Gå til innhold
Arkivverket
Bjarne Bjørkevoll

Ole Wendelbo Olsen paa Skau

Recommended Posts

Bjarne Bjørkevoll

Ole Wendelbo Olsen paa Skau f. 1817 og utvandret til USA i 4. oktober 1844 sto det i listene over de som reiste til USA over Bergen havn. Han var ungkar og "skrivarkarl" på Skau i Leikanger kommune i Sogn og Fjordane. Skau var sjefsgård med kommandantbolig til rundt 1860. Jeg lastet ned disse listene i forbindelse med studie i lokalhistorie i 1993, men jeg finner dem ikke igjen på nettet. Jeg vil jobbe mer med dette emnet. Siden han var den første som reiste fra Fresvik, prøver jeg å finne mer ut om han, men jeg trenger hjelp.. Han kom sikkert til Fresvik for å jobbe på sjefsgården og reiste videre når anledningen bød seg.

Jeg lurer også på hvor jeg kan finne disse og andre oversikter over de som utvandret. Søk i digitalarkivet har ikke gitt resultat.

Endret av Bjarne Bjørkevoll

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil Johannessen
3 timer siden, Bjarne Bjørkevoll skrev:

Ole Wendelbo Olsen paa Skau f. 1817 og utvandret til USA i 4. oktober 1844 sto det i listene over de som reiste til USA over Bergen havn.

Legger inn dette fra Norwegian immigrants to the United States : a biographical directory 1825-1850, by Gerhard Naeseth, 1844, page 1 - https://dcms.lds.org/delivery/DeliveryManagerServlet?dps_pid=IE6856504

Ole Vendelbo Olsen.jpg

Han reiste ikke i OKTOBER - han ankom JUNI 1844

The New York, Passenger and Immigration Lists, 1820-1850
Name:    Ole W. Olsen
Arrival Date:    24 Jun 1844
Port of Arrival:    New York
Port of Departure:    Bergen, Norway
Place of Origin:    Norway
Ship:    Juno
Family Identification:    30147832
Microfilm Serial Number:    M237
Microfilm Roll Number:    55

Endret av Egil Johannessen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjarne Bjørkevoll

Tusen takk for god hjelp! Jeg har visst mye å lære..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.