Gå til innhold
Arkivverket

Søker handelsbrev og presteattest.


Elisabeth Lofsberg
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg søker etter min oldefar Anders Matheus Hansen Lofsbergs handelsbrev utstedt i 1887.

Han var født 20.10.1860 i Vassås i Hof. 

 

Søker også en presteattest som min oldemor Elisabeth Sofie Grennes (f.1866) hadde med seg (fra Strømsø, Bragernes eller Skoger) til Amerika i 1900 for å gifte seg med min oldefar Thorvald Georg Bolstad.

De giftet seg 03.05.1900 i St.Paul, Minnesota.

 

Mvh. Elisabeth Lofsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan være lurt å lese dette:

 

"Hva får du ikke hjelp til i forumet"

 

https://www.arkivverket.no/nyheter/spor-arkivverket--nytt-brukerforum-pa-nett

 

----

 

Bruk fullt navn som visningsnavn isteden for epost-adressen.

 

Angående attesten så ble vel opplysningene på den hentet fra kirkeboken.Så attesten fantes vel kun i ett eksemplar.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.... Har brukt arkivet aktivt i en "mannsalder" men alltid klart meg selv, så det er første gangen jeg spør om noe her. 

Da får jeg visst lese meg opp litt først ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er lurt å lese litt.:-)

 

Vet ikke om det finnes arkiv over handelsbrev.

Du kan jo lufte spørsmålet på brukerforumet.

Lykke til! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Elisabeth Lofsberg skrev:

Søker også en presteattest som min oldemor Elisabeth Sofie Grennes (f.1866) hadde med seg (fra Strømsø, Bragernes eller Skoger) til Amerika i 1900 for å gifte seg med min oldefar Thorvald Georg Bolstad.

De giftet seg 03.05.1900 i St.Paul, Minnesota. 

 

 

(Eg er ikkje Arkivverket, men moderator flyttar vel kanskje emnet til brukarforumet)

 

Presteattesten må du leite etter i etterlatenskapane etter oldemor - dersom familien har teke vare på noko.

 

Det du kanskje kan finne, er anten at presten har ført henne inn i kyrkjeboka (under utflytta), eller at han har ført inn ein kopi i eller gjort eit notat i ei kopibok eller brevjournal.

Du kan sjå etter om dei aktuelle kyrkjebøkene er skanna og ligg på Digitalarkivet.

Kopibok, brevjournal m.m. ligg i sokneprestarkivet, og det som høyrer til 1900 er så lenge sidan at det kan vere avlevert til det aktuelle statsarkivet. Då må du i tilfelle på arkivet og leite sjølv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For landdistriktene kan du finne protokoller over utstedte handelsbrev i arkivene etter de ulike fogderiene/futedømmene. Hva gjelder byene finner vi tilsvarende materiale i arkivene etter magistraten og senere hos politimesteren. Hvis jeg ikke tar helt feil hørte Hof hjemme under Jarlsberg fogderi på denne tiden: http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-04000000130742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.