Gå til innhold
Arkivverket

Olea Halvorsdt. født 1778, gift til Smørbøl


Inger Lund Kjærnsmo
 Del

Recommended Posts

Olea Halvordst. født 1778 var min tipptippoldermor og ved folketellingen 1801 er hun tjenestejente på gården Smørbøl i Åsnes kom. Hedmark.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058242003512

 

Hun gifter seg med sønnen på gården Peder Amundsen f. 1763  i 1804 og sønnen Halvor Pedersen blir døpt 1805.  Dette har jeg fra andre kilder, men klarer ikke å tyde kirkeboka så jeg kan bekrefte dette.

 

Det jeg lurer på er hvem er foreldrene til Olea?

.  Er det noen som har kjennskap til det?

 

Endret av Inger Lund Kjærnsmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, Olea Halvorsdatter Smørbøl var også min tipp-tipp oldemor. Jeg har gransket en del for å finne hennes foreldre,  men uten sikker konklusjon.  Du kan se hvor jeg har kommet, men ta det ikke som fasit. 

Vielsen til Olea Halvorsdatter og Lars Pedersen Smørbøl er ikke innført i kirkeboka, så det er ikke noe støtte der for Oleas herkomst. (Kirkebøkene for Hof prestegjeld er mangelfulle for perioden 1800 - 1815.)  Sannsynligvis var Olea tjenestejente på Smørbøl, som du skriver.  Iflg. Åsnesboka bd I side 367 ble de gift i 1804. (Jfr. innlegg G. Flood.) Det er sannsynlig, eldste sønn Halvor ble døpt 31.2.1806 (merk dato!)  https://media.digitalarkivet.no/view/9160/146  side 289.  Ved Halvors konfirmasjon i 1819 står hans fødselsdag 17. juli 1805. (kirkeboka side 518, nr. 28.)

Så til forsøk på å finne ut hvor Olea, 23 år i 1801, kom fra. Jeg har prøvd å eliminere.  1) Den eneste Olea Halvorsdatter født i 1778 i Hof prestegjeld (Hof, Åsnes, Våler sogn) var på Qveset i Hof. Hun ble døpt 10.5.1778, men døde allerede 28.7.1779.  

 

Andre Olea Halvorsdatter i noenlunde "rett" alder:  2)  Olea Halvorsdatter Helgestad i Åsnes, døpt 13.6.1779. Hun ble gift 20.4.1802 med Amund Jacobsen Melsnæs og er uaktuell.  

3) Olea Halvorsdatter Siggerud, døpt 15.6.1783. Henne kan jeg ikke finne i 1801, heller ikke har jeg funnet hennes begravelse før 1801. Står uoppklart. 4) Olea Halvorsdatter, tjenestejente på Sivderud (Sjurderud) i Våler, var 25 år i 1801, født ca 1776. Jeg finner ikke hennes dåp i kirkeboka  +/- 5 år omkring 1776. Står uoppklart. (Siggerud og Sivderud ligger ikke langt fra hverandre, men det blir vel å "tøye strikken" for langt å anta at de to sistnevnte er samme person, ca. 7 års aldersavvik.)

 

I Grue er det ingen som passer aldersmessig. Jeg har også sett gjennom Olia Halvorsdatter i aktuell periode uten å finne noen.

Da går jeg til  5) Olea Halvorsdatter Mellemrud, Hof, døpt 27.10.1776.  https://media.digitalarkivet.no/view/9159/281?indexing=   side 557 øverste halvdel. Jeg har så langt "valgt" henne som Peder Amundsens hustru.  Det er her litt aldersdifferanse mot folketelling 1801, men det forekommer ofte.  Hvis Olea var fra Mellemrud, er det enkelt å finne forfedre i Hof bygdebok

bd I.  Olea Halvorsdatter Mellemruds far, Halvor Jonsen Mellemrud, døde i 31.5.1833. Jeg har ikke funnet skifte etter ham (er ikke god på den slags), men det kunne vist oss om Olea på Smørbøl var arving. 

 

Peder Amundsen Smørbøl døde 25.61821. Det var skifte etter ham i 1823, og da levde Olea. I matrikkelen 1838 står Peder Amundsens enke som eier av Smørbøl.

https://media.digitalarkivet.no/view/35476/10?indexing=  nr. 103.   Jeg har ikke funnet Olea Smørbøls begravelse etter 1838. Kirkebøkene for Åsnes er borte fra 1848 til 1865.

 

Hilsen Odd Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Olia fra Mellomrud kan være en god kandidat.. Dattera Marte kan være oppkalt etter sin mormor, og ved hennes dåp er Johannes Hallvordsson Rundberget fadder. Han er bror av Olia fra Mellomrud. Olia får også dattera Pernille - det er navnet på brorens kone. Faddere sier ofte svært lite, som oftest er det naboer. Men noen skiller seg ut og blir derfor interessante, slik som Johannes. Han bor på Finnskogen i Våler, og er ikke fadder i egenskap av nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Olea  Havorsdatter`s Forfedre:

 Oldeforeldre:   Ole Olsen Nedre Oppåsen f 1670 og Ingrid Nilsdatter Galterud f 1689

               Barn:   Jon  f. 1713 ,  Ingrid f 1715, Jon 1716 død, Nils f 1719, Marte f 1722, Ole f 1725, Søren f 1727, Olea f 1730

 

Besteforeldre:   Jon Olsen Mellemrud f 1713 og  Judita Hansdatter Lommerud f 1710

               Barn:    Ole f 1741, Ole f 1743, Berte f 1745,  Ingrid f 1747, Halvor f 1750, Ole f 1751

  

Foreldre:         Halvor Jonsen Mellemrud f 1750 og  Marte Olsdatter Beitnes f 1746. De giftet seg i 1775

              Barn:    Johanne f 1775,     Olea f  1776,    Inger f 1778, Rønnaug f 1779, Petter f 1782

 

Hilsen   Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.