Gå til innhold
Arkivverket

Fam Barden


Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

En kusine av min mor giftet seg høsten 1936 med Hans Per Barden.  Han var dr philos, og såvidt jeg har hørt lektor i Halden.

 

Er det noen som vet noe om familien Barden, eller kanskje alle helst om Hans Per Barden  (1882 - 1960)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som er født i Trondenes ?

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Hans Per ?? Barden ?? 05.03 ?? 1 Trondenes m   !! Cand. philol Frogner skole Sofies gate 67 11 Gamle Aker Bunke379
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må være han.  Fødselsdatoen stemmer i alle fall.  Fødestedet var ukjent for meg.

 

Er det oppgitt noen flere familiemedlemmer fra hans første ekteskap?  Jeg har hørt at han var enkemann da han giftet seg med mors kusine i 1936.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Per Tore Solheim skrev:

 

Er det oppgitt noen flere familiemedlemmer fra hans første ekteskap?  Jeg har hørt at han var enkemann da han giftet seg med mors kusine i 1936.

 

Nei,han bor alene i leil.nr 11

Sivilstand er heller ikke utfylt i 1923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født nr. 51 her

Troms fylke, Trondenes i Trondenes, Ministerialbok nr. 14 (1878-1889), Fødte og døpte 1882, Side 75
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061213680413

 

1900-telling

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01037546006199

 

1. Kone 1900-telling

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01037502003730

 

Foreldre og søster 1900

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01037548009120

 

Foreldre, søster, kone og to barn 1910:

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036947010067

 

H. P. Hansen-Akerø 1910

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036895003903

 

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Kundgjørelsestidende

25.08.1926

Side: 2

...1926. Norsk Elektrisk Metalindustri Ektepakt er den 18. august 1926 oprettet mellem dr. philos. Hans Per Barden og frøken Astrid Emanuetsen. Ved egtepagten er fuldstændig særeie oprettet. Egtepagten tinglæses i...

 

Tilgang i norske bibliotek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mors kusine het Fanny Stolt Finstad Berg?

Aftenposten

14.10.1936

Side: 5

...Georg K. Styrmo, p. t. hvalfangeren «Terje Viken», London. Lysninger: — Lektor, dr. philos. Hans Per Barden og Fanny Stolt Finstad Berg. —og v) k;ope» møbler i STEPLA { Grønland 4. ~H&Æ I/fß'...

 

Tilgang i norske bibliotek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for all hjelp så langt.

Min mors kusine het Fanny Alfhild Karen Stolt Finstad (1913 - 96) før hun giftet seg.  Jeg skjønner ikke hvor Berg-navnet kommer fra.....og jeg forstår ikke slutten av siste setning ovenfor.

 

Jeg har ikke funnet noe om dem hos byfogden i Oslo høsten 1936.  I kirken var de neppe.  Ekteskapet var svært lite populært hos hennes mor, ikke fordi han ikke var "god nok", men Alfhilds mor mente datteren fikk  karrieren sin ødelagt.  Det hadde hun jo rett i, for Alfhild avbrøt sine jusstudier og gikk inn i rollen som husmor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Hansen 1908-    Bosatt Narvik ,hadde hytte i Tømmeråsen i Harstad , på min eiendom. Familien hadde flere bil forretninger i Narvik.

 

Hadde mulig en bror Svein Hansen også Narvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

...og jeg forstår ikke slutten av siste setning ovenfor.

Det er nok fra neste spalte i avisen. Eg kopierte alt for å få med avis og dato :-)

Dette gjelder paret:

Lysninger: — Lektor, dr. philos. Hans Per Barden og Fanny Stolt Finstad Berg.

 

15 minutter siden, odd tømmerås skrev:

Odd Hansen 1908-    Bosatt Narvik

Ifølge "Våre falne" bodde han i Halden. Matros på m/t Ranja som forsvant på tur mellom Houston og Halifax mars 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1911 (utdrag):

 

Hans Per Barden. Dr. philos., lektor, Halden. Født i Trondenes 5-3-1882. Ved kgl. res. av 21-5-1919 antatt navnet Barden. Far: Johan Nicolai Hansen, losformann, senere forretningsmann ved Harstad, g.m. Anna Marie Bentzon. Min far døde  8-1-1918, mor 12-5-1921. Ektet 23-12-1905 i Trondenes med Hilda Jeanette Schmedling, f. i Kristiansund  12-9-1878, datter av fiskeimportør Juan Luis Schmedling og Anna Sætre Bilbau. År 1926 inng. ekteskap med Astrid Emanuelsen, Oslo, f. på Nordstrand 1893, datter av kjøbmann Johan Emanuelsen og Anette Kristoffersen. Tre barn: Solveig, f. i Trondenes 8-9-1906, Odd, f. i Narvik 22-12-1908 og Hans Schmedling, f. i Oslo 14-9-1913. Hans Barden døde som disponent i Oslo 7-9-1960.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Kundgjørelsestidende

13.10.1936

Side: 1

...Res. kap. i Skedsmo. Barden, Hans Per, lektor, dr. philos., Rokke, og stud. jur. Fanny Alfhild Karen Stolt Finstad, begge Berg. Sorenskr. i Idd og Marker. Berge, Knut Svendsen, gårdsbestyrer, og telefonbestyrer...

 

Tilgang i norske bibliotek

 

Gifter seg 28. oktober 1936, høyre side her:

Østfold fylke, Idd og Marker, Vigselsbok (borgerlig) nr. 1a (1920-1942), Protokollside, Side 56
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb10050911170058

 

 

 

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var jo overveldende hjelp, spesielt fra Åsbjørg Susort.  Av kopi fra vigselbok ser jeg - heldigvis - at min bestefar Rolf Enger stilte opp som forlover for henne.

 

Dette betyr vel at H.P Barden hadde stilling ved Halden off høyere skole i 1936, der han tydeligvis også var under krigen i følge avisreferatet.

 

Det er selvsagt ennå mange løse tråder: Døde hans to første ektefeller, eller tok de ut noe så sjeldent dengang som skilsmisse?

 

Han tok vel sin cand.philos grad i Oslo, men jeg mener å ha hørt at dr-graden var fra Tyskland (der den var lett å få...).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

f pleier å bety fraskilt (post 15 lenke: står tidligere gift 2 gange f.)

 

Sammen med en Hans Barden f. 8 sept 1913 er begravet en Hilda Hansen Akerø  f. 12 sept 1878 d. 1957 (Grefsen kirkegård).

Solveig f. 22 sept 1906 som er begravet der stemmer ikke med fødselsdato i post 14, men med FT1910.

Jeg gjetter at dette er kone nr. 1 og hennes sønn, datter og svigersønn.

 

Uten å ha funnet ut hvor kone nr. 2 blev av, så var HPB sannsynligvis fraskilt ganger to.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kone nr. 2 gifta seg med Reidar Sehlmann 9. mars 1940 og døde 16. september 1978

Arbeiderbladet

08.03.1940

Side: 10

lørdag 9. ds. mellem Astrid Barden og Reidar Sehlmann, Øvre Foss 6, opg. G. Bryllup feires lørdag 9. ds. av frk. Ruth Stiansen...

Tilgang for alle

https://www.nb.no/items/da4c9c2c734453b549824005c5d54dc3?page=9&searchText=%22Astrid%20Barden%22

 

 

Aftenposten

22.09.1978

Side: 19

...13.30. Vennligst ikke blomster til hjem- met. _ Vår kjære søster, svigerinne og min tante Astrid Sehlmann f. Emanuelsen døde idag. Oslo, 16. september 1978. Margit Erling Svigerinner Svogre Neve Bisettelsen...

Tilgang i norske bibliotek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på Astrid Sehlmann .

Gravlund:Nordstrand kirkegård.

 

Reidar Sehlmann døde 30-5-1978.

Gravlund:Nordstrand kirkegård.

http://www.begravdeioslo.no/resultat/name/Astrid sehlman/year_of_death_uncertainty/1/sort_by_column/last_name/sort_order/1

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er utrolig hvor flinke enkelte er til å finne opplysninger, nå også om den noe fjerne familie til Alfhild.  Jeg forstår nå ennå bedre min grandtante (Alfhilds mor Dagny) skepsis mot en to ganger fraskilt mann, mer enn 30 år eldre enn hennes eneste (og meget lovende)  datter.

 

Jeg traff aldri H.P. Barden (som døde i 1960), men etter hans død tok Alfhild fornyet kontakt med sine søskenbarn, bl.a min mor, og de hadde nær kontakt inntil Alfhild døde under en bilulykke sommeren 1996, 83 år gammel.  Men det falt aldri naturlig å snakke med henne om ekteskapet med Barden....

 

Jeg ser jo av de avisartikler fra Halden/Sarpsborg som er funnet at Barden fikk en "beskjeden" dom for en noe perifer befatning med NS under krigen.  Det eneste jeg til slutt kunne lure på er om det finnes flere avisspor fra hans virke i Halden 1925 - 46

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.