Gå til innhold
Arkivverket

Hva gjør man med slektstrær man har laget for andre og som ikke har interesse lengre?


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

I mitt tilfelle har jeg laget ett slektstre for en bekjent.

Det viser seg at hun ikke er datakyndig og har fått en papirutgave.

Damen er mer en fornøyd med det hun har fått.

Så her sitter jeg med en datafile på Legacy som kanskje har interesse for andre også.

Det er bl.a. snakk om etterkommere etter fogd Bredup og hans 10 barn.

Mange kjente slekter er involvert. 

Det mangler en del data og kilder men jeg jobber stadig med saken (av nysgjerrighet.)

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dem vel i en base.  Jeg legger de inn i en base, det har vært til hjelp flere ganger når noen har søkt etter en sidegren...og basen er litt stor etter årene som har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Hans Mhyhre skrev:

Du har dem vel i en base.  Jeg legger de inn i en base, det har vært til hjelp flere ganger når noen har søkt etter en sidegren...og basen er litt stor etter årene som har gått.

Nei kun en Legacy-file. Jeg akter ikke å bygge opp en base.

 

43 minutter siden, JanMKeus skrev:

Spørsmålet er vel om "damen" har betalt for oppdraget. I så tilfelle eier hun opplysningene, selv om de er levert på papir.
JanM
 

Alle kostnader er dekket av meg. En vennetjeneste fra en pensjonist til en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget mulig jeg blander begreper her, men en Legacy-fil er vel også å betrakte som en base?

 

– Ok, ved nærmere ettertanke så lenker vel Legacy bare til allerede eksisterende filer (bilder o.l.), lager ikke egen kopi inn i filen, så det du mener med ‹base› er vel kanskje Legacyfilen selv OG alle lenkete dokumenter/bilder?

 

I så fall ville jeg laget en mappe inneholdende alle relevante filer (inkludert Legacy-filen), puttet den på en minnepinne og i tillegg lastet den opp i en ‹sky› av noe slag, slik at arbeidet i hvert fall ble bevart på et eller annet vis uavhengig av hvem som for øyeblikket ville eller ikke ville ha nytte av det.

 

Slik kunne du ryddet litt plass på computeren og samtidig ha samvittigheten i orden ;-)

 

[Dette har jeg selv gjort, når tilsvarende vennetjenester har vært utført.]

 

Bare i forbifarten . . . :-)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har det tidligere DIS, nå kalt Slekt og Data, dedikert lagringsplass for slektstrær. Slik at medlemmer kan samarbeide og koordinere granskning. Denne åpningen for samarbeid på tvers av anetavler er utvidet til også å gjelde danske Slekt og Data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle

Jeg har nå spurt Slekt&Data om råd.

 

PS. Hvis det er noen som er interessert i slekten Bredrup, ta kontakt med meg.

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en Thala Magrethe Bredrup, 1849-1941 i mitt program. Hun ble gift med Hans L. Lorentzen. Om dette er samme slekten kunne jeg tenkt meg en kopi. Jeg legger alt mitt inn i samme base uansett om jeg hjelper andre eller ikke, før eller senere "smeller" en eller annen gren sammen uansett :) Min email er: hanne.heen@hotmail.com

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎11‎.‎2017 den 22.26, Leif B. Mathiesen skrev:

I mitt tilfelle har jeg laget ett slektstre for en bekjent.

Det viser seg at hun ikke er datakyndig og har fått en papirutgave.

Damen er mer en fornøyd med det hun har fått.

Så her sitter jeg med en datafile på Legacy som kanskje har interesse for andre også.

Det er bl.a. snakk om etterkommere etter fogd Bredup og hans 10 barn.

Mange kjente slekter er involvert. 

Det mangler en del data og kilder men jeg jobber stadig med saken (av nysgjerrighet.)

 

 

Dette er en av grunnene til at jeg laget geneapedia.org - en mulighet til å publisere arbeidet sitt som public domain med kildehenvisninger slik at andre kan etterprøve alle opplysningene. Du er velkommen til å legge ut opplysningene her. Dessverre kan jeg ikke tilby opplasting fra Gedcom. Det ville rett og slett gitt for store utfordringer med duplikater og udokumenterte opplysninger. Ethvert slektstre inneholder opplysninger som andre kan ha interesse av, og arbeidet er jo delvis bortkastet om ikke andre får glede av det. Dessverre har alle de "store" databasene rundt omkring på Internet så mange feil, samtidig som opplysningene ikke er etterprøvbare, at de blir ubrukelige for litt mer seriøse slektsforskere.

 

Jeg tar svært gjerne imot forslag til forbedringer eller nye funksjoner for geneapedia.

 

Med vennlig hilsen

Christoffer Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle mer om hva Geneapedia er. Er dette et enkeltmannsprosjekt, med en server som du drifter og bekoster. Kanskje det hadde vært en ide å registrere stamtavler også. Dette begrepet blir ofte forvekslet med anetavler. Stamtavler er en fortegnelse over etterkommere. Se vedlegg for eksempel. Regnearkformat. Bruken av stamtavler har fått ny aktualitet nå når DNA-segmenter skal oppspores. Både agnatiske linjer og andre arvemønstre, anvender dette perspektivet. Vi ser på slekten ovenfra og ned, på en måte. Eller trestrukturen opp-ned, om man vil. EksStamtavle.PNG.2519697c823711b8313ff9106f7a6749.PNG

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Vedlegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geneapedia er så langt et enkeltmannsprosjekt med et ønske om at det blir noe mer etter hvert.

 

Du registrerer ikke en stamtavle eller en anetavle. Du registrerer opplysninger, omtrent som i et slektsprogram, bortsett fra at her er databasen felles for alle. Kildehenvisning kan registreres for hver eneste opplysning og opplysninger uten kildehenvisning blir klart merket som lite troverdige. Du kan registrere motstridende opplysninger og f. eks. så mange foreldre du vil. I stedet for å slette feilaktig informasjon så kan den beholdes men merkes som nettopp det.

 

Målet er et Wikipedia for slektsopplysninger slik at man kan publisere at man har forsket fram på en etterprøvbar måte. Og at man kan slå opp her for å finne alle kjente kildehenvisninger for en person man ønsker å forske videre på. Det er også enkelt å samarbeide med andre.

 

Betingelsen er at alt er public domain (bortsett fra for levende personer der kun den som har registrert vedkommende har tilgang i utgangspunktet). Det er ingen private slektstrær. Alle kan endre på alt. Men alle endringer logges.

 

Etter hvert vil det også komme noen rapporter, men jeg ser selv at behovet for rapporter er langt mindre når alt er tilgjengelig på en hvilken som helst PC, nettbrett eller mobiltelefon likevel.

 

mvh

Christoffer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.