Gå til innhold
Arkivverket

Mariana Pernilla Nilsdatter, f. 1832 på Nesna: antatt LØST


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg har ført opp Mariana som eldste barn til Nils Pedersen og Anna Malene Andreasdatter bosatt på Herset, Nesna. Nå kan jeg imidlertid ikke finne henne hverken som konfirmert, død, eller i 1865-tellingen. Jeg bruker ofte å have på "Frodes slektssider" når jeg ser på denne greina, men han har ikke registrert Mariana Pernilla. Nå har jeg ikke sett at det finnes andre hun kan være datter av, men jeg kan jo lett ha oversett det.

 

Nils og Anna Malene gifter seg (nr. 14):

https://media.digitalarkivet.no/kb20071025610476

 

Mariana (nr. 64):

https://media.digitalarkivet.no/kb20071025610339

 

Finner Anna Malene feilaktig registrert som Johannesdatter i 1865-tellingen med to av de yngste gjenlevende barna, boende på Herset (Anne Maria er min ane). Nils døde et par år tidligere:

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01038362003770

 

Jeg har registrert ni barn i denne familien, der den yngste er min ane. I alle fall tre av dem døde som barn.

 

Det er altså den jeg TROR er deres eldste barn jeg strever med nå, takknemlig for hjelp med HENNE. :)

 

 

 

 

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary. Ja, jeg har alt funnet henne på familisearch. Har lett etter henne som død, som nevnt, men ikke funnet noe. Har tenkt på at hun kunne vært konfirmert hos slektninger, men jeg finner jo heller ikke noe som passer i 1865. Jeg har funnet tre av hennes søsken som døde som barn, men ikke henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå følger jeg deg ikke, Ann-Mary? Åja. paret du fant i tellingen? Jeg har uansett sett etter jenter fra Herset som konfirmerte og døde, og ikke funnet noe slikt heller.  Prøver å finne den første du ga meg som konfirmert. Maren Anne er jo et veldig "gjennomsnittlig navn da", men det står også at hun kom fra Horn, som ikke passer. 

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det.

Og jeg kom i skade for å skrive Maren Pedersdatter i mitt første svar.

Hvis du ser på innlegget mitt nå, ser du at det er endret.

Vielsen jeg la inn gjelder den Maren Nilsdatter på Horn i 1865 , som Ann-Mary spør om er sjekket i sitt innlegg 5. 

 

Og Maren Nilsdatter på Horn i 1865 er ikke aktuell som kandidat til hun du leter etter.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei. Mente ikke pirke på deg, men kun for andre som kunne bli forvirra. Er takknemlig for all hjelp. Så nettopp på konfirmanter i Hemnes og fant henne heller ikke der... Noen kirkebøker har mye slurv, men jeg har ikke merket noe slikt på Nesna i denne perioden. Aner ikke hvor jeg skal lete...

Endret av Anett Ytre-Eide
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anett Ytre-Eide skrev:

Jeg har ført opp Mariana som eldste barn til Nils Pedersen og Anna Malene Andreasdatter bosatt på Herset, Nesna.

....

Mariana (nr. 64):

https://media.digitalarkivet.no/kb20071025610339

Ved Mariana Pernillas dåp står de som inderster på Slettstrand hvor moren kom fra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Nils! Jeg visste at foreldrene bodde der, og moren hennes har jeg oppført som født der, men så var det skriften da, jeg så ikke hva det sto. Da er det nok henne ja. Men hvor ble hun av? Har du noen tilknytning til dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Randi Elisabeth Haugros said:

Under tvil, men kan dette være Nils Pedersens datter Mariana, død i 1834? Se nr. 12:

https://media.digitalarkivet.no/view/16589/221

 

 

Hvis alderen skal være 1 1/2 år så stemmer jo det. Og det ser ut som det står Nils Pedersen. Mariana var mer vanlig enn man skulle tro... Jeg skal sjekke om det kan være noen andre. Den der la jeg ikke merke til. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anett Ytre-Eide skrev:

 Har du noen tilknytning til dette området?

Min farfars mor var fra Nesna. Hennes mor het forøvrig Marianna Nielsdatter (fra Handå).

https://media.digitalarkivet.no/kb20071025610093

Jeg kan gjerne sende deg en mail med mine aner - med hyperlinker til kirkebøker, skifteprotokoller og skattelister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Min mormors far var fra Nesna! :) Det hadde vært supert å se hva du har, kan jo være vi er fjernt i slekt. 

Anett.ytreeide at gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randi, jeg ser igrunn ingen andre gode kandidater til det døde barnet du fant. Jeg tenker jeg fører det opp som "kanskje" i.o.m. at skriften er så pass dårlig. Jeg finner henne jo ingen andre steder, så antok jo at død som barn var det mest sannsynlige. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Pedersen var fra Huske, Herseth ligger ikke langt fra Huske.

Jeg mener det står Huske, Nils Pedersen bak barnets navn, og husmandsbarn under barnets navn.

 

Mulig de bodde på Huske da datteren ble født og flyttet siden til Herset da sønnen ble født.

Du kan legge linken inn på Tydeforum, der er det mange som er flinke til å tyde gammel skrift.

 

. . . Og min mormor var fra Nesna. 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyde gammel skrift er en ting, dette var jo direkte stygt!! Jeg tror sannsynligvis det er henne. Slår meg til ro med det for nå.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.