Gå til innhold
Arkivverket

Sjømannsruller, Florø skanna til 1932


Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Jon Sværen skrev:

Etter det eg kan tru er over 120 sider sperra. Kvifor er dei sperra ?

 

Vi har ikke full oversikt over hva slags opplysninger som er notert om hver enkelt sjømann. Vi kan ikke utelukke at det kan forekomme enkelte sensitive opplysninger som ikke kan ligge fritt tilgjengelig på Internett. Vi velger å sperre f.o.m. 1933 for å unngå å tilgjengeliggjøre eventuelle sensitive opplysninger om nålevende personer.

 

Rullen er ikke klausulert (opplysningene i den er ikke taushetsbelagte) og kan således benyttes på lesesalen til Statsarkivet i Bergen, men lover og forskrifter er strengere for tilgjengeliggjøring på Internett. Les mer i vår artikkel om sperret innhold i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurte på det same her ein kveld eg sat og bladde i sjømannsrullane for Floro, og kom til 1932. Seriøst? Eg trudde fyrst at det måtte vere noko feil.
 For noko tull!
Kva "sensitive" opplysningar kan sjømannsrullane innehalde som ikkje toler dagens lys 85 år etter?
Og kven har funne på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Eg lurte på det same her ein kveld eg sat og bladde i sjømannsrullane for Floro, og kom til 1932. Seriøst? Eg trudde fyrst at det måtte vere noko feil.
 For noko tull!
Kva "sensitive" opplysningar kan sjømannsrullane innehalde som ikkje toler dagens lys 85 år etter?
Og kven har funne på dette?

 

Jeg har ved selvsyn sett opplysninger i sjømannsrullene om sjømenn som har vært involvert i kriminalitet o.l. Offentlegforskrifta § 7, med henvisning til Personopplysningsloven § 2 nr. 8, slår ettertrykkelig fast at opplysninger om at en person har vært mistenkt, siktet, tiltalt eller dømt for en straffbar handling, ikke skal gjøres tilgjengelige på Internett. Se nærmere om dette i vår artikkel om sperret innhold i Digitalarkivet.

 

Personopplysningsloven beskytter levende personer. Vi velger å ta høyde for at sjømenn født for inntil 100 år siden ennå kan være i live, og at de kan ha fått sin patent utstedt i 15-årsalderen. Derav følger 85 års sperring på Internett. Det var undertegnede som innførte denne praksisen i 2013, da jeg var leder for den daværende seksjonen for Digital tilgjengeliggjøring. Praksisen er selvsagt forankret i Arkivverket.

 

Dersom Arkivverket finner ressurser til å lese gjennom de sperrede sidene og til å identifisere de konkrete sensitive opplysningene, kan sperringen avgrenses til de bildene som faktisk viser sensitive opplysninger. Arkivverket har så langt ikke hatt ressurser til dette. For så vidt kan man si det samme om kirkebøker og annet skanna arkivmateriale: Hvis de taushetsbelagte og/eller sensitive opplysningene kan identifiseres "på bildenivå", kan mange sperrede bilder "åpnes" for visning.

 

Arkivmateriale kjennetegnes av at taushetsbelagte og/eller sensitive opplysningene finnes innimellom opplysninger som ikke er underlagt restriksjoner. Derfor vil det alltid være slik at det er grenser for hvor langt Arkivverket kan la publikum betjene seg selv. Slik lovverket er, trekkes denne grensa på ulike steder, avhengig om man er på Internett (i Digitalarkivet) eller på en av våre lesesaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.