Gå til innhold
Arkivverket

Fjern slektning i USA


Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

 

Jeg har fått denne informasjonen fra en ganske fjern slektning i USA: "My birth name was Steven Johnson, but I was adopted by my mother's second husband and given his surname at age 3. My real paternal 2nd-great grandfather, Torbjørn "Thomas" Johnson, emigrated from Telemark, Norway to Wisconsin in 1850 and settled in Waseca County, Minnesota in 1855. I'm hoping to learn more about my male Norwegian line through Y-DNA testing. My maternal grandmother was given up for adoption as a 10-day-old infant in October 1906 in New York City. She was sent west via the Orphan Train from a Brooklyn orphanage in about 1916. I would like to learn anything about her birth mother that I can through my mtDNA test".

 

Vedkommende har tatt DNA-tester som gir treffe både på Y-, mt- og autosomale tester. Problemet er at jeg ikke finner noen linjer bakover til Telemark. Jeg har prøvd å sjekke litt i emigrasjonsopplysningene uten å finne noen Torbjørn Johnsen fra Telemark som emigrerte i 1850.

 

Er det noen som har mer rutine med emigrasjonsmaterialet enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kandidat? - https://www.wikitree.com/wiki/Johnsen-482

 

Thorbjørn Johnson was born in Tvedestrand, Aust-Agder, Norway, on May 23, 1833, to John Sigurdson Gisløs and Taaraand Torjusdatter Gisløs and was raised on the Gøysløys (Gisløs) farm (#102) in Vinje Parish, Telemark County, Norway. The farm was owned by Jon Gøysløys until 1845, when he sold it to Sigurd Olavson Gøysløys.

On May 16, 1850, Thorbjørn set out with his parents and siblings from Kragero, Norway, on the Norwegian ship "Colon" under Captain C. Hassel, bound for America. They arrived in New York City in the summer of 1850 and headed for Dane County, Wisconsin, where Thorbjørn's brother Sigurd had bought property 5 yrs earlier.

It was around this time that Thorbjørn "Americanized" his name to Thomas Johnson and went by the nickname "Thom".

In 1854, Thom purchased 160 acres of land in Blooming Grove Township, Waseca County, Minnesota Territory. His father also purchased nearby land there and on July 5, 1855, they arrived at their new farms.

On November 4, 1858, Thom married Marie Olsdatter Kinn. They had seven children. On January 16, 1875, Marie died.

Mary Knuteson, born Torbjør Marie Knutesdatter Alland, had lived across the road from Thomas & Maria and had helped care for their children. Seven months after Maria died, she and Thomas married. She would give Thom five more children.

Through many years of hard effort, Thom, his wives and children developed their farm into a successful dairy operation.

Thomas Johnson died on June 14, 1915, and is buried alongside both of his wives and his daughter Clara in the North Waseca Lutheran Church cemetery. Their resting place had once been part of their farm.

 

Norwegian immigrants to the United States : a biographical directory 1825-1850, by Gerhard Naeseth - 1850, side 164https://dcms.lds.org/delivery/DeliveryManagerServlet?dps_pid=IE6959659

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Find A Grave - https://www.findagrave.com/memorial/69471897/Thorbjorn-Johnson#

 

Thorbjorn “Tom” Johnson
BIRTH 23 May 1833 Norway
DEATH 14 Jun 1915 Waseca County, Minnesota, USA
BURIAL  North Waseca Lutheran Church Cemetery  Waseca, Waseca County, Minnesota, USA

 

Thorbjorn "Thomas" Johnson was the sixth of eight known children born to John Sigurdsen Gislos and Taarond Torjusen. He was born on the 23rd day of May, 1833, at a farm called Gislos in or near the village of Vinje, in Upper Telemark County, Norway. His name, along with those of his parents and siblings, appeared on the passenger's manifest of the Norwegian ship "Colon" in the summer of 1850, which sailed from Kragero, Norway to New York City, under Captain C. Hassel.

Thomas was just 17 years old when he arrived with his family at Dane County, Wisconsin, where his brother Sigurd had come five years earlier. In 1854, Thomas purchased 160 acres in Blooming Grove Township of Waseca County, in Territorial Minnesota. His father also purchased land in the same county that year. The following year, in 1855, the Johnson family left Wisconsin to carve out a life on the frontier of the Minnesota Territory, where they arrived on July 5, 1855.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at informasjonen fra tekst og lenke i post # 2 ikke stemmer mht. til hvor Torbjørn ble født - info fra Find A Grave er dog korrekt.

# 12 - Telemark fylke, Vinje i Vinje, Ministerialbok nr. I 3 (1814-1843), Fødte og døpte 1833, Side 59, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051005020960

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/11/2017 den 22.28, Odd Handegård skrev:

My maternal grandmother was given up for adoption as a 10-day-old infant in October 1906 in New York City. She was sent west via the Orphan Train from a Brooklyn orphanage in about 1916. I would like to learn anything about her birth mother that I can through my mtDNA test".

 

Kjenner du navnet på Stevens "maternal grandmother" ?

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, navnet er ukjent, men hun fikk likevel navnet Doris pluss et nytt etternavn etter at hun ble funnet. Her er den informasjonen som foreligger og som jeg fikk i går:

 

"No one knows the birth name of my maternal grandmother.  In 1906, some Catholic nuns walking along the East River in New York City discovered a woman trying to drown her young baby.  The nuns rescued the infant and put her into an orphanage.  That baby was my grandmother.  The nuns named her Doris, but her real name is unknown".

 

Det er naturligvis et ganske håpløst prosjekt å prøve å finne skriftlig dokumentasjon for hvem dette kan være. Det lille håpet er at hennes mtDNA-gruppe var H2a2a1 som også er haplogruppa til min farmor. Det er ikke nødvendigvis slik at denne mormoras røtter var fra Norge. Men jeg tenkte man kunne forsøke - selv om miraklenes tid kanskje er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris var vel da på en institusjon i 1910, men jeg fant ikke mange kandidater, bortsett fra denne, Doris La Barge. Barge på fransk/latin er 'lekter'. Hun bor på St. Mary's Infant and Maternity Hospital, i Syracuse, Onondaga, New York, altså langt fra Brooklyn.

Name: Doris Le Barge
[Doris Labarge] 

Age in 1910: 4

Birth Year: abt 1906

Birthplace: New York

Home in 1910: Syracuse Ward 3, Onondaga, New York

Street: Spring Street

Race: White

Gender: Female

Relation to Head of House: Inmate

Marital Status: Single

 

Hvis jeg forstår det rett skal Doris ha vært gift med Steven Johnson's morfar. Har vi hans navn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa. Det etternavnet Doris fikk var Batdorf (det høres litt tysk ut, men trenger ikke å ha noe med saken å gjøre). Steven Johnsons morfar het Schuyler M. Burris (død i 1977). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa. Det etternavnet Doris fikk var Batdorf (det høres litt tysk ut, men trenger ikke å ha noe med saken å gjøre). Steven Johnsons morfar het 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har kanskje Steven allerede opplysningene om Doris etter at hun flyttet 'west'. Hun var ifølge en familieside på Ancestry født 10. oktober 1906 i Brooklyn, NY, og bor som adoptert datter i 1920 hos familien David Wertz Batdorf i Kansas. Hvis fødselsdatoen er korrekt, kan den være et spor å følge. Hennes ekteskap med S. Burris og deres felles barn finnes det opplysninger på, om det trenges.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa. Det etternavnet Doris fikk var Batdorf (det høres litt tysk ut, men trenger ikke å ha noe med saken å gjøre). Steven Johnsons morfar het 

Elstad Farm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teksten forsvant knyttet til bildet ovenfor. Dessuten skulle jeg har kopiert ytterligere to bilder fra gårder som min amerikanske kontakt er interessert i bygdebøker som dekker gårdene Elstad, Kinn og Gislos: 

Kind (Kinn) Farm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt rot med de siste tekstene jeg la ut. Derfor noen ord om hvorfor de står her: Jeg ønsker titlene på de bygdebøker som (eventuelt) dekker de tre gårdene Elstad, Kind og Gislos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, men jeg tror min amerikanske kontakt har disse opplysningene - det er de videre generasjoner bakover som mangler. Håpet måtte være å finne noen DNA-treff med H2a2a1, men mulighetene er naturligvis små. Den norske farslinja burde gi flere muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.