Gå til innhold
Arkivverket

Anmeldte fødsler


Mona m Nygaard
 Del

Recommended Posts

Min oldemor fikk en sønn utenfor ekteskap i 1914, i Årstad, før Årstad ble innlemmet i Bergen i 1915.

Jeg prøver å finne lensmanns, Amtmanns eller tilsvarende arkiver der fødselen er meldt inn. Det står i kirkebøkene at det er Anmeldt av fru Anna Thomassen. Hvor kan jeg finne denne anmeldelsen? Ligger de skannet ute på nett?

mvh Mona Nygaard

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(eg er ikkje Arkivverket, men lell....)

 

Dersom "Anmeldt av ..." står som merknad i kyrkjeboka, fortel det sannsynlegvis at det er denne personen som har

informert presten om fødselen, evt. også meldt barnet til dåp.

Det kan tenkjast at denne personen - eller nokon annan - har informert lensmannen eller andre, men det fortel ikkje denne innførsla noko om.

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt eg kan sjå har vi ikkje fått avlevert bidragsjournaler fra Lensmannen i Årstad for denne tidsperioden.

Men det kan tenkast at mora har søkt barnefaren om oppfostringsbidrag. Dette må ein i tilfelle leite etter i journalen til Fylkesmannen. Denne er diverre ikkje skanna, men er tilgjengeleg på lesesalen til Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2017 den 9.33, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) skrev:

Såvidt eg kan sjå har vi ikkje fått avlevert bidragsjournaler fra Lensmannen i Årstad for denne tidsperioden.

Men det kan tenkast at mora har søkt barnefaren om oppfostringsbidrag. Dette må ein i tilfelle leite etter i journalen til Fylkesmannen. Denne er diverre ikkje skanna, men er tilgjengeleg på lesesalen til Statsarkivet i Bergen.

Tusen takk for svar :) Jeg har også sendt en forespørsel til Arkivportalen.no . Jeg leste der at de har arkiver  fra Årstad Trygdekontor, så jeg tenkte at de kanskje hadde noen opplysninger registrert der. Jeg kan ikke se at det heller ligget skannet ute noe sted. Det er vel opplysninger som er unntatt offentligheten. Håper de kan ha noen opplysninger om barnefaren, kanskje fødestedet hans eller noe sånt. Det hadde hjulpet meg mye på vei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Muni skrev:

Tusen takk for svar :) Jeg har også sendt en forespørsel til Arkivportalen.no . Jeg leste der at de har arkiver  fra Årstad Trygdekontor, så jeg tenkte at de kanskje hadde noen opplysninger registrert der. Jeg kan ikke se at det heller ligget skannet ute noe sted. Det er vel opplysninger som er unntatt offentligheten. Håper de kan ha noen opplysninger om barnefaren, kanskje fødestedet hans eller noe sånt. Det hadde hjulpet meg mye på vei :) 

 

arkivportalen.no er et katalognettsted, og de som driver nettstedet vil ikke kunne svare deg på spørsmål angående innholdet i arkivene. Arkivet etter Årstad trygdekontor oppbevares ved Statsarkivet i Bergen og kan vel også benyttes på lesesalen der. (Anita Riise eller andre ansatte i Bergen vil sikkert kunne redegjøre nærmere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

arkivportalen.no er et katalognettsted, og de som driver nettstedet vil ikke kunne svare deg på spørsmål angående innholdet i arkivene. Arkivet etter Årstad trygdekontor oppbevares ved Statsarkivet i Bergen og kan vel også benyttes på lesesalen der. (Anita Riise eller andre ansatte i Bergen vil sikkert kunne redegjøre nærmere.)

Åh, okey :) Det var jeg ikke klar over. Tusen takk for at du forklarte det, sånn at jeg ikke sitter her og venter på svar fra de :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.