Gå til innhold
Arkivverket

Politianmeldelse naboer som sloss


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg fant i dag en politianmeldelse fra 1896. Det er to naboer som har røket i tottene på hverandre. Antakelig på grunn av noe muntlig som ikke er nevnt. Jeg har tydet en del, men noen ord er vanskelige. Tok han tak i kinnskjegg? Hva tok han fra overgriperen helt til slutt? Vedlegger kopi og mitt forsøk på tyding. Jeg har tidligere skrevet historien om begge personene og saken er overraskende.

Anmeldelse.pdf

Anmeldelse tydning.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det letteste denne her, et par innspill bare:

 

... en del af dette er revet af paa Høire Kind

siden forsøkte han at slaa [tauet?] ...

 

... tog sveben fra ham ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter inn et foreløpig utkast, noe hjulpet av de øvrige bidragene:

"

6-6-96 | Meldte maler O. J. Wiiehe Pilestrædet 47 B. at der den 5 ds 4 a 5 efter skulde Kjøre [?remmen?] Slagter Jensen fra Kristiania til angjeldende hjem Udsigten da de ankom til veien der gaar af til stedet, sad anmelderen ved side af ham paa vognens forside under f[o]rudlempning tog angjeldende fast i hans tilskjeg og en del af dette er revet af paa høire kind siden forsøgte han at slaa ?tom?bland anm. fik et lige over skulderen der er ophovnet og ond tillige over mustre? som hvorefter anm. tog sveben fra ham

 

                                                            Tiltale forlanges

 

                                                            Sup? Skrammt"

 

Andre kan gi korrektur, da et par av tekststedene må leses med større velvilje enn jeg normalt er fortrolig med.

 

Vennlig hilsen

 

Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2017 den 7.08, Are S. Gustavsen skrev:

Setter inn et foreløpig utkast, noe hjulpet av de øvrige bidragene:

"

6-6-96 | Meldte maler O. J. Wiiehe Pilestrædet 47 B. at der den 5 ds 4 a 5 efter skulde Kjøre [?remmen?] Slagter Jensen fra Kristiania til angjeldende hjem Udsigten da de ankom til veien der gaar af til stedet, sad anmelderen ved side af ham paa vognens forside under f[o]rudlempning tog angjeldende fast i hans tilskjeg og en del af dette er revet af paa høire kind siden forsøgte han at slaa ?tom?bland anm. fik et lige over skulderen der er ophovnet og ond tillige over mustre? som hvorefter anm. tog sveben fra ham

 

                                                            Tiltale forlanges

 

                                                            Sup? Skrammt"

 

Andre kan gi korrektur, da et par av tekststedene må leses med større velvilje enn jeg normalt er fortrolig med.

 

Vennlig hilsen

 

Are

 

Forslag:

....4 a 5 eftm....

Endret av Trond Mølmen Tollefsrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Nå har jeg sydd det sammen så det ble forståelig.

Men jeg synes at en politimann som mottar en anmeldelse burde ha skrevet tydeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-6-96

Meldte maler O. I. Wiiehe Pilestrædet 47 B at der den 5 d[enne]s 4 a 5 eftm. skulde kjøre sammen Slagter Jensen fra Kristiania til angjeldendes hjem Udsigten[.] da de ankom til veien der gaar op til stedet, sad anmelderen ved siden af ham paa vognens forsede under forudlempning tog angjeldende fast i hans helskjæg og en del af dette er revet af paa høire kind[.] siden forsøgte han at slaa [....] [...] anm. fik et dige[?] over skulderen der er ophovnet og end tillige over venstre arm hvorefter anm. tog sveben fra ham.

Tiltale forlanges

Sigv. Skramrud[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2017 den 17.51, Gunnar Sigdestad skrev:

6-6-96

Meldte maler O. I. Wiiehe Pilestrædet 47 B at der den 5 d[enne]s 4 a 5 eftm. skulde kjøre sammen Slagter Jensen fra Kristiania til angjeldendes hjem Udsigten[.] da de ankom til veien der gaar op til stedet, sad anmelderen ved siden af ham paa vognens forsede under forudlempning tog angjeldende fast i hans helskjæg og en del af dette er revet af paa høire kind[.] siden forsøgte han at slaa [....] [...] anm. fik et dige[?] over skulderen der er ophovnet og end tillige over venstre arm hvorefter anm. tog sveben fra ham.

Tiltale forlanges

Sigv. Skramrud[?]

Ser veldig riktig ut, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.