Gå til innhold
Arkivverket
Elisabeth Lofsberg

Søker handelsbrev og presteattest.

Recommended Posts

Elisabeth Lofsberg

Hei.

Jeg søker etter min oldefar Anders Matheus Hansen Lofsbergs handelsbrev utstedt i 1887.

Han var født 20.10.1860 i Vassås i Hof. 

Søker også en presteattest som min oldemor Elisabeth Sofie Grennes (f.1866) hadde med seg (fra Strømsø, Bragernes eller Skoger) til Amerika i 1900 for å gifte seg med min oldefar Thorvald Georg Bolstad.

De giftet seg 03.05.1900 i St.Paul, Minnesota.

Mvh. Elisabeth Lofsberg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Hei!

Kan være lurt å lese dette:

"Hva får du ikke hjelp til i forumet"

https://www.arkivverket.no/nyheter/spor-arkivverket--nytt-brukerforum-pa-nett

----

Bruk fullt navn som visningsnavn isteden for epost-adressen.

Angående attesten så ble vel opplysningene på den hentet fra kirkeboken.Så attesten fantes vel kun i ett eksemplar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Elisabeth Lofsberg

Ok.... Har brukt arkivet aktivt i en "mannsalder" men alltid klart meg selv, så det er første gangen jeg spør om noe her. 

Da får jeg visst lese meg opp litt først ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Ja,det er lurt å lese litt.:-)

Vet ikke om det finnes arkiv over handelsbrev.

Du kan jo lufte spørsmålet på brukerforumet.

Lykke til! :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg
15 timer siden, Elisabeth Lofsberg skrev:

Søker også en presteattest som min oldemor Elisabeth Sofie Grennes (f.1866) hadde med seg (fra Strømsø, Bragernes eller Skoger) til Amerika i 1900 for å gifte seg med min oldefar Thorvald Georg Bolstad.

De giftet seg 03.05.1900 i St.Paul, Minnesota. 

(Eg er ikkje Arkivverket, men moderator flyttar vel kanskje emnet til brukarforumet)

Presteattesten må du leite etter i etterlatenskapane etter oldemor - dersom familien har teke vare på noko.

Det du kanskje kan finne, er anten at presten har ført henne inn i kyrkjeboka (under utflytta), eller at han har ført inn ein kopi i eller gjort eit notat i ei kopibok eller brevjournal.

Du kan sjå etter om dei aktuelle kyrkjebøkene er skanna og ligg på Digitalarkivet.

Kopibok, brevjournal m.m. ligg i sokneprestarkivet, og det som høyrer til 1900 er så lenge sidan at det kan vere avlevert til det aktuelle statsarkivet. Då må du i tilfelle på arkivet og leite sjølv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut Olav Holvik

For landdistriktene kan du finne protokoller over utstedte handelsbrev i arkivene etter de ulike fogderiene/futedømmene. Hva gjelder byene finner vi tilsvarende materiale i arkivene etter magistraten og senere hos politimesteren. Hvis jeg ikke tar helt feil hørte Hof hjemme under Jarlsberg fogderi på denne tiden: http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-04000000130742

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.