Gå til innhold
Arkivverket

København 1813 - dåpen til "grev" Ludvig Sverre von Moltke ?


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Jeg har problemer med å lete i Danmark..... etter en dåpsinnførsel....

 

22 . april 1813 ble Ludvig Sverre født i Danmark. Jeg vet ikke nærmere hvor i København.

Mor er komtesse / grevinne Ida Bertha von Raben, gift med den da psykisk syke grev Adam Gottlob von Moltke.

Jeg forsøker å finne ut av kirkebøker i København, men aner ikke hvilke kirker som dengang eksisterte i byen. 

Noen som har noen ideer om hvordan jeg kan gjøre det?

 

 

Endret av Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogne i København 1813:

 

Start-år  -  Sognenavn

 Vor Frue   

1536  Helligånd   

1585  Sankt Petri    Kirke for den tyske menighed

1617  Holmen    Kun for Flådens folk indtil 1805

1640  Vor Frelser   

1641  Frederiks Tyske   

1660  Trinitatis 

1691  Garnison

1736  Frederiksberg 

1739  Citadel 

sogneikbh-1.pdf

Endret av Karsten Damén
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen og takk så mye alle sammen!

Sven Hjortland, ja det er en variant av tråd 82357.

Og takk, Karsten Damèn, for en oversikt over kirkesogn.

 

Foreldrene til Sverre Martin er nemlig det jeg er ute etter. 

Komtesse Ida Bertha von Raben var nemlig gift med Adam Gottlob Moltke som ble erklær sinnsyk rundt 1805 - 06, og holdt under forvaring i Ringkøbing, Jylland til hans død i 1820.

 

Ludvig Martin Forvald fra Bergen, kom som huslærer til Danmark i begynnelsen av 1800 og ble kjent med Ida Bertha von Raben. Han underviste visstnok hennes barn. Hun var svært musikalsk, og det var også Ludvig Martin og de fikk et fellesskap.

Så er det denne Ludvig Sverre dukker opp som hennes sønn i 1813. Det har da ikke vært kontakt mellom ektefellene i flere år, etter det avisene rundt 1882 skriver.

Både Ida og hennes ektemann dør i august 1820 og Ludvig Forvald har da i flere år visstnok vært huslærer for hennes sønn. Når moren dør flytter han og gutten til Bergen der han presenterer gutten som sin sønn...... Og historien fortsetter.

Det er derfor jeg leter etter denne dåpsinnførselen......

Endret av Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydvig Forvald gifter seg med sitt søskenbarn, Lovise Martens, i 1826, men er da syk og hun lover å oppdra sønnen hans. Ludvig får sin kone til å love å brenne alle papirer han har liggende hjemme om sønnen (noe av det som står i avisene på 1880-tallet)..... Der med er en evt. dåpsattest kkommet bort, og Ludvig Sverre må døpes på nytt, og det gjør han i 1927, ikke i Bergen der de bor, men i Strusshamn kirke på Askøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente,

 

kan absolutt anbefale disse sidene om du leter etter døpte i København.

 

Danish Family Search er en frivillig organisasjon som arbeider sammen med det danske riksarkiv, og taster inn mange kirkebøker og folketellinger. https://www.danishfamilysearch.dk/amt12 De har også et forum der du kan spørre om hjelp, og du ville helt sikkert fått hjelp og veiledning om du trenger det. Alle Danske kirkebøker og folketellinger kan søkes etter her (inntastede eller ikke), og personlig synes jeg det er veldig brukervennlig.

 

Her er en link til Dansk Demografisk Arkiv, som drives av det danske Riksarkiv, og de har en oversikt over (stort sett) alt som er tastet inn. http://ddd.dda.dk/soeg_person_selv.asp Finner du personer der, er det absolutt det enkleste, men det kommer jo an på om det er tastet inn. Jeg tror det er en del som er tastet inn hos DFS men som ikke er på DDA. (DFS har ingen ting med Family Search å gjøre så vidt jeg vet, de har bare valgt et navn som er forståelig på Engelsk)

 

Forøvrig er det 206 sogn i Københavns Amt, men mange av dem er ikke regnet med i den egentlige København by. Her er en liste.

 

EDIT Ser jo nå at Karsten Damen har lagt inn en liste over kirkesogn i 1813, så da reduseres det jo veldig betraktelig. Det var forøvrig en liste jeg synes var veldig nyttig, hadde ikke sett den før og jeg bruker mye tid i Danske arkiver. Kommer til å spare mye tid med den listen.

 

Abel Catrines Stiftelse   Absalon  Advents  Aldersro  Allehelgen  Alm.hospital/de Gamles By  Amagerbro Kvarter  Anna  Ansgarkirken  Apostelkirke  Avedøre  Bagsværd  Ballerup  Bellahøj  Bethlehem  Bispebjerg  Blaagaards  Brorsons  Brøndbyvester  Brøndbyøster  Brønshøj  Buddinge  Christian  Christians Plejehus  Christiansborg Slots  Christianshavn Kvarter  Christianshavns Fængsel  Citadel - Kastels  David  De Classenske Boliger  De Døves Menighed  Den Kgl. Fødselsstiftelse  Den Ortodokse Russiske Kirke  Det Civile Arresthus  Dragør  Dyssegård  Elias  Emdrup  Enghave  Filip  Flintholm  Fransk Reformert Kirke  Fredens  Frederik  Frederiks Hospital  Frederiks Tyske Kirke  Frederiksberg  Frederiksholm  Fredskirkens baptistmenighed  Frihavn  Frimand Kvarter  Gammel Kloster  Gammelholm  Garnisons  Gentofte  Gethsemane  Gladsaxe  Glostrup  Godthåb  Grøndal  Hans Egede  Haralds  Hellerup  Helleruplund  Helligkors  Helligånd  Herlev  Herstedvester  Herstedøster  Hof Og Slot  Hofetaten  Holmens  Husum  Husumvold  Hvidovre  Hyltebjerg  Højdevang  Høje Tåstrup  Ishøj  Islands Brygge  Islev  Jerusalemskirken  Jesu Hjerte  Johannes Døber Sogn  Jægersborg  Kapernaum  Kastrup  Kildevæld  Kingo  Klædebo Kvarter  Knud Lavard Kirke  Kommunehospitalet  Kong Håkon Kirken  Kongens Lyngby  Kristkirke  Københavns Valgmenighed  Købmager Kvarter  Købnerkirken  Ladegården  Landetaten  Ledøje  Lindevang  Lundehus  Lundtofte  Maglegård  Margrethe  Maria  Mariendal  Methodist: Bethania kirken  Methodist: Herrens Kirke - Golgatha  Mosaisk Trossamfund  Mørkhøj  Måløv Skt Ib  Nathanael  Nazaret  Ny Holte  Nyboder  Nærum  Nørre Kvarter  Ordrup  Præstebro  Rigshospitalet  Rosenborg Kvarter  Rosenkrantskirken  Rosenvænget  Rødovre  Sakramentskirken  Samuel  Sankt Annæ Vester Kvarter  Sankt Annæ Øster Kvarter  Sankt Antoni Kirke  Sankt Hans Hospital  Sankt Johannes Stiftelsen  Sengeløse  Simeons  Simon Peter  Sion  Sjælør  Skovlunde  Skovshoved  Skt Albans Kirke  Skt Andreas  Skt Annæ Kirke  Skt Ansgar Kirke  Skt Elisabeth Kirke  Skt Hans Kirke  Skt Jakob  Skt Johannes  Skt Laurentii Kirke  Skt Lukas  Skt Markus  Skt Matthæus  Skt Nikolaj  Skt Paul  Skt Petri  Skt Stefan  Skt Therese Kirke  Skt Thomas  Skt Vincents Kirke  Smørum  Snarens Kvarter  Solbjerg  Sorgenfri  Stengård  Store Magleby  Storkøbenhavn  Strand Kvarter  Strandmark  Sundby  Sundkirken  Svenska Gustafsförsamlingen  Søborggård  Søetaten  Søkvæsthuset  Søllerød  Sømandskirken i Nyhavn  Tagensbo  Timotheus  Torslunde  Trinitatis  Tysk Reformert Kirke  Tårbæk  Tårnby  Tåstrup Nykirke  Udenbys Klædebo Kvarter  Udenbys Vester Kvarter  Udenfor Christianhavns Kvarter  Utterslev  Valby  Vallensbæk  Vangede  Vanløse  Vartov Hospital  Vartov Valgmenighed  Vedbæk  Vester Kvarter  Vigerslev  Virum  Vor Frelser  Vor Frue  Vridsløselille  Værløse  Øresundshospitalet  Øster Kvarter  Østervold  Ålholm
Endret av Per H Skaug
Kommentar om kirkesogn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Bente Borgen skrev:

Ludvig Sverre må døpes på nytt, og det gjør han i 1927, ikke i Bergen der de bor, men i Strusshamn kirke på Askøy.

 

Nå ble han vel døpt i 1827 ;-)

Lenke til dåpen, # 3 (under 1828) - Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy) i Fjell, St. Jørgens hospital, Ministerialbok nr. A 4 (1825-1845), Fødte og døpte 1828, Side 11, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070319650260

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Nå ble han vel døpt i 1827 ;-)

Lenke til dåpen, # 3 (under 1828) - Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy) i Fjell, St. Jørgens hospital, Ministerialbok nr. A 4 (1825-1845), Fødte og døpte 1828, Side 11, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070319650260

Takker!

Det er herved korrigert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bente Borgen skrev:

Komtesse Ida Bertha von Raben var nemlig gift med Adam Gottlob Moltke som ble erklær sinnsyk rundt 1805 - 06, og holdt under forvaring i Ringkøbing, Jylland til hans død i 1820.

 

Ludvig Martin Forvald fra Bergen, kom som huslærer til Danmark i begynnelsen av 1800 og ble kjent med Ida Bertha von Raben. Han underviste visstnok hennes barn. Hun var svært musikalsk, og det var også Ludvig Martin og de fikk et fellesskap.

Så er det denne Ludvig Sverre dukker opp som hennes sønn i 1813. Det har da ikke vært kontakt mellom ektefellene i flere år, etter det avisene rundt 1882 skriver.

Både Ida og hennes ektemann dør i august 1820 og Ludvig Forvald har da i flere år visstnok vært huslærer for hennes sønn. Når moren dør flytter han og gutten til Bergen der han presenterer gutten som sin sønn.

 

Det spesielle er jo at Ludvig Sverre Forwald selv trodde at hans far var Adam Moltke og at han ble bortført til Norge av Ludvig Martin Forwald. I alle fall er det dette sønnen Ludvig Andreas forteller.

 

Fædrelandsvennen 1897

 

 

 

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Grete!

Det var minst 7 artikler i ulike aviser om Ludvig Sverres hærkomst med ulike meninger om hvem som var hans far. Sønnen Ludvig Andreas dro jo til København for å bli anerkjent som en av familien. han ble bortvist, men fikk en fiolin som gave. De var jo gangsk musikalske, både han, faren Ludvig Sverre, farfar Ludvig Martin og grevinne / komtesse Ida Berte von Raben.

Det ser ikke ut spm om Ludvig Sverre husket så mye om sin mor, bortsett fra at hun sang og spilte mye - også sammen med huslæreren Ludvig Forvald/Forwald. han husket visstnok ikke navnet hennes heller. Nå vet ikke jeg hvordan barn henvendte seg til sine foreldre innen adelen.....

Det er så mange som mener så mye ulikt, at jeg tenkte at den eneste og beste var å se om det fantes en mulighet for å finne dåpsinnførselen. Men strengt tatt, så kan han jo også være døpt utenfor København.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så det var skrevet litt av hvert i avisene, legger ved lenke til en av dem fra 1882 med nyttige opplysninger.

Bergens Adressecontoirs Efterretninger

 

Tydeligvis viktig å holde hans identitet skjult, derfor kan dåpen bli vanskelig å finne. Du er nok ikke den første som leter etter den.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fødselsdatoen fra 1913 er riktig, var han 7 år når moren døde. Om han har hatt en guvernante i tillegg til huslæreren, kan det jo være at han ikke har visst morens ddøpenavn. Kanskje titulerte han sin mor som "komtesse", "grevinne" eller annet?

 

Det er riktig at Forvald-Moltke-saken diskuteres fra alle kanter i 1882 - 1883. Det hadde vært fantastisk om det hadde vært mulig å finne hans far via en dåpsinnførsel i Danmark. Ellers vet jeg sannelig ikke hvor jeg skal lete. Ludvig Martin Forvald var studente ved Seminarium Fredericianum i Bergen i 1801 (her er jeg daglig leder idag). Han var en i direksjonen som opprettet Bergen museum i samme bygning og bidro her med en stor myntsamling av skandinaviske mynter (tror de er havnet i Oslo). Det har også vært spekulert i hvor disse kom fra. Både Ludvig Martin og Ida Berthe von Moltke var musikalske og Ludvig Sverre erindret mye musikk og at moren sang, fra da han var liten i Danmark. Han selv ble cantor og organist, først i Mandal, men så i Stavanger fra 1840-årene til 1889 da han døde samme sted.

To av hans sønner videreførte den musikalske åren og både spilte og komponerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente, jeg vet ikke hva du har av opplysninger fra før, men Ludvig (Martin) Forvald fikk utstedt pass på København politikammer 23. feb. 1822. Det var sikkert kun voksne som fikk dette, for jeg finner ikke Ludvig Sverre i databasen.

 

Bergen fylke, Bergen, Passprotokoll (1816-1822), Dokumentside, Side 393

 

 

Edit:

På baksiden av passeddelen står det at den er forevist Bergen politikammer 19. mars 1822 + noe mer.

 

Endret av Grete Singstad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Grete Singstad skrev:

for jeg finner ikke Ludvig Sverre

 

Ser han står nevnt i farens (Ludvig M) dokument - "og hans 9aarige Søn Ludvig"

e5d4c3cf91b790edfeaff8938c07508f.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk... Dette hadde jeg ikke....

Da her de altså ikke komme til Norge før 1822. Flere steder står det at Ludvig Sverre var 10 år, det kan nok stemme. Kan han ha bortført sønnen likevel? Hva med grevskapet i Danmakr? Satte ikke de himmel og jord i bevegelse for å hente sønnen, eller var han ikke noe verdt fordi han var uekte? Var Ludvig Forvald faren ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De officielle efterkommere af Admiral Moltke kan ses her:

https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I7715&tree=2

 

 

I skiftet efter Ida Bertha von Raben nævnes kun to efterlevende børn, hvilket stemmer med ovenstående webside.

 

Skiftet er nr. 48 i 1820 og begynder på denne side:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16515097#34550,32980748

(nederst til højre)

Hvert afsnit slutter med en henvisning til den side i protokollen, hvor skiftet fortsættes.  Det slutter først i december 1821!

 

 

Sproglærer Ludvig Forvald nævnes på denne side:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16515097#34550,32980773

(nederst til venstre)

 

 

De to arveberettigede børn nævnes på denne side:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16515097#34550,32980779

 

 

mvh

Karsten

Endret av Karsten Damén
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Karsten!

Dessverre klarer jeg ikke å tyde det sorm står om Ludvig Martin Forvald, bortsett fra noe om en obligasjon?

Men selv  i passet fra Danmark fra 1822 står Ludvig Martin Forvald innført med sin sønn på 9 år.

Skjønner at grevskapet i Danmark kanskje ikke har ønsket at noen skal finne identiteten hans, men har ikke lyst å gi opp helt ennå.... vet bare ikke hvordan jeg skal klare det og hva jeg skal gjøre.....

 

 

Endret av Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente,

 

han bør vel finnes døpt første gangen i København, om det er Adam Gottleb v Moltke (oppgitt som far fordi de fortsatt var gift) eller Ludvig Martin Forvald som står oppført som faren, eller at det kun er Ida Bertha som er oppgitt som moren til en uekte sønn? Hvordan vet du forøvrig at Ida Bertha von Raben er moren, kan det være at dette er noe som er sagt etterpå av Ludvig Martin Forvald fordi han var huslærer der? Har du andre kilder enn avisene (som jeg ikke får sett fordi jeg er utenlands og ikke har tilgang til nasjonalbiblioteket) på dette?

 

Det bør jo gå an å finne en Ludvig Søren døpt (første gangen) i København rundt 1813, det er jo etter listen fra Karsten Damen "kun" 10 sogn det kan være i 1813? Hvis det var en skandale rundt fødselen, kan det jo også være at det ikke var en barnedåp, men det måtte vel fremvises noen papirer for at han skulle bli innskrevet i passet, og for å få pass kan han vel heller ikke ha vært bortført?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill, Per!

Jeg har avisartiklene som referansegrunnlag for at grev Ida Bertha er moren. Såvidt jeg vet, sa ikke Ludvig Martin Forvald noe om morens navn. I alle fall ikke som jeg kjenner til. Det kan jo selvsagt være at dersom det var en skandale, som du sier, så kan han også ha blitt døpt utenfor København. Jeg har begynt på listen til Karsten Damen. Foreløpig uten hell. Er enig i at det sikkert måtte forevises dokumenter på identiteten til sønnen som er innført i passet av 1822.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.