Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna arkivmateriale 8/11-2017: Fogderegnskap og sjøinnrullering


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

Så har vi endelig kommet i havn med publisering av fogderegnskapene t.o.m. 1718. Siste porsjon er regnskaper 1696-1718 for fogderier fra Trøndelag og nordover. (Av de 157 treffene er 145 nye.)

 

I tillegg vil vi peke på sjømannsruller fra Bergen (arkivet Innrulleringssjefen i Bergen), som er supplert med hovedruller m.m. En spesiell godbit her, i alle fall for noen, er et manntall for Sunnmøre fogderis sjøkompani, datert 1704.

  • Liker 4
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper Arkivverket på litt sikt også vil vurdere å publisere fogderegnskaper også forbi 1718, i det minste for enkelte områder. Enkelte steder av landet er det dårlig med kirkebøker, for deler av Romsdalen f.eks. til ut i 1750-årene flere steder, og i Fron i Gudbrandsdalen ikke før på slutten av 1790-tallet. På 1740-tallet og vel også senere var det nødsår, hvor folk fikk anledning til å kjøpe korn av staten. Disse listene ligger i fogderegnskapene, og kan, sammen med militærruller, ofte være noen av de få innførslene hvor man finner småkårsfolk disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Jeg håper Arkivverket på litt sikt også vil vurdere å publisere fogderegnskaper også forbi 1718, i det minste for enkelte områder. Enkelte steder av landet er det dårlig med kirkebøker, for deler av Romsdalen f.eks. til ut i 1750-årene flere steder, og i Fron i Gudbrandsdalen ikke før på slutten av 1790-tallet. På 1740-tallet og vel også senere var det nødsår, hvor folk fikk anledning til å kjøpe korn av staten. Disse listene ligger i fogderegnskapene, og kan, sammen med militærruller, ofte være noen av de få innførslene hvor man finner småkårsfolk disse stedene.

 

Arkivverket ser verdien av å skanne mer av fogderegnskapene, og fogderegnskapene står på ei "bruttoliste" over hva som skal/bør skannes i framtida. Men denne lista er lang, særlig sett i forhold til antall årsverk som er avsatt til skanning, så når det kan bli, er foreløpig uvisst.

 

Noen kjappe overslag: Fogderegnskapene består av 4912 arkivesker, hvorav 1233 er skanna og publisert i Digitalarkivet. (Begge tallene inkluderer ekstraskatten 1762.) Arkiveskene er av ulik størrelse, men jeg anslår at et årsverk resulterer i 300-350 skanna arkivesker. Med andre ord er det nødvendig med minimum 10-12 årsverk for å skanne gjennom det hele, og p.t. tror jeg Arkivverket har 3-4 faste stillinger til skanning. Så kan man selvsagt gjøre avgrensninger, men da først og fremst kronologisk. Jeg vil tro at man i de aller fleste fogderier vil finne ett eller flere prestegjeld som ikke har kirkebøker før 1750, slik at ditt forslag til geografisk avgrensning i praksis ikke vil avgrense så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er fint at Arkivverket ser verdien av å skanne mer av fogderegnskapene, det var et slikt svar jeg håpet på, og så får mer komme når det kommer. Jeg er selvfølgelig klar over at det er mange "verdige kandidater" som står lenger frem i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.