Gå til innhold
Arkivverket

Emigrant til USA 1872


Jørgen Johnsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en John Sivertsen Nordbergvald/Nordbergsvald født i ca. 1854 som skal ha dratt til USA ca. 1872. Det kan hende at han gikk under etternavnet Nordberg eller Norberg. Han skal ha slått seg ned i USA og fått familie der.  Han var fra Verdal i Nord-Trøndelag og skal ha hatt slektninger i USA fra før av. Er det mulig å finne ut hva som skjedde med ham videre? Hvordan går jeg fram? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en John Sivertsen i census 1910 for Washington DC som kan være den rette. Fødselsdato og ankomst passer ganske bra. Han er enkemann.

 

En rask sjekk på census 1880 og 1900 ga ikke noe, men skal gjøre en grundigere.

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=7884&h=2864416&tid=&pid=&usePUB=true&_phsrc=cRw330&_phstart=successSource

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen, det er vanskelig å jobbe med USA om man ikke har ancestry.com abonnement. Antar at du ikke har det. Men det er nok mange her på forumet som har (inkludert meg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anett Ytre-Eide skrev:

Jørgen, det er vanskelig å jobbe med USA om man ikke har ancestry.com abonnement. Antar at du ikke har det. Men det er nok mange her på forumet som har (inkludert meg). 

Ser de tilbyr både prøveabonnement og månedsabonnement, så jeg oppretter en bruker der.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en John S. Nordberg f, juni 1854 gift 1878 med Elin Hansine NOrdberg f. oct.1846 Norge med barna Carl  f. 1880, Helga M. f. 1885 og Eliza f.12.aug.1887 Starbuck Pope MN i Pope County i 1900 census. Er det den rette ? Eliza er senere gift  med John M. Johnson f. 1884 Norge hadde 3 barn-og de

Endret av Hans Mhyhre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hans Mhyhre skrev:

Det er en John S. Nordberg f, juni 1854 gift 1878 med Elin Hansine NOrdberg f. oct.1846 Norge med barna Carl  f. 1880, Helga M. f. 1885 og Eliza f.12.aug.1887 Starbuck Pope MN i Pope County i 1900 census. Er det den rette ? Eliza er senere gift  med John M. Johnson f. 1884 Norge hadde 3 barn-og de

 

2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Dette kan absolutt stemme!

 

 

7 minutter siden, Stine H Kvistad skrev:

 

Name: John Magnus Sivertsen
Gender: Male
Age: 19
Birth Date: 1854
Marriage Date: 5 des 1873 (5 Dec 1873)
Marriage Place: Egge, Nord Trondelag, Norway
Father: Sivert Eriksen
Spouse:

Peternille Mentsdr

 

 

Dette kan også stemme, men med mindre Peternille er fra Egge så gir det ikke mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine H Kvistad skrev:

Johan Magnus Sivertsen, f 15Jul1854 er enkemann uten barn når han flytter fra Steinkjer til Sparbu? 5 Okt 1877.

Nr 10 https://media.digitalarkivet.no/view/5714/182

 

 

Navnet skal ha vært John, og han skal ha bodd i USA til sin død med familie. Han skal også ha reist over som veldig ung.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Magnus Sivertsen ser ut til å ha vært navnet, og skal være født ca. i 1854. Nordberg/Nordbergsvald er gården/husmannsplassen han kom fra, og kan også ha godt under Norberg/Nordberg/Nordbergsvald. 

Det er en John M. Norberg som dro fra Liverpool i 1878 til New York. https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=7488&h=14567774&tid=&pid=&usePUB=true&_phsrc=vwU23&_phstart=successSource

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de med bruker hos Ancestry.com, så kan det være han her. John og Nordberg er to veldig vanlige navn og S. kan stå for hva som helst, men fødselsdatoen stemmer. At han gifta seg i Norge og fikk en sønn her, for så å dra over i 1882 stemmer ikke med det jeg har hørt. Jeg ser heller ikke hvor de har fått S. fra. 
https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/31737413/person/19406315564/facts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jørgen Johnsen skrev:

For de med bruker hos Ancestry.com, så kan det være han her. John og Nordberg er to veldig vanlige navn og S. kan stå for hva som helst, men fødselsdatoen stemmer. At han gifta seg i Norge og fikk en sønn her, for så å dra over i 1882 stemmer ikke med det jeg har hørt. Jeg ser heller ikke hvor de har fått S. fra. 

 

Den du refererer til; John S i Starbuck, Pope MN, døde i 1901.

The Web: Minnesota, Obituary Index, 1891-2003
Name:    John S. Nordberg
Death Date:    6 Jul 1901
Death Place:    STARBUCK, POPE, Minnesota
Publication Place:    Minnesota, USA
Reel:    16
Frame:    2113
Source:    Minnesota Death Cards

 

På gravsten står det f. 9. juni 1862 ! - Lenke Find A Grave: https://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=38044329

 

The Minneapolis Journal (Minneapolis, Minnesota) 09 Jul 1901, Page 10

The Minneapolis Journal (Minneapolis, Minnesota) 09 Jul 1901, Page 10.jpeg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle være han, så må fødselsårstall være feil på gravsteinen. Noe som kan tenkes, spesielt når kona er såpass mye eldre på gravsteinen og han er oppgitt med 1854 i to andre papirer. Et eller annet om hvor i Norge han kom fra tror jeg hadde vært veldig avklarende, og hva "S." står for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står og at han gifta seg i 1878 og fikk en sønn i 1880 som ble fødd i Norge. Noe som kanskje betyr at det finnes Norske vigselspapirer. Dette med at han var gift før han dro er riktignok noe som går i mot det jeg har hørt, men ikke noe jeg har lest eller fått bekrefta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S = for Sivertsen?

 

Familien i FT 1885, da med en sønn Adolf 11 år gammel, legg merke til at alle barna står med fødested Norge, med unntak Helga

The Minnesota, Territorial and State Censuses, 1849-1905
Name:    John Norberg
Age:    30
Census Date:    1 May 1885
County:    Pope
Locality:    Starbuck
Birth Location:    Norway
Gender:    Male
Estimated birth year:    abt 1855
Race:    White
LINE:    6
Roll:    MNSC_37

 

1885.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.