Gå til innhold
Arkivverket

Innvandret fra Danmark til Norge


Liv Nordby
 Del

Recommended Posts

To spørsmål om hjelp fra en som er utrent slektsforsker og ny her inne. 

Finnes det kilder som har registrert innvandrede til Norge fra Danmark og Sverige i perioden 1840 til 1915? Var det fri flyt eller ble dette registrert noe sted på papir?

Digitalarkivet har ingen slik registrering, har jeg fått beskjed om.

 

Jeg har funnet at Meinhart Hansen f. 09. sept. 1882 i Danmark og Fredrikke Beathe F. Olsen f. 1. feb.1891 Hisøy Sogn giftet seg 1914 i Oslo. Må jeg lete gjennom kirkesogn for kirkesogn innen Oslo eller finnes det andre måter å finne dato og hvor de bodde og giftet seg?

 

Liv Nordby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svarene.

Jeg har allerde disse funnene, men forsøker å finne ut mer om Meinhart, hvor han og Fredrikke bodde i 1914, da de giftet seg . Gjervan hjalp meg med disse funnene i Danmark. Det virker som de pendlet litt mellom Oslo og Hisøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første sønn er registrert i Hisøy sogn, andre sønn  i Oslo, så de neste barna i Hisøy sogn. Jeg tror Meinhart bodde mest i Oslo. Jeg har fått "hang ups" på det som skjedde i1914.

Vh. Liv Nordby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg er usikker på om det er samme Meinhart pga arbeidstittelen el. arbeider.  "Min" Meinhart er registeret alle steder jeg har funnet enten som cykkelreparatør eller mek.arbeider(som i den adressen i Seilduksgata).

 

Vet du om det ble registrert invandring noe sted?

 

Vh Liv N

 

 

Endret av Liv Nordby
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vel det opprinnelige spørsmålet:

 

To spørsmål om hjelp fra en som er utrent slektsforsker og ny her inne. 

Finnes det kilder som har registrert innvandrede til Norge fra Danmark og Sverige i perioden 1840 til 1915? Var det fri flyt eller ble dette registrert noe sted på papir?

Digitalarkivet har ingen slik registrering, har jeg fått beskjed om

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1, #10

Jovisst var det reisekontroll før også, både innenlands og for de som kom over grensa. Dessverre er det kun noe som er tilgjengelig digitalt, men det viser hvilke kilder som finnes og hva som ble registrert.

 

Digitale kilder i perioden 1800-1915: Passkontroll

 

Edit:

Når det gjelder svensker finnes vel bare denne digitalt:

Innflyttede svensker til Østfold 1812-1920

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Liv Nordby skrev:

Hei.

Takk for lenkene! Disse skal sjekkes ut, før jeg tar kontakt med Arkivverket for papirdokumentasjon! 

 

Vh Liv Nordby

 

Hvis Meinhart kom til Kristiania fra Danmark, kan det kanskje finnes opplysninger om ham i fremmedregisteret i arkivet etter Oslo politidistrikt i Statsarkivet i Oslo. I 1901 kom fremmedloven, som bestemte at blant annet politiet i byene skulle føre kontroll med dem som kom til landet. Det hjelper ikke så mye i forhold til når han giftet seg, men da kan man kanskje se om han kom til Kristiania før 1914. Du kan i så fall sende en henvendelse til Arkivverket på post@arkivverket.no og høre om det er mulig å gjøre et oppslag i fremmedregisteret for Oslo politidistrikt. 

 

På Digitalarkivet ligger det for øvrig skannede registerkort over utflyttede menn og kvinner fra Kristiania 1906-1914. Du kan jo se om du eventuelt finner Meinart her, siden første sønn er registert døpt i Hisøy i 1915:

 

https://digitalarkivet.no/search/sources?s=oslo+folkeregister*&from=&to=&format=all&archive_key=

 

For sjekk av den Meinhart Hansen jeg har funnet i adressebøkene og som er arbeider, kan du se på de kommunale folketellingene for Kristiania fra de samme årene. Noen av de kommunale folketellingene er skannet og lagt ut på Digitalarkivet, men de aller fleste er fremdeles på papir. De kommunale folketellingene oppbevares i Oslo byarkiv. Tellingene er ordnet på adresse, du kan lese mer her (scroll deg ned til kildeomtaler): 

 

https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/byarkivet/slektsforskning/#gref

 

Håper dette kan være til litt nytte for deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Liv Nordby skrev:

Jeg har funnet at Meinhart Hansen f. 09. sept. 1882 i Danmark og Fredrikke Beathe F. Olsen f. 1. feb.1891 Hisøy Sogn giftet seg 1914 i Oslo. Må jeg lete gjennom kirkesogn for kirkesogn innen Oslo eller finnes det andre måter å finne dato og hvor de bodde og giftet seg?

 

 

Hvor har du forresten funnet denne opplysningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

14 timer siden, Grethe Flood skrev:

For ordens skyld - her er oversikt over alle barna - hentet fra lenken ovenfor: 

 

Takk for hjelpen jeg har fått så langt Inger, opplysningene er meget interessante. Det er vel ikke så rart at Mainhart uteble fra sesjonene i Danmmark i 1915, 1916 og 1917, da han ble sammen med (gift?) Beate Fredrikke i 1914. De fikk sin førstefødte Arthur Meinhart Lund Hansen 10.03.1915 i Hisøy sogn(en del av Arendal i dag). Beate Fredrikke døde på Husøy 02.01.1883. Arthur ble gift, døde i Arendal 08.12.1977
Meinhart og Beate Fredrikke fikk følgende barn i tillegg til Arthur:
2) Manuel Meinhart Hansen f. 29.06.1916 i Oslo, døde i kamp mot tyskerne i Narvik 09.04.1940
3) Walther Mainhart Hansen f.05.08.1917 på Hisøy, døde på Hisøy 08.01.1990. Gravlagt sammen med mor         Beate Fredrikke.
4) William Mainhart Hansen f.08.02.1920 på Hisøy, ble borte på sjøen som sjømann 05.05.1957.
5) Arvid Mainhart Hansen f.18.03.1921 ble gift, døde i Arendal 11.05.1985
6) Erna Irene Hansen f.29.06.1925 på Husøy, ble gift Nordby. Hun døde 29.07.2011.
Fire av barna vokste opp på Lunden barnehjem på Hisøy.
Familien er fortsatt svært interessert i om Mainhart stiftet egen familie i Danmark etter at han forlot sin norske familie rundt Erna Irenes fødsel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette er opplysninger Anders Gjervan formidlet videre fra meg i fjor ;-) til DIS Danmark. Siden den gang har jeg altså gått rundt i ring i dokumenter fra 1914 uten å komme videre. Nå har jeg fått flere nye lenker, så kanskje det svaret ligger her! Fredrikkes foreldre innvandret fra Sverige og siden Sverige har åpen helg, får jeg forsøke meg på hennes foreldre nå.

 

Vh Liv N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Der fant jeg i det minste dåpen til Manuel Meinhart i Gamle Aker kirke i Kristiania! Men ingen opplysninger om vielsen...!

 

Oslo fylke, Gamle Aker i Oslo, Ministerialbok nr. 14 (1909-1924), Fødte og døpte 1916, Side 166
https://media.digitalarkivet.no/view/9033/170

 

I fødselsregisteret står det også at ekteskapet ble inngått i 1914:

Oslo fylke, Gamle Aker i Oslo, Fødselsregister nr. 1 (1916-1927), Fødte og døpte 1916, Side 23
https://media.digitalarkivet.no/view/597/27

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er giftermålet! Se nr. 205 i 1914:

 

Oslo fylke, Paulus i Oslo, Ministerialbok nr. 17 (1906-1917), Viede 1914, Side 111 - Meinhart var verksarbeider med adresse Seilduksgt. 5,  Beate var tjenestepike med adresse Nordregt. 16:

https://media.digitalarkivet.no/view/672/118
URN:NBN:no-a1450-kb20060215010634.jpg 

 

Adressen ved giftermålet for brudgommen er Seilduksgata 5 - samme adresse jeg fant Meinart Hansen på i adresseboka for Kristiania i 1916:

 

15 timer siden, Grethe Flood skrev:

 

I adressebok for Kristiania 1916 finner jeg Meinhart Hansen i Seilduksgata 5:

https://media.digitalarkivet.no/view/49249/571

 

 

Endret av Grethe Flood
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for iherdig jobbing Grethe!

Da er endelig giftermålet stadfestet!

I tillegg er det opplysninger her om forlover Nils Peter. De bodde antakelig hos ham og kona i Waldemar Thranesgate, da de fikk nr.to. Navnet lyder kjent for meg og det er også dansk familie. Da er også den gåten løst.

Takk igjen for hjelpen. :-D

 

Vh Liv N

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.