Gå til innhold
Arkivverket
Sigmund Steinsbø

Dåp OPL, Gran 1817.

Recommended Posts

Grete Singstad

Kari Olsdatters første leiermålet skjedde i 1814. Kan ikke finne nr. 2 i Gran, så da har hun kanskje vært i nabosognet eller reist lenger vekk.

 

Leiermål nr 1 1814

Leiermål nr 3 1817

 

Edit:

Dette kan være leiermål nr. 2, barnet døpt i Jevnaker 1815. Står ingenting om antall leiermål.

 

Oppland fylke, Jevnaker, Lunner i Jevnaker, Ministerialbok nr. 4 (1800-1861), Kronologisk liste 1815, Side 284-285
 

 

Endret av Grete Singstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Mhyhre

Du har vel noe mer om Helene Hansdatter siden du spør om moren. Kan ikke se at Helene Hansdatter er gift i Gran, ikke i Lunner/Jevnaker heller. Hvor ble det av Helene? Det kan være til hjelp for å finne moren Kari Olsdatter som en ikke har noen alder på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigmund Steinsbø

Hei Grete,

 

tusen, tusen takk (igjen).. Du finn vel ikke ut kven som var foreldra til Kari Olsdtr....?

 

(H)elene fødd i 1817, blei gift med Paul Paulsen Sørumseie. Dei fekk ei dotter, - Karen (Carrie) Paulsdtr., som emigrerte til USA, og blei etter kvart gift med ein annan frå Gran; Nils Pederson f. 29. april 1854.

Fleire i familien min får DNA treff med dei amerikanske etterkomararane etter Elene og Paul....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigmund Steinsbø

Hei Hans,

 

Eg såg ikkje innlegget ditt før eg posta det forrige; men når deg gjeld Elene, så har eg funne noko hjå Ole Arild Vesthagen.  

 

Venlegast sjå,

 

http://www.oavesthagen.no/avkjern.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Helene Iversdatter født i Lunner 1815 ble konfirmert i Grinaker kirke, Gran, 1832 og gift i Norderhov 1844, så da er det nok ikke rett Kari Olsdatters barn vi har funnet, for hun hadde neppe to stk døtre med samme navn som levde opp?

 

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 10 (1824-1842), Konfirmerte 1832, Side 514-515

Buskerud fylke, Norderhov, Haug, Viker (Ådal), Lunder, Hønefoss i Norderhov, Ministerialbok nr. 10 (1837-1847), Viede 1844, Side 373

 

Vi vet jo strengt tatt ikke om det er samme Kari som fikk Olea i 1814 heller.

Legger ved notatene fra Randi Bjørkviks arkiv.

 

Hans Gudbrandss 1817 ug.tif

Iver Halvorss 1815 ug.tif

Lars Pederss 1814 1817 1818 ug.tif

Mads Olss 1844 g.tif

Paul Paulss 1839 g.tif

Endret av Grete Singstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Mhyhre

LItt av et rot dette her.  Er det Helene Hansdatter gift 07.12.1839 med  Poul Poulsen som er det egentlig opphavet her? Da er hun f. 29.06 dpt. 09.07.1820 Teiterudeie av Hans Hansen og Anne Christiansdatter.

Denne Helene f. uekte i Lunner og denne Helene f. 1817 i Gran er vel uinteressante fordi de er feil personer.

Endret av Hans Mhyhre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Jeg konkluderte at måtte være Helene Hilden, helt til jeg leste hva Ole Arild har skrevet, se lenke #5.

Dette kunne med fordel blitt opplyst innledningsvis, samt hatt en mer informativ overskrift.

 

Saken gjelder ikke denne personen:

Helene Hansdatter - datter av Hans Hansen og Anne Guldbrandsdatter fra Hilden, født 23. og døpt 28. des. 1817.

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 9 (1815-1824), Fødte og døpte 1817-1818, Side 64-65

 

Vår Helene ble konfirmert 16. sept. 1832, så da kan det ikke være henne fra Teiterudeie, Hans.

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 10 (1824-1842), Konfirmerte 1832, Side 508-509
 

Er enig med Ole Arild, patronymet på hennes far er trolig skrevet feil ved vielsen.

 

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 10 (1824-1842), Viede 1839, Side 774-775

 

Endret av Grete Singstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Mhyhre

OK, hun fra <Teterudeie g. 1846 med NIls Pedersen. Da står det feil farsnavn på Helene g. Poul Poulsen. Det gør det avogtil men ikke alltid så lett å bevise.

Endret av Hans Mhyhre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigmund Steinsbø

Hei igjen,

Eg skal prøve å bøte på informasjonsmangelsen. Vi i vår familie har fleire DNA treff med nokre amerikanarar, som sende meg teksten nedanfor,

 

«My second Great Grandfather and 2nd Great Grandmother, Pedar Nelson & Bertha Olson immigrated here in 1867 bringing my Great Grandfather Neils Pedar Nelson and his brothers and sisters with them.  I have lots of matches with this Line.  Neils Nelson met and married Carrie Paulson in 1884 in Five Points, Richland, WI., Carrie immigrated to Chicago from Norway in 1879, married in Chicago, Divorced and met Neils Pedar and married him 1884. (Busy lady Carrie).  She also brought her mother, sister and her sister's children over from Norway a couple years later.»

 

Peder og Bertha hadde og ei dotter, - Sophia. Ho har fleire etterkomarar som også har DNA testa seg. Sidan eg ikkje har treff med dei, men med fleire av etterkomarane etter Neils/Carrie, er det rimeleg å tru at vi er i slekt med Carrie og ikke Niels.

 

Mine yngste Hadelandsanar var fødde rundt 1750 – 1800, så anane til Carrie fram til dess, er interessant å finne ut av.

 

OG.. takk for all hjelp så langt Grete og Hans..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.