Gå til innhold
Arkivverket

Vielseattest for Friedrich Jonsen og Eli ( Nielsdatter?)- Borge i Tune.


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

På ‎08‎.‎11‎.‎2017 den 18.28, Wenche Falck Borgersen skrev:

Jeg må takke for at du har tatt med fadderne!  Det kan hende at noen flere var i slekt, enn Ole og Jørgen Pedersen og Peder Stenersen, og kanskje at Anna Moum og Halvor Moum ogMaren Vesten var tilknyttet familien på et vis.   Faren til Friedrich Jonsen sitt fornavn må  være Jon, og har sett at navnet John var en del  brukt i Borge, da som regel uten patronymikon,  men med plassen de bodde på som etternavn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2017 den 18.05, Ann-Mary Engum skrev:

 

Det var vel denne du fant.Siden det står at hun var gift,og mannen sitt navn er oppgitt, betyr det at mannen levde.

Eli Pedersdatter

Norway Burials
Name Eli Pedersdatter
Gender Female
Event Date 30 Jul 1769
Event Place Borge, Østfold, Norway
Age 43
Birth Date 1726
Marital Status Married
Spouse's Name Frideric Hölen

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWP2-3PR

 

Frideric Hølens Hustru Eli Pedersdatter.Fattiglem,død .....

Østfold fylke, Torsnes, Borge i Borge, Ministerialbok nr. I 1 (1723-1792), Døde og begravede 1768-1770
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061013050495
 

Tusen takk for lenken til ministerialboken, og fant også hennes far Peder Stenersen der, en linje eller to  over sin datter, som begge døde i juli  mnd. 1769.Han var 68 år.

Hans kone Ingeborg Olsen døde noen år senere, i 1774. Hun må ha bodd  i Hölen som skal ha vært en husmannsplass, og det samme må  hennes datter og svigersønn ha gjort under dåpen til datteren Ingeborg som ble døpt 12.januar 1755 da  Hølen står  bak navnet til faren Fredric ( Jonsen). Det kan tenkes at denne familien med svigerforeldre og barn og barnebarn bodde sammen på denne husmannsplassen, Hølen, fordi Frederic Jonsen står med navnet Hølen baak fornavnet i ministerialboken i forbindelse med at   hustru Eli Pedersdatter døde og ble begravet. 

Det er ofte vanskelig å se men noen ganger kan det se ut som det står noe mer bak navnet til personen som døde. Da lurer jeg på om det kan stå noe om hva de døde av, evt. datoen de døde ved siden av dato for begravelse?

Ingeborg Olsdatter Hölen

Norway Burials
Name Ingeborg Olsdatter Hölen
Gender Female
Event Place Borge, Østfold, Norway
Death Date 17 Jul 1774
Age 70
Birth Date 1704

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder begravelsen til Eli Pedersdatter, står det bare at hun døde 25. juli. Dødsårsak er ikke oppgitt.

 

Det er heller ikke oppgitt noen dødsårsak for Ingeborg Olsdr. Hølen, men her er nok dødsdatoen feil på FS. I kirkeboka står det at hun døde 14. juli og ble begravet den 17. samme måned.

Lenke:
SAO, Borge prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1723-1792
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061013050498

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når det gjelder problemene du har med å finne dåpen til Hilleborg, er det nok mye mulig at hun kan ha vært født i Glemmen. Her har enkelte kirkebøker gått tapt, og for døpte gjelder dette fra 1752 til begynnelsen av 1771.

For øvrig må du være klar over at kirkebøker fra 1700-tallet er ofte mangelfulle. Sløve prester "glemte" ofte å få med alt som skulle vært innført. Nå finnes det heller ikke konfirmasjoner i kirkebøkene på 1700-tallet for Tune, Glemmen, Varteig, Rolvsøy eller Borge.

 

Videre bør det vel nevnes at Fredrik ikke satt lenge og hang med hodet etter at Eli døde. Allerede 17.sept samme år ble han trolovet med Boel Helgesdatter. Hun var muligens identisk med den Boel som ble døpt i Glemmen10.des 1747. Og det er vel kanskje dette paret som får datteren Helene døpt i Glemmen 1.des 1771. Foreldrene var bosatt i Forstaden. (Senere kalt Vestre Fredrikstad)

da9fc4e3-2a15-4517-a63e-746b8686c3ed.jpg.2c54a11ea05d662874bb9727e3dfcd4d.jpg

https://media.digitalarkivet.no/view/7442/125

 

mvh jan w

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jan Weberg skrev:

Hei!

Når det gjelder problemene du har med å finne dåpen til Hilleborg, er det nok mye mulig at hun kan ha vært født i Glemmen. Her har enkelte kirkebøker gått tapt, og for døpte gjelder dette fra 1752 til begynnelsen av 1771.

For øvrig må du være klar over at kirkebøker fra 1700-tallet er ofte mangelfulle. Sløve prester "glemte" ofte å få med alt som skulle vært innført. Nå finnes det heller ikke konfirmasjoner i kirkebøkene på 1700-tallet for Tune, Glemmen, Varteig, Rolvsøy eller Borge.

 

Videre bør det vel nevnes at Fredrik ikke satt lenge og hang med hodet etter at Eli døde. Allerede 17.sept samme år ble han trolovet med Boel Helgesdatter. Hun var muligens identisk med den Boel som ble døpt i Glemmen10.des 1747. Og det er vel kanskje dette paret som får datteren Helene døpt i Glemmen 1.des 1771. Foreldrene var bosatt i Forstaden. (Senere kalt Vestre Fredrikstad)

da9fc4e3-2a15-4517-a63e-746b8686c3ed.jpg.2c54a11ea05d662874bb9727e3dfcd4d.jpg

https://media.digitalarkivet.no/view/7442/125

 

mvh jan w

Takk skal du ha, for verdifull opplysning om  kirkebøker som gikk tapt, og det virker absolutt sannsynlig at hun ble født der.

(Har støtt på noen forfedre som var snar med å gifte seg, og tror det kommer av at 2 klarte seg mye bedre enn 1, til tross for mye vanskeligheter i livet som barnedødsfall, barseldød osv.)

 

Datteren til Hilleborg,  Elen ble vel også konfirmert i Glemmen, og var da tjenestejente i området  hvis jeg ikke husker feil.

 

Den ene sønnen til Elen, John er døpt i Østre Fredrikstad , konfirmert i Aker, ( gamle Aker) familien (flyttet til Christiania da han var 2 1/2 år)  mens hans eldre bror Hans ble døpt i Glemmen.

Opplysninger fra Karl-Johnny Sommer fra en annen diskusjon noen år tilbake:

Hans født 30 sept,døpt 8 okt 1815 i Glemmen.

 

Den andre sønnen Joen født 25 okt 1820 -dpt. 25.11.1820

i Østre Fredrikstad:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7451&idx_id=7451&uid=ny&idx_side=-61

Hvilken kirke kan ha ligget i Østre Fredrikstad, mon tro?

 

Da Ole Halvorsen og Elen flyttet til Christiania, håper linken virker:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7451&idx_id=7451&uid=ny&idx_side=-246

 

 

Tror Elin Johnsdatter og Ole Halvorsen traff hverandre i området Glemmen, og giftet seg  i Glemmen kirke i 1814.

Ved vielsen i 1814 er Elin nevnt med adresse Guldbergsiden ,som dengang lå under Glemmen.

(Gården Raadal lå på grensen mellom Glemmen og Tune.)

 

Disse er  mine aner i denne slekten,gjennom min farmor fra Senja, hvor  hennes morfar Johan Christian  kom til Torsken i Senja, fra Strinda i Trondheim  (etter og ha vært i Astafjordområdet først, fant han der som 17 åring i Astafjord bygdebøker).  

 

Hans far John flyttet opp en gang til Trondheim, før 1844 da han ble gift  med min tipp tipp oldemor. 

Som teglemester kan det ha vært årsaken til at han flyttet opp dit, kanskje.

 

Når det gjelder John sønn av Elen, og at han ble teglmester er interessant, siden  han vokste opp i Oslo, daværende Christianis, og assosierer yrket mye fra Østfold og teglverk der. Kan være at han gikk i lære i Tune og senere flyttet til Trondheim pga. yrket sitt?

 

Broren hans tror jeg er å finne i 1865-tellingen for Christiania. 

Søstrene, som ble født etter flytting til Christiania: Aker Kirke., har jeg hatt vanskeligheter med å finne i 1865 tellingen. ( brukte den gamle siden på digitalarkivet)

Anne Hellene født 10 juli,døpt 5 sept  1824.

Ole nevnt som tømmermand.

Neste barn: Maren født 17 okt 1826,døpt 20 aug 1827

ole er da nevnt som husmand

med adresse Lille Tøien.

Neste barn Mathea født 26 sept,døpt 28 nov 1830,

Ole er nevnt som husmand,

med adresse Lille Frøen.

 

John Olsen døde i april ( 9.?) i Trondheim og etterlot seg  fire eller fem sønner. Min tippoldefar Johan Christian var ca. 4 år,  og enken giftet seg før det var gått et år, og var gravid.  Hun, Gjertud Kristine Iversdatter Langlie, og ektemann nr. 2  Anders og flere av etter hvert voksne barn emigrerte til Amerika i 1880 årene..

 

Konfirmasjonen til John Olsen ( barnebarn av John Friedrichsen og oldebarn av Friedrich Jonsen, hvis lenken virker: 1836 i Aker Kirke ( tidligere Gamle Aker kirke

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7721&idx_id=7721&uid=ny&idx_side=-181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da9fc4e3-2a15-4517-a63e-746b8686c3ed.jpg.2c54a11ea05d662874bb9727e3dfcd4d.jpg

Hveedsten ( Vesten)  bak navnet til Boel Helgesdatter, og Hølen bak hans navn, indikerer kanskje at de ikke bodde på samme sted, i hvert fall på dette tidspunktet.

Er det foreldrene til Helene eller Boel som bodde i Forstaden?

 

Fant denne på Family Search.

Boel Helgesdatter

Norway Baptisms

Other information in the record of Boel Helgesdatter
 
from Norway Baptisms

Name Boel Helgesdatter
Gender Female
Christening Date 10 Dec 1747
Christening Place GLEMMEN, OSTFOLD, NORWAY
Father's Name Helge Erichsen
Mother's Name Berthe Simensdr

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at de ikke var "samboere" da de ble trolovet. Dette var på 1700-tallet. Boel var vel antagelig tjenestejente på en av Vesten-gårdene, mens Hølen var en husmannsplass på Vesten. Den Boel du refererer til er den samme jeg fant.

 

Dåpen til Helene 1/12 1771 (nr 2 venstre side. Med veldig liten skrift står det "forstad.." bak navnet Fridrich Joenssen.

https://media.digitalarkivet.no/view/7453/5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget forståelig, jeg misforsto og trodde det var dåpen til barnet Helene, og at de rakk å gifte seg før hun kom til verden. Men da er dette en  trolovelse  som står i ministerialboken regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de ble trolovet 11.sept 1769. Videre står det etter navnene på kausjonistene: "Cop. Fest Epihp: 1770" Dette betyr Copulered Festum Epihpania 1770. Hvilket igjen betyr: Viet Hellige Tre Kongers Dag, altså 6.januar 1770. Fredrik og Boel hadde vært gift i nesten 2 år da Helene ble døpt 1.des 1771. Hvis de fikk et barn døpt i Glemmen før Helene, finnes ikke barnet i kirkeboka.

mvh jan w

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎11‎.‎2017 den 11.21, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

Dette har du nok - men her er familien i 1801:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/58206/15

 

Er Hilleborg og/eller John døpt eller konfirmert i Tune eller omliggende sokn?

 

Når døde de - finnes det skifte(r) etter dem?

 

Er det faddere for deres barn som kan være være søsken av foreldrene?

 

Finner ingen bygdebok (på Nasjonalbiblioteket) for den delen av Tune

Takk skal du ha, jeg har  sett det på digitalarkivet, men er litt mer spesielt å se det fra selve boka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllupet til Hilleborg Evensen og John Friderichsen skal ha skjedd 23. februar 1787. Ofte er begge fedrenes navn med til brudeparet i boka,  som unektelig er en god hjelp når en skal gå videre. Hvor vanlig var det at  fedrenes navn var nedtegnet? Jeg har sett at det har skjedd tilogmed når det er en som er avdød. Og hva er det som kan være årsaken når fedrene til brudeparet ikke er nedtegnet?

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7T9-KQD

 

John Fridrichsen

mentioned in the record of John Fridrichsen and Hillebor Evensdr
Name John Fridrichsen
Spouse's Name Hillebor Evensdr
Event Date 23 Feb 1787
Event Place Tune, Østfold, Norway

 

 

Endret av Wenche Falck Borgersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde kikket litt i kirkebøkene for Tune som starter i 1720 og videre fremover ville du sett hvordan føringen og omfanget av opplysningene endrer seg. Når du skriver at fedrenes navn ofte står ved vielser, så er du langt inne på 1800-tallet. Vielsen til Hilleborg fant sted i 1787. Innføring av fedrenes navn startet først i 1823 for Tunes del. Hvis du hadde søkt etter f.eks en barnedåp i Tune i 1723, ville du kun funnet noe som dette "Ole Bakkens datter Anne" ingenting mer. Ikke moras navn, ingen faddere.

Men i 1787 ble det innført navnene på kausjonistene i forb. med trolovelsen. Disse kan ofte også gi nyttige opplysninger. Men det eneste du har funnet er selve vielsen. Siden som burde inneholde trolovelsen mangler. Sagt med andre ord: Dette giftemålet har dessverre null verdi når det gjelder å finne Hilleborgs opphav.

 

mvh jan w

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J,Takk skal du ha for at du tok deg tid, det var intr. undervisning i emnet . Deres barnebarn sin vielse var vel også den 1. gg  jeg støtte på dette med at fedrene sine navn var med, -og det var i 1844.

Når du sier kausjonister  synes det i bildet av boken under,  som tar for seg både trolovelser og vielser. Jeg lurte på hva Caut...(ses på bildet under) betød, men nå forstår jeg sammenhengen.

 

 Jeg startet en tråd på Dis i oktober i fjor  med tittel: John Fridriechsen og hans kone Hilleborg Evensdatter og og kom videre ved god hjelp. Der vielse og dåpen til Jon Friederichsen ble funnet, og dermed navn på hans foreldre.

Lenken som hvis man trykker på den gjør at en kommer inn på siden, men ved forsøk på kopiering noen gg ender  sånn for meg, , og får et bilde av siden

  "Mitt par" er nest nederst til venstre, og står at han (John) var ungkar og soldat. Hvordan var det med verneplikt i 1787 eller 1780? , Norge var et lydrike fordanmark på den tiden.  Alminnelig verneplikt skal ikke ha eksistert, men hva slags soldat kan han ha vært da, og var Danmark/ Norge med i noen krig?

 

Bak navnet til Hilleborg, står det Opstad evje? I folketellingen for 1801 i Tune ( som vel den gangen omfattet ganske mange plasser) står  oppført en plass eller gåd med det navnet.  Jeg prøver å finne ut hvor det var. Lå forresten Rygge i Tune tidligere? Finnes Opstad der og, men som med flere andre stednavn som hadde med topografien i landskapet å gjøre, kan de ha funnets flere steder.

 

  https://media.digitalarkivet.no/view/7494/88

 

URN:NBN:no-a1450-kb20061020030395.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Bak navnet til Hilleborg, står det Opstad evje?

Paret du nevner står nestnederst til høyre!

 

Hillebor har patronym Evensd. og gårdsnavn Opstad-Eye (dvs. en plass under gården Opstad)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Paret du nevner står nestnederst til høyre!

 

Hillebor har patronym Evensd. og gårdsnavn Opstad-Eye (dvs. en plass under gården Opstad)

 

21 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Paret du nevner står nestnederst til høyre!

 

Hillebor har patronym Evensd. og gårdsnavn Opstad-Eye (dvs. en plass under gården Opstad)

Mente til høyre, men skrev venstre, så her må det skjerpings til!

 

Ser på 1801 folketellingen 3 husmannsplasser med navn Ejet. Tror det er kun 3 jeg har kommet over, men skal sjekke mer.

Var det sannsynlig at prest eller klokker skrev Eye ( til Ejet)   14 år tidligere?

Finner to gårder med navn Opstad i denne folketellingen, som kommer helt  i begynnelsen av folketellingen , hvor

en gård oppført i med navn "Opstad" ,  er den aller  første gården oppført i tellingen, med Krins 001 og  bustadnr, er 0001.

 

Under den gården Opstad kommer det deretter  husmannsplasser med navn Rossensund plads, med bustadnr. 0002 , ( samme krins 001) og Bratten Plads, bustadnr. 0003.

(Så den gården hadde 2 husmannsplasser under seg, ser det ut til.)

 

Neste gård med samme navn står oppført med gaard etter seg   "Opstad Gaard" med bustadnr. 0002, under samme krins( 001).

 

Under "Opstad Gaard" er det 3 husmannsplasser hvor den første forvirrende nok har samme navn Rossensund plads men med bustadnr. 0005 og Opstad Evje,Plads, med bustadnr. 0006, og Haraldsmyhr plads bustadnr. 0007.

Nå har jeg lest at en husmannsplass kunne være under flere gårder, og antar litt usikker på  at gårder med samme navn lå rett i nærheten av hverandre?

Andre gårder som Vister ( nedenfor) var nummerte :

 

Etter de to gårdene  er det gårder som heter Vister 1, 2 og 3 og 4 og 5 og 6 som alle har en  husmannplass under seg  og følger det samme mønstret med nummerering , under krins 1.

Under Vister 2 og Vister 6 er det begge steder  husmannplass med navnet  Ejet plads. Vister 6 hadde dessuten  mange flere  husmannplasser under seg enn de andre gårdene.

Etter Vister 6 og alle husmannsplassene kommer Alvim 1.  Jeg er ikke så veldig godt kjent i området, men vet at Alvim ligger i Sarpsborg, siden de andre gårdene er nevnt rett før og disse er nummerert i rekkefølge, lurer jeg på om Opstad og Vister kan ligge i det som er sarpsborg i dag.

 

Foreløpig har jeg ikke funnet Vesten som husmannsplassen Hølen lå under i 1801 tellingen, men skal sjekke grundigere, er mange gårder!


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står  ungkar og soldat foran navnet til John Friedrichsen. Etter hva jeg har skjønt så var det ikke individuell militærtjeneste som det kalles, før i 1799 ( med forbindelse til den franske revolusjonen! ) Gårdsnavnet Rekustad står bak hans navn i vielsen og  husmannsplassen Raadahlen skal ha ligget under tre  Rekustadgårder og en gård Holme. 

Kilde: http://www.arildbraathen.com/arild666/pafn640.htm

 

Det står mye intr. om Raadahlen plads  på denne nettsiden som er skrevet av en som har tilknytning til andre  som bodde på denne plassen senere. 

I året 1801, finner vi imidlertid denne familien på denne plassen:

https://media.digitalarkivet.no/view/58206/15

Den yngste datteren Ragnhild som er å finne i skiftet etter hilleborg ble født etter folketellingen, men det ble også født minst en datter til, - og en som som ble døpt Ragnhild i 1795.


Inneholdet på nettsiden som lenken viser til, er bl.a.: at den er en av de eldste plassene i Rolvsøy, og at plassen allerede er nevnt i prestemanntallet for1664.

Det kommer også fram at "gamlestua" var fra 1790. Mye tyder på at John og Hilleborg kan ha bodd på Raadahlen plads i Rolvsøy, omtrent siden da, i 1790.


Soldater leste jeg kunne ha et visst forrang framfor andre, og det kan kanskje være derfor paret John og Hilleborg fikk flytte inn i Raadahlen hvor de begge hadde bopel resten av tiden de levde.

Det ble  den ene sønnen Simen Jonsen  som overtok plassen, og han døde ung i kolera og hans ble enke Catrine Olsddatter giftet seg på nytt. De hadde 3 barn som flyttet fra plassen etterhvert.

John og Hilleborg hadde to sønner og tre døtre som levde opp. Den eldste av sønnene var Ole Jonsen men det ble også født 2 barn før han ( før 1801) som ble døpt Ole.

I likhet med broren Simen, døde også  han da han var noen og tredve, og de to brødrene ble begge gift og hadde barn etter seg. 

Den eldste datteren Elen av tre døtre  er min tipp tipp tippoldemor, den neste datteren het Marie, og den yngste Ragnhild. 


 

Forfatteren av artikkelen om Raadahlen på Rolsvøy funderer over forhistorien til hvorfor Olaves og enke etter Simen, Cathrine, som nygifte flyttet til Raadahlen plds. men visste nok ikke at  Cathrine,  var bosatt  der allerede.  Simen var ikke den eldste av brødrene, men overtok likevel huspmannsplassen, mens hans eldre bror Ole giftet seg i Borge Kirke  hvor også alle hans barn ble døpt Han bodde på et tidspunkt på Spigeren, og var pramroer.

Eli Pedersdatter, mor til John Friderichsen døde som fattiglem på husmannsplassen Hölen under Vesten Nordre i Borge, hvor ut fra dåpsinformasjon jeg hat mottat her i denne tråden, så må hun og mannen Friderich Jonsen ha bodd på den husmannplassen siden 1755. Han har da Hølen knyttet til fornavnet slik skikken tydeligvis var i Tune. Dvs, bare navnet på husmannplassen og ikke hans patronymikon.


 

 De ble sannsynligvis gift i 1752 , og deres første barn ble født i 1753, hvor gårdsnavnet  Hvedsteen ( Vesten) knytter dem til gården via navnet hans.

Antagelig har han vel bodd på en av husmannsplassene men navnet Hölen er først knyttet til navnet hans ved dåpen til et ennet barn et par år senere.


 

John Friderichsen, som kan  var den yngste av sine søsken ( i alle fall av de som levde opp)  ble døpt 20. september 1761, men kan godt ha vært født et år tidligere, og mest sannsynlig ble han født året før. ( jfr. folketellingen for 1801, der hans alder  er oppført som 41 år)

 

Han var svært ung da moren døde, i 1769) og hans far Friedrich Jonsen ble trolovet kort tid etter, og gikk inn i sitt 2.ekteskap et års tid etter, og fikk en datter et år igjen etter det.

Under vielsen kommer det fram at Friedrich bodde i Forstaden ( Fredrikstad) og var da flyttet fra Borge.

 

Eli sto oppført som fattiglem da hun døde, og stusser litt over at fattiglem  ikke var nevnt i forbindelse med hennes mann, noe sted.

Kan ha vært fordi han flyttet ,og derfor kom bort  fra den samme statusen han hadde på husmannsplassen Hölen?

 

Kanskje kan flyttingen eller at John sin far Friedrich giftet seg på nytt ha blitt  en vei som førte til at hans sønn John senere ble soldat, på den ene eller andre måten.

Forstaden og Gamlebyen i Fredrikstad er ikke så langt fra hverandre . På den andre siden kan han ha vokst opp som fosterbarn på en plass i Borge, også, og at soldatyrket var .en mulighet for han.

Jeg lurer også på hvor han og Hilleborg Evensdatter kan ha møtt hverandre, og om det har vært et sted hvor han var utplassert på som soldat.

Alt dette er det jo umulig å få et sikkert svar på,

Opstad og Rekustad lå muligens heller ikke så langt fra hverandre og kommer kanskje litt an på hvilken gård Opstad der menes, for det er visst fler med det navnet i Tune ser det ut til.

 Siden det står pige kan det se ut som hun har vært tjenestejente som var vanlig på den tiden, og har bodd på en husmannsplass ved navn Ejet på gården Opstad der hun tjente, men det er vanskelig å si.. Det kan se ut som det var flere gårder med det navnet og kjenner til at det det er en bok om  en gård i Rygge med navn Slekten fra Nedre Opstad.

 

 

 


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil ble allmenn verneplikt innført i 1854. Men før dette var forsvaret basert på en "bondehær", så gjennom flere hundre år før allmenn verneplikt ble innført var forsvaret oppbygd av såkalte soldatlegder. En legd besto av et antall gårder hvor bøndene i legden var pålagt å betale kostnadene ved å utruste og stille en soldat. Gårdene var inndelt som fullgård, halvgård eller ødegård (kvartgård) Denne inndelingen tok utgangspunkt i den enkelte gårds skyldsetting. Hvor mange gårder som inngikk i en legd, endret seg flere ganger gjennom årene. Dette var styrt av behovet for antall soldater. John Fredriksen ble innrullert i 1786, og på denne tiden besto en legd av kun en fullgård eller for eks. en halvgård og to ødegårder.

 

5a0ff887c0679_Ungtmannskap.thumb.jpg.f0307258787b7c4e28c9fae339985318.jpg

Militærrulle over ungt mannskap (rekrutter) i Borgske kompani av 1. Smaalenske Nationale Infanteriregiment. 

Fra venstre: Soldatlegd nr. 20 Hvidsten (Vesten) Vestre Fullgård. Bøndene het Jon Johansen og Niels Pedersen. Til høyere står navnene på legdens "unge mannskap" Øverst: Jon Friderichsen h:m: s: (husmannssønn) indsatt i No 48.

 

Hvis vi går inn i kompanirullen for Borgske Kompani finner vi følgende:

5a0ffb7670646_KompaniBorge.jpg.085e76285fafeffc615ccaa0778f3863.jpg

Soldatlegd nr. 48 (den søndre gården av Store Borge som også var gjestgivergård) Her får vi vite at soldaten Hans Pettersen har "avancered" til korporal ved artilleriet 1/4 1786. "i stæden ungt Mandskab af lægd No 20" I kolonnene til høyre kan vi lese fra venstre: 24 (Johns alder i 1786) - 63 (han var 63 "jydske" tommer høy, som tilsvarer 1 m og 65 cm) - 3 (han hadde tjent i 3 år i 1789 som var året denne rullen ble sluttført. - gift (med Hilleborg) - "Plads" (denne kolonnen opplyser om ha hadde gård eller husmannsplass)

 

Norge var ikke i krig i 1787, men 24.sept 1788 ble felttoget i Bohuslän innledet. Antagelig deltok John Fredriksen i det som etterpå fikk navnet Tyttebærkrigen. 1. Smaalenske Nationale Inf.reg. deltok i kampene ved Kvistrum Bru i Munkedal, sør for Strømstad, og bl.a da Vänersborg ble besatt. Vil du vite mer om dette felttoget kan du finne det selv. Men jeg kan nevne følgende: Tapene var minimale som følge av krigshandlinger, på norsk side 5 døde og ca 65 sårede. Under felttoget døde 137 mann av sykdom. Kaldt høstregn satte inn, og gjennomvåte soldater i elendige uniformer holdt på å sulte i hjel, men overlevde på tyttebær. Derav navnet tyttebærkrigen. Men etter hjemkomsten satte sykdommene lungebrann og blodgang (dysenteri) inn for fullt, og 1000 til 1500 soldater døde på lasarettet i Fredrikstad.

 

Rygge var eget prestegjeld. Tune prestegjeld besto av Tune hovedsogn, samt Varteig og Rolvsøy.

 

mvh jan w

Endret av Jan Weberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette militærkartet tegnet i 1805, kan du se beliggenheten til husmannsplassen Rådalen under Rekustad og på andre siden av Glomma, Hølen. Husmannsplasser er inntegnet med trekant, mens gårdsbruk er tegnet som firkant. Som du vil se var det 2 husmannsplasser med navn "Hølen" Den Vesten-gården som ligger rett til venstre for Hølen, merket "Wisteen D:q:" er Vesten Vestre som eide den Hølen-plassen som Fredrik og Eli bodde på. (D:q: betyr at gården på denne tiden var utlagt til dragonkvarter) Den andre plassen på Hølen tilhørte Vesten Mellom, som er inntegnet ved tallet 4 ved Kongeveien til Fredrikstad og besto av 2 gårdsbruk.

5a1053ad90d3d_norge090_7_1805_2(3).thumb.jpg.556a51fa8d9428d0cfb1b15da63cfdd3.jpg

 

mvh jan w

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dette kartet, det  er virkelig snadder, og at du fant John Friedrichsen i militærrullene med opplysninger, til og med om høyden, det var  moro! Regner med at 165 cm for menn var ganske middels høyde på den tiden, spesielt for de som kom fra enkle kår... Det blir  mer levende , og de gangene en  får et slikt møte, med sine forfedre, så blir det liksom som  en mer kontakt med dem. Vanskelig å beskrive, men dette er gull! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På ‎13‎.‎11‎.‎2017 den 23.54, Jan Weberg skrev:

Hei!

Når det gjelder problemene du har med å finne dåpen til Hilleborg, er det nok mye mulig at hun kan ha vært født i Glemmen. Her har enkelte kirkebøker gått tapt, og for døpte gjelder dette fra 1752 til begynnelsen av 1771.

For øvrig må du være klar over at kirkebøker fra 1700-tallet er ofte mangelfulle. Sløve prester "glemte" ofte å få med alt som skulle vært innført. Nå finnes det heller ikke konfirmasjoner i kirkebøkene på 1700-tallet for Tune, Glemmen, Varteig, Rolvsøy eller Borge.

 

Videre bør det vel nevnes at Fredrik ikke satt lenge og hang med hodet etter at Eli døde. Allerede 17.sept samme år ble han trolovet med Boel Helgesdatter. Hun var muligens identisk med den Boel som ble døpt i Glemmen10.des 1747. Og det er vel kanskje dette paret som får datteren Helene døpt i Glemmen 1.des 1771. Foreldrene var bosatt i Forstaden. (Senere kalt Vestre Fredrikstad)

da9fc4e3-2a15-4517-a63e-746b8686c3ed.jpg.2c54a11ea05d662874bb9727e3dfcd4d.jpg

https://media.digitalarkivet.no/view/7442/125

 

mvh jan w

Hei, jeg fant en Ragnhild Evensdatter med familie på Weum Søndre i 1801 folketellingen som jeg lurer er  Hilleborg sin søster?

Hilleborg fikk 3 døtre som ble døpt Ragnhild hvor den yngste  vokste opp. Ragnhild Evensdatter er 36  år og tre år yngre enn Hilleborg .

Ved hjelp av dine opplysninger ovenfor tror jeg at at  Hilleborg kan ha kommet fra Glemmen, eller hatt tilknytning der.

Datteren Elen ble konfirmert i Glemmen kirke  og et av barna ble døpt i Glemmen kirke.

Det framkommer av dine opplysninger at John sin far Fredrik Jonsen var bosatt i Forstaden og døpte sin datter i Glemmen kirke, og Forstaden er vel i området rett på andre siden  av Glomma, og ikke langt unna.

Men jeg er usikker på hvorvidt John vokste opp hos sin far av en eller annen grunn, han holdt i hvert fall en del til på Borge ser det ut til. Nå ble  kanskje ikke navneskikkene alltid fulgt opp alle steder,  men John sin eldste sønn fikk navnet Ole og ikke Fredrik, mht. den eldste datteren Elen ser ut til å ha fulgt navneskikken og blitt  oppkalt etter John Fredriksen sin  farmor Eli/ Elen. 

( eldste datter til Ragnhild Evensdatter og Jørgen Andersen heter også Ellen, den nesteldste datteren Margrethe) 

Tenker litt på om sønnen ble oppkalt etter en av onklene som var fadder og brødre til hans mor Elen Pedersdatter, Ole Pedersen.

 

 Det kan se ut som Ragnhild Evensdatter er søster til Hilleborg, men siden kirkebøkene i Glemmen manglet på 1700.tallet i området må en slå seg til tåls med det.

 

Det kan likevel være morsomt å finne vielsesattest for Jørgen Andersen og Ragnhild Evensdatter for å se om Hilleborg og evt. John er forlovere, eller om de var faddere til noen av barna. 

 

 

Det kan se ut som det bor 7 familier eller 6 hushold, hvor flere av barna har samme , med de samme navn som barna til Hilleborg  går igjen, Ole, Simen, Ellen og Maria, også navnet John kan se  ut til å ha vært et navn mange i Fredrikstad  området døpte barna sine med.  Heller ikke den nesteldste sønnen til Hilleborg og John er oppkalt etter noen av deres fedre, men het Simen.

 

Nå fant jeg faktisk dåpen til  Ellen Jørgensdatter :dpt. 15. sept. 1784, 1.søndag etter trini,- faddere: Gunil Hansdatter, og sted jeg  ikke kan tyde, Maria Evensdatter fra Weum,  Simon Evensen, også Weum, Anders Evensen,  Weum, og Lars Andersen ( Bror til Jørgen Andersen? ) stedsnavn,, ser ut  som det står Ørmen.

Ser ut som Hilleborg har døpt sin datter nr. 2 , Maria etter søsteren, eller kanskje sin mor? Tror jeg har lokalisert navnet Simon/ Simen, sønn av John Og Hilleborg og den neste/ yngste  av to sønner som vokste opp, ut fra fadderen Simon Evensen som kan være broren til Hilleborg ( og Ragnhild ).   Mulig Hilleborg sin far  het Even Simonsen, eller  Even Andersen, og at moren het Maria? 

 

 SAO, Glemmen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1771-1803, s. 97-98
Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010310
 

 

 

363 Friderichstad Friderichstad Glemming Friderichstad Glemming Weum Søndre
  Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
2790 * Marcus Ellevsen Huusbond 52 Bægge i 1te ægteskab Bonde og gaardbruger M fglass.gif
2791   Maria Johnsdtr Hans koene 42 Bægge i 1te ægteskab   K fglass.gif
2792   Guttorm Marcussen Deres søn 12     M fglass.gif
2793   Lars Marcussen Deres sønn 7     M fglass.gif
2794   Johannes Marcussen Deres sønn 5     M fglass.gif
2795   Ole Marcussen Deres sønn 3     M fglass.gif
2796   Ele Maria   Deres datter 1    

K fglass.gif

 

2797 * Jens Thoresen Husbonde 31 Bægge i 1te ægteskab Bonde og gaardbeboer M fglass.gif
2798   Olianna Johnsdtr Hans koene 33 Bægge i 1te ægteskab   K fglass.gif
2799   Anne Maria Jensdtr Deres døttre 13     K fglass.gif
2800   Karen Jensdtr Deres døttre 11     K fglass.gif
2801   Olianna Jensdtr Deres døttre 1     K fglass.gif
2802   John Larsen Konens fader 67 Enkemand efter 1te ægteskab   M fglass.gif
2803   Ole Johnsen Logerende 23 Ugift Skrædder M fglass.gif
2804   Hellene Hendrichsdtr Tjeneste pige 28 Ugift   K fglass.gif
2805 * John Jacobsen Mand 32 Bægge i 1te ægteskab Bruger plads med jord

M fglass.gif

 

2806   Enger Johnsdtr Hans koene 31 Bægge i 1te ægteskab   K fglass.gif
2807   Margrethe Johnsdtr Deres datter 9     K fglass.gif
2808   Maria Johnsdtr Deres datter 6     K fglass.gif
2809   Karen Johnsdtr Deres datter 4     K fglass.gif
2810   Elen Johnsdtr Deres datter 2    

K fglass.gif

 

2811 * Jørgen Andersen Husbonde 43 Bægge i 1te ægteskab Bonde og gaardbeboer M fglass.gif
2812   Ragnild Evensdtr Hans koene 36 Bægge i 1te ægteskab   K fglass.gif
2813   Anders Jørgensen Deres sønner 11     M fglass.gif
2814   John Jørgensen Deres sønner 8     M fglass.gif
2815   Even Jørgensen Deres sønner 1     M fglass.gif
2816   Margrethe Jørgensdtr Deres datter 15 Ugift   K fglass.gif
2817   Ellen Jørgensdtr Deres datter 17 Ugift  

K fglass.gif

 

2818 * Lars Andersen Husbonde 38 Gift 1te gang Kirke ejer og gaard beboer M fglass.gif
2819   Karen Syversdtr Hans koene 50 2det ægteskab   K fglass.gif
2820   Simen Larsen Tjeneste karl 20 Ugift  

M fglass.gif

 

2821 * John Simensen Husbonde 67 Enkemand efter 1te ægteskab Bonde og gaardbeboer M fglass.gif
2822   Ole Johnsen Hans børn 31 Ugift   M fglass.gif
2823   Simen Johnsen Hans børn 23 Ugift   M fglass.gif
2824   Maria Johnsdtr Hans børn 33 Ugift   K fglass.gif
2825   Brede Amundsen Tjeneste dræng 10     M fglass.gif
2826   Marthe Guttormsdtr Logerende 38 Enke efter 1te ægteskab Arbejde K fglass.gif
2827   Hans Jespersen Hændes søn 3     M fglass.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte at det ikke er oppført forlovere i  kirkebøkene på den tiden, men fant vielsen mellom Jørgen Andersen og Ragnhild Evensdatter . 

Dato for vielse var 16.oktober 1782, helt nederst på høyre side. de hadde tilhold på S Weum da, også.

 

SAO, Glemmen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1771-1803, s. 234-235
Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010419
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Teorien din om at Hilleborg kanskje var en søster av Ragnhild Evensdatter Veum kunne jo hatt mye for seg, men dessverre ser det ut til at jeg må skuffe deg.

 

1961721350_VeumNordre1.thumb.jpg.48e4d0ab2b9865cc1cc4d333a3376e6b.jpg

375154199_VeumNordre2.thumb.jpg.cb288c06ad13adfafba825855db2c533.jpg

 

For ordens skyld har jeg sjekket selve skiftet, i tilfelle at vedkommende som har skrevet ned disse opplysningene skulle ha glemt å få med navnet til Hilleborg. Men originalen inneholder ikke flere navn. At skriveren av selve skiftet ikke skulle klare å få med hele søskenflokken er ytterst tvilsomt. Først nevnes arvingene slik det det står på skiftekortet ovenfor, deretter gjentas den enkeltes navn når nettoformuen blir fordelt.

Beklager at jeg ikke har noe mer oppmuntrende enn dette å komme med.

 

mvh jan w

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jan Weberg skrev:

Hei!

Teorien din om at Hilleborg kanskje var en søster av Ragnhild Evensdatter Veum kunne jo hatt mye for seg, men dessverre ser det ut til at jeg må skuffe deg.

 

1961721350_VeumNordre1.thumb.jpg.48e4d0ab2b9865cc1cc4d333a3376e6b.jpg

375154199_VeumNordre2.thumb.jpg.cb288c06ad13adfafba825855db2c533.jpg

 

For ordens skyld har jeg sjekket selve skiftet, i tilfelle at vedkommende som har skrevet ned disse opplysningene skulle ha glemt å få med navnet til Hilleborg. Men originalen inneholder ikke flere navn. At skriveren av selve skiftet ikke skulle klare å få med hele søskenflokken er ytterst tvilsomt. Først nevnes arvingene slik det det står på skiftekortet ovenfor, deretter gjentas den enkeltes navn når nettoformuen blir fordelt.

Beklager at jeg ikke har noe mer oppmuntrende enn dette å komme med.

 

mvh jan w

Takk skal du ha for jobben med å finne en oppklaring! Det ser ut som samme navnevalg gikk igjen i området rundt der. Det kan se ut som det kan bli vanskelig å finne ut hvor Hilleborg kom fra, og hvem som var hennes foreldre. men sånn kan det vel være enkelte ganger, og ikke alltid at man finne ut hvor forfedrene kom fra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.