Gå til innhold
Arkivverket

Håndholdt scanner


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Kan i hvert fall dele erfaring angående en Vistaquest HS-500 som jeg har hatt i noen år. Går på 2stk AA-batterier, lar deg velge bra/lav oppløsning samt farge/sv. Absolutt sikkert ikke ‹top notch›, men har vært særdeles hendig ‹på farten›. Krever litt stødig hånd med jevne bevegelser, men en smule trening gjør susen. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, der sier du noe Leif, det tenkte jeg ikke på en gang. Jeg har jo en forholdsvis ny telefon, så kan jo sjekke om det finnes apper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville nok sjekka muligheitane på mobilen fyrst ja. Har ein hand-skanner eg kjøpte for nokre år sidan, men den har nok ikkje vor så mykje i bruk. Det har vore lettare å få bra resultat ved å bruke mobilen, I grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastet ned adobe appen og testet på en bok. Vil si at det funket bedre enn å ta bilder. Skal prøve meg litt fram, men ser ut til at dette kan funke som en løsning.

Adobe scan: PDF scanner, OCR. So far, so good. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker C-Pen skanner for å ocr-lese tekst direkte fra bok/magasin/blad og inn i tekstbehandleren min, f.eks. direkte inn i biografien i slektsprogrammet mitt. Fungerer knirkefritt og er mye raskere enn å skrive av teksten via tastaturet. Det er ikke mange bokstavene jeg trenger å rette pr. bokside. https://www.cpen.com/product/ts1/

 

For å ta bilder og hele sider på en gang bruker jeg https://www.avision.com/motion.asp?siteid=100407&lgid=2&menuid=10075&prodid=121349&cat=9 Veldig hendig når du er på farten.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konvertere  til ocr med pc'n. Går egentlig greit med mobil og pc. Men kanskje kan man bruke kameraøyet på pc'n også. Det har jeg tapet igjen. Vilikke ha snokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skanne inn tekstdokumenter bruker jeg en Canon P-215 og den skanner 20 ark i slengen og tar baksiden med hvis det står noe der. Kan lagres i alle filformater.  Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lese gjennom desse innleggi og må seia eg er imponert over kva som finst av løysingar på dette området i dag.  Den gamle bordskannaren min frå 1990-talet der eg måtte leggja heile boksider ned på ein gong, er nok moden for eit museum...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Lars E. Øyane said:

Eg har lese gjennom desse innleggi og må seia eg er imponert over kva som finst av løysingar på dette området i dag.  Den gamle bordskannaren min frå 1990-talet der eg måtte leggja heile boksider ned på ein gong, er nok moden for eit museum...?

Føler at bøkene kan få litt røff behandling når man "presser" dem ned i en vanlig skanner. Skal prøve meg litt mer fram med appen, funker i alle fall bedre enn bilder. Jeg får bla. opp en ramme som viser hva som fanges opp, veldig greit. Det jeg trengte var først og fremst noe å bruke på lesesaler osv., det er jo bøker man ikke kan ta med seg noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.