans dødsfall. Og eneste barn han hadde (en datter, død 1970) bodde på Biri og er gravlagt der. 

 

Hvis han ble sendt på sykehus eller psykiatrisk sykehus, hvor var i såfall aktuelle lokasjoner? 

 

Folketellingen 1920:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073750001490

Endret av Inge Flatmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.