Gå til innhold
Arkivverket
Håvard Hjorteland

Hjelp til å sjekke kilde i Riksarkivet - Fogderegskap Ryfylke 1749

Recommended Posts

Håvard Hjorteland

Hei, dette er kanskje for mye å håpe på. Men i tilfellet noen av brukerne her, med gode Gotiske lesebriller,  har litt tid  å overse ved et besøk på Riksarkivet i Oslo ?

Jeg forventer ikke fullt transkripsjon, men kanskje avfotografering av kilden ? ( Viss det jeg etterspør finnes... )

Oppslag i kilde: 

Fogderegnskap Ryfylke

1749

RA/EA-4092/R47/L2912

Ref min post under tidligere forum "Spør Statsarkivet i Stavanger" :  https://forum.arkivverket.no/topic/215419-fogderegnskap-ryfylke-1757-finnes-det/?tab=comments#comment-1815007

Jeg sa at saken kan nedprioriteres, men nå er forumene samlet til "Spør Arkiverket" og "Vi svarer ikke på spørsmål som krever oppslag i kilder"

(Forståelig nok, og uansett er det nok lang ventetid for amatør slektsforskere som meg)

Når det gjelder saken har jeg funnet ut mye mer etter min opprinnelige forespørsel,. Min "bønn" er ganske konkret: Fogderegskap Ryfylke, Oppslag i eske L2912

(Viss jeg tolker K. Hunskaar sin referanse rett,  året jeg nå etterspør er 1749)

Kan noen eventuelt se under Sikt og Sakefall (det var iallefall betegnelsen inntil 1718). Om de finnes noe om ektemanden  Ole Pedersen Foss og "tøsen" Ragnhild Torbjørnsdtr, Skiftun ?

"Paret" var blant  Stavanger Amt's mest ettersøkte personer fra 1750 og i minst fem år til.

Via 10-15 andre kilder har jeg funnet ut at de rømte i slutten av Mars 1750. Skiftet 1757 (ref post over) har jeg funnet i Ryfylke Pantebok 1757. Her er han fortsatt "bortrømt"

Når en rik bonde rømmer på denne måten (til Holland kanskje?) , sågar med sin svigersønns halvsøster, blir det gjerne bråk i etterkant. Med både slekt og venner.

Her er min kilde som peker mot at det ble holdt et skifte av boslodd etter Ola i 1749, og dette var i Ryfylke av og til registret i sin helhet i Fogderegnskap,  Sikt og Sakefall. (iallefall før 1718) 

Ryfylke Pantebok 1757, Høyre side, nede. Gjelder garden Erøy (Erøen) , : https://media.digitalarkivet.no/tl20081015090067

Foruten Ole Pedersen Foss (tidligere også Nesvik) dreier det seg om en panteobligasjon fra 1737 , og inkluderer bl.a. hans nå forlengst avdøde stefar Børge Osmundson Foss.

Han var lensmann i Hjelmeland,  som også Ola Pederson's far var i sin tid.

Endret av Håvard Hjorteland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Håvard Hjorteland

Det var skifte etter Ole Pedersens mor i 1749, Ole arvet over 500Rd i løst og fast. Det er vel kanskje heller hennes skifte det refereres til ved årstallet 1749 som nevnt over.

https://media.digitalarkivet.no/tl20081015090067

Men det bør uansett finnes noe under Fogderegskap Ryfylke, Oppslag i eske L2912 - 1749 , eller L2913 - 1750 ,

Han rømte tildlig i 1750 og ble aldri sett igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.