Gå til innhold
Arkivverket

Om søkemetoder - hvordan finne ting?


Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

Jeg begynner å bli vant med det nye Digitalarkivet, og mye er svært bra. Men av og til er det ting som ikke fanges opp av søkerutinen: F.eks. når jeg søker etter kilder og velger kirkebøker for Moss for siste del av 1800-tallet så får jeg ikke med Moss landsogn, bare bysognet. For å finne landsognet må jeg søke for hele Østfold, det gir jo en lang liste. Er det noe jeg har oversett?

En annen mangel jeg har merket meg er at manntallene for Bergen, bl.a. 1904 og 1906, mangler i det nye Digitalarkivet men var i det gamle. Likeledes savner jeg adressebøker for Bergen, som også var i det gamle Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Leif Erik Otterå skrev:

Jeg begynner å bli vant med det nye Digitalarkivet, og mye er svært bra. Men av og til er det ting som ikke fanges opp av søkerutinen: F.eks. når jeg søker etter kilder og velger kirkebøker for Moss for siste del av 1800-tallet så får jeg ikke med Moss landsogn, bare bysognet. For å finne landsognet må jeg søke for hele Østfold, det gir jo en lang liste. Er det noe jeg har oversett?

 

Det viser seg at ni kirkebøker for Moss landsokn manglet kobling til kommune i Digitalarkivets database, og det er årsaken til at du ikke fant dem ved søk på Moss kommune. (Kirkebøkene hadde kobling til fylke, så du fikk treff ved å søke på Østfold fylke.) Jeg har nå rettet dette, og søkeindeksene blir oppdatert neste natt. Mange takk!

 

Jeg vil benytte muligheten til å minne om den spesielle søkeinngangen for skanna kirkebøker.

 

31 minutter siden, Leif Erik Otterå skrev:

JEn annen mangel jeg har merket meg er at manntallene for Bergen, bl.a. 1904 og 1906, mangler i det nye Digitalarkivet men var i det gamle. Likeledes savner jeg adressebøker for Bergen, som også var i det gamle Digitalarkivet.

 

Det er ennå et mindre antall kilder som ikke er flyttet over til den nye databasen, og som derfor ikke gir treff i Finn kilde. Se de gamle nettsidene. De kildene som i sin tid ble publisert som webbøker, får du heller ikke treff på i Finn kilde, men du kan finne dem i Bokhylla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.