Gå til innhold
Arkivverket

SF/AA/VA/- Jacob Larsson Jordanger (ca.1668-1729) fra Breim i Gloppen, Sogn og Fjordane, bosatt i "Kristiansand " 1709. Hvem var de to kvinnene i hans liv?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jacob Larsson var født på gården Jordanger i Breim/Gloppen, Sogn og Fjordane omlag 1668 og døde på gården Kleppe samme sted i 1729. Han var sønn av Lars Rasmusson Jordanger ca 1634-1708 og Maren Axelsdtr. Saarheim ca.1641-1713.

 

I 1688 fikk Jacob en datter Anne utenom ekteskap med Anne Larsdtr. Bøe, og trolig har han forlatt Gloppen kort etter dette. Han er i alle fall ikke å se der i 1701 manntallet.

 

I skiftet etter faren i 1709 blir det sagt at han var bosatt i Kristiansand, mens det i skiftet etter mora 5 år senere kun er opplyst at han var fraværende.

 

Jacob kom tilbake til Gloppen rundt 1723 og slo seg da ned på Kleppe. Han var  gift med Mari Kristensdtr. og hadde 4 barn.

 

I skiftet etter Jacob Larsson i 1729 nevnes hans  to barn fra første ekteskap, samt hans to barn med enken.

 

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081128610253.jpg

Her skrives enken som Mari Christophersdtr.

 

1. Sønnen Lars Jacobson f. ca 1707 død 1764, gift 1734 med Boel Thomasdtr. Friis død 1764.

2. datteren Aschier/Asgierd født ca 1709 og nevnt i skiftet etter faren men senere ukjent.

 

I skiftet etter Mari Christensdtr. nevnes Lars Jacobsson som stesønn.

Dessuten har hun to barn i ekteskapet med Jacob.

Her skrives hun som Mari Christensdtr.

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081128620243.jpg

 

3. Datteren Mari f. ca. 1713 - 1753? gift 1746 med Abel Olsson Åsnes, Davik 1720 - ?

4. og datteren  Kari f. ca 1715 - død 1745 Mjånes,Davik, gift i Davik 06.11.1735 med Ola Pederson Mjånes 1713-1763.

 

Vi må anta at disse fire barna, Lars, Aschier, Mari og Kari alle er født/døpt sørpå i Kristiansands området.

 

Videre må vi anta at han har vært gift i alle fall to ganger og at hans første hustru må ha dødd ca 1710 hvorpå han har giftet seg med Mari Christensdtr. ca. 1712.

 

Han kan selvsagt hatt flere barn i disse to ekteskapene enn de fire som var i live ved hans død i 1729.

 

Det vi imidlertid trenger hjelp til er å finne ut hvor Jacob Larsson oppholdt seg i området ved Kristiansand, hvem han var gift med første gang, hvem denne Mari Kristensdtr. var og hvor barna ble født. Vi er selvsagt også interessert i å finne ut hva Jacob Larsson drev med i de årene han var borte fra Gloppen.

 

Ingen av ekteskapene eller barnedåpene har funnet sted i Gloppen, så det er grunn til å anta at begge hustruene trolig må ha kommet fra Aust eller Vest Agder og at barna er født der.

 

I dette temaet kan man les litt om Jacob of familien.

https://forum.arkivverket.no/topic/215977-abel-olson-åsnes-davik-og-hustru-mari-jacobsdtr-flølo-gloppen-sogn-og-fjordane-ble-gift-i-davik-21081746-hvem-var-de/

 

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan supplere med at Anne som han fekk barn med i 1688 vart verande i Gloppen, så ho er i alle fall ikkje ei av konene.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Grethe.

Jeg kan heller ikke se noen der, bortsett fra Jacob Larsen som i mars 1719 tok borgerskap som småhandler/kjøpmann. Men han var sønn av en rådmann Lars Madsen.

 

Ett av problemene er jo at vi ikke vet om han var i Kristansand eller ved Kristiansand i 1709.

Om vi antar at hans første hustru må ha dødd mellom 1709-1712, skulle man kanskje tro at hun vile ha blitt oppkalt i neste ekteskap. Der kjenner vi til to barn, Mari i 1713 og Kari 1715. Den første kan jo være en oppkalling av hans mor, Maren Axelsdtr.. Hvem da Kari er oppkalt etter vet jeg ikke, men kanskje mor til Mari?.

 

Det samme har vi i første ekteskapet der kjenner vi til to barn, Lars oppkalt etter Jacobs far, og da skulle man kanskje anta at Aschier/Asgierd ble oppkalt etter hans første hustru's mor.

 

Da er kanskje Mari datter av Kristen/Christen og Kari/Karen mens første hustru som vi ikke kjenner navnet på kanskje hadde en mor som het Aschier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved gravleggelsen 19.04.1733 er det oppgitt at hun var 58 år. Det gir et fødselsår omlag 1675.

 

Mari Christensdtr. Kleppe. https://media.digitalarkivet.no/view/11424/47387/169

 

Jacob Larsson Kleppe ble gravlagt 22.05.1729, 61 år og 6 mnd. https://media.digitalarkivet.no/view/11424/47387/137

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Jakob tok med seg tradisjonen frå heimbygda, kan Kari (eller Karen) vere namnet på den fyrste kona. Å kalle oppatt avdød ektefelle var svært innarbeidd på våre kantar i alle fall.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett vanskelig å finne ut av dette, all den tid vi ikke aner hvor de har oppholdt seg, eller om de har vært på samme sted hele tiden frem til de returnerte til Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du skriver i innlegg 2 Aase, at datteren til Jacob Larsson Jordanger, Anne, som ble født utenom ekteskap i 1688 ble værende i Gloppen. Har du noen tilleggsopplysninger på henne. Ble hun gift/fikk barn og  når døde hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho må vere identisk med den Anne Jakobsdtr Vassenden som døyr 63 år gammal i 1751, nesten øverst til høgre.

 

SAB, Gloppen Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 3, 1739-1757, s. 233
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070228300103

 

Ho har vore gift 2 gonger, med Anders Knutson Langeset og med Rasmus Andersson Eide, men begge ekteskapa var inngått etter at ho hadde fylt 50.

 

Beviset for at dette er ho, er skiftet etter henne - men det føreset ein "liten" feil i skiftet - arvingane er kalla hennar sysken, men må vere syskena til mora det er snakk om.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24228/80/ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Aase. I mangel av annen informasjon tenkte jeg det kunne være av interesse å få den informasjonen på plass.

 

Jeg lurer på om opplysningen om ekteskapet med Anders Knutsson Laneset kan være feil. Det er rett nok et ekteskap mellom en Anne Jacobsdtr. Alme og Anders Knudson Langesetter 01.0174.

 

Men så finner jeg et nytt ekteskap mellom pike Anne Jacobsdtr. Alme og enkemann Anders Knudson Slagstad 03.05.1744. Deretter finner jeg enken Anne Jacobsdtr. Slagstad gift 26.01.1750 med enkemann Rasmus Andersson Eide. Jeg vil jo anta at det må være de to siste ekteskapene som er korrekt.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Knutson Langeset gifter seg med Anne Jakobsdtr Alme i 1714 som du skriv. Ho døydde i 1743, som Anne Jakobsdtr Slagstad. Dermed gifter enkjemannen Anders Knutson Slagstad seg med vår Anne Jakobsdtr i 1744. Ho har nok budd hos morbroren Jakob Larsson Alme, sidan ho er kalla Alme ved vigsla (til overmål heiter kona til morbroren også Anne Jakobsdtr Alme). Dette ekteskapet er kortvarig, og det same med det andre ekteskapet, der enkjemannen Rasmus Andersson overlever henne.

 

Eg har brukt ganske mange timar på å pusle saman dette, og meiner eg har fasiten no. 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser det er eitt innlegg eg har skrive som ikkje er kome inn her likevel - om dottera Asgjerd. Ho er nemnd i skiftet etter faren i 1729, men har gjerne ikkje budd i Gloppen. Det er i alle fall ikkje spor etter henne i kyrkjebøkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt tenkes at det er slik det henger sammen. Dette er vel et navn som er mer typisk for Agder/Telemark enn Gloppen. Jeg ser det er litt avvikende opplysninger om når Jacob Larsen vendte hjem til Gloppen. Men det ser ut til å være rundt 1723. Da var i så fall Asgjerd/Aschier rundt 14 år. Om det var et eller to år senere var hun konfirmert og kanskje i tjeneste sørpå.

Jeg har imidlertid ikke klart å finne noe spor etter henne jeg heller, verken her i Digitalarkivet eller på FamilySearch.

Men vi får håpe at det en dag dukker opp flere opplysninger om denne familien.

Takk for alle bidrag så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen vart ikkje innført før i 1736, så ho er vel av dei som var for gammal til å vere med på dei fyrste "oppsamlings-heata".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Konfirmasjonen vart ikkje innført før i 1736, så ho er vel av dei som var for gammal til å vere med på dei fyrste "oppsamlings-heata".

Ja, det burde jeg selvsagt ha husket på :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men i dei fyrste årgangane er mange som er til dels godt over det vi oppfattar som vanleg konfirmasjonsalder, så heilt på jordet er det ikkje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Asgjerd var nevnt i skiftet etter faren 1729 forteller oss jo at hun er i live på det tidspunktet, men fremgår det av skiftet om hun er tilstede, evt hvem er det som opptrer på hennes vegne?

Da stemora, Mari Christensdtr. døde i 1733 er hun ikke nevnt i det skiftet, naturlig nok. Det er derimot broren Lars som hadde midler tilgode i boet. Det hadde jo åpenbart ikke Asgjerd, enten fordi hun hadde mottatt sin arv etter faren, eller fordi hun var død før 1733.

Hva mener du om det Aase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein viktig grunn til å ikkje vere nemnt i eit skifte, er sjølvsagt at ho kan vere død, men ho kan også ha gifta seg i mellomtida, og då vil arven hennar bli utbetalt til ektemannen (!)  Eg skal lese gjennom skiftet ein gong til.

 

Redigert: Asgjerd står opplista blant dei nærværende, men det treng ikkje nødvendigvis vere rett.

 

Hei! No fann eg ei ny opplysning! Datoen for skiftet etter Lars Jakobson si mor er oppgjeven. Eg vil helst lese det som 30.mai 1704, men det KAN også lesast som 1709. Finst det bevarte skifteprotokollar i "Kristiansand" for denne tida, tru?

 

Det står også at Asgjerd har morsarv til gode, og hadde det vore snakk om to mødre, burde ho også hatt ein dato for skiftebrev, og det har ho ikkje. Det er berre vist til "iligemaade" - og då truleg same skiftet. 

 

Asgjerd får arven sin i form av to kyr, eit gammelt(?) hors, eit par sølvskeier og noko lausgjeld, ei kiste med lås og ei sengedyne, pluss pluss.

 

Farbroren Aksel Sætre er sett opp som formyndar for henne. Han døydde i 1733, og det er skifte etter han! Der er nemnt ei fordring frå Asgjerd Jakobsdtr som han var formyndar for - ho er altså i live då. Lista over arvemidlar er lang, og ho eig også i eit hus som står på Eide, les eg.  Ola Knutson Skinlo er den nye formyndaren hennar - og der har vi også eit skifte, i 1747.

 

Men der er ikkje Asgjerd nemd. Då må ho enten ha døydd, gifta seg eller fått ny formyndar mellom 1733 og 1747. Kanskje kan det finnast noko i dei ikkje endå publiserte formyndaprotokollane?

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer - i formyndarprotokollen står dette om Ola Knutson Skinlo sin formyndarskap overfor Asgjerd: istedenfor Axell Settre paa fol: 39: 1735: den = 9 Maÿ blef hand igien fra dette wergemaal forløst, og som hendes broder Lars Jacobssen Rogsund har faaet Midlerne till sig udj henderne, saa bliver hand og derfor ansvarlig paa neste eftterfølgende side.

 

Så er det nemnt under Lars Rugsund at han har desse midlane, men det står ikkje noko meir om kva som vidare har skjedd. Eg skal prøve å få sjekka sjølve protokollen.

 

Redigert: Ikkje noko meir nytt i formyndarprotokollen. 

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for ny interessant informasjon.

 

Når det gjelder skiftet etter Asgjerds mor, mår det ha vært snarere 1709 enn 1704. For alt tyder på at Lars var født rundt 1707 og Asgjerd to  år senere, 1709. Kanskje har mora dødd etter at Asgjerd ble født mens altså barnet vokste opp.

Lars Jacobsen gikk jo konkurs som gjestgiver i Rugsund og flyttet til Vingen hvor han døde i 1764. Han klarte vel bare å holde driften i gang en 10 års tid etter at han overtok etter svigerfaren. Gjestgiveriet ble solgt men kjøpt tilbake av svogeren hans, bror til Boel.

Det er vel derfor tvilsomt om der var noe igjen av Asgjerds arv om hun ikke fikk den utbetalt før konkursen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifte etter Lars som eg sit med akkurat no.

 

Redigert: Dessverre ikkje noko å finne der. 

 

Eg ser der er skifte i samband med konkursen også - sjekkar der og. Årstal 1744.

 

Og minsanten, der er ho: Krav i buet frå systera Asgjerd Jakobsdtr som han har vore formyndar for. Altså lever ho framleis då. Ho får tildelt messinglysestakar og tinntallerkar, så det har nok minka på arven; ingen kyr her lenger.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner det jo å ligne noe. Jeg holder på med å sjekke etter skifter i Agder fylkene. Jeg fant ingenting i Nedernes som dekket store deler av Aust-Agder. Kristiansand byrett/byfogd finner jeg bare fra 1711. Ser nå på Lister Sorenskriveri om jeg kan finne noe der på den 30.05.1709.

Det står ingenting i 1744 hvor Asgjerd oppholder seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett gjennom kirkebøkene i Davik fra 1744- til og med 1760 uten å finne spor at Asgjerd Jacobsdtr. der. Huner heller ikke å se i databasen over døde i Davik fra 1761-1815.

Videre har jeg sjekket kirkebøkene i Gloppen fra 1761-1784 i håp om å se noe til hun der, men med samme dårlige resultat.

 

Jeg skal ta for meg kirkebøkene fra 1744-1760 litt senere

 

Jeg kan jo ikke garantere at jeg har fått med meg alt , i Davik var det ført kronoligisk og følgelig fullt mulig å overse noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.