Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Pedersen Liset/Lisæter/Havnen f. ca 1810


Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Takk skal du ha Jarle. Jeg satt nettopp med kirkeboka for Johanneskirken i Bergen. Der giftet datteren til Hans Danielsen Helle , Hansine f. 1864 med 20 år eldre Oluf Næss den 04.12.1887. Vielse nr.42. Hun skriver seg også som Helle.

 

URN:NBN:no-a1450-kb20050512030179.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Et lite sidesprang til det debatten startet med.

 

Daniel Oliver Bornedriussen 1863-1939 var gift med Laura Emalia Emanuelsdtr. 1872-1936, barnebarnet til Jacob Pedersen. I Dalsfjordboka: Frå Gaularfjellet til Bulandet kan man lese litt om dem på sidene 91-93.

Her forteller Daniel at oldefar til tippoldefaren het Jacob og kom fra Verdal og endte opp på Halbrend i Førde.Bestefaren til tippoldefaren het også Jacob (Jacob Jacobsen?) skulle ha vært i tjeneste hos Kongen i København. Men hvor mye av det som er sant vet ikke jeg. Så langt bakover har ikke jeg fulgt slekten, og jeg vet heller ikke om det var på fars eller morssiden hans.

 

14 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, jeg er nok klar over at det mest sannsynlig er fantasi. Vel det kan nok være en Jacob eller to i slekten, men om vi må så langt bak som oldefarens bestefar, vet jeg ikke.

 

Det som stemmer er forbindelsen til Halbrend i Førde. Hans farmor Berthe Helene Hansdtr. 1789 - etter 1865 var fra Halbrend.Men hennes far , Hans Hansen ca 1736 - 1833 kom fra Møcklebost i Askvoll. Men det er alt jeg vet om forbindelsen til Halbrend :-)

 

Eg finn ikkje nokon gard som heiter Myklebust i Askvoll. Namnet finst derimot på Vassdalen aust for Dale i Fjaler, og heilt sikkert mange andre stader. Står det nokon stad at han kom frå Askvoll?

 

Som sagt er denne Daniel-historia interessant å ha i bakhovudet når ein skal prøve å finne ut kvar slekta kom frå. Ved dåpen til dottera, Helle Sarine i 1799 er han interessant nok kalla Hans Hansen Værdal. Kanskje det var noko i det som Danielen sa likevel? Kanskje var det slik at nokre av Daniel-historiene tok utgangspunkt i noko som var sant, men at det "tok av" litt når han skulle fortelje? Det hadde såleis vore svært interessant dersom det skulle vere mogeleg å finne ut kvar Hans Hansen Myklebust eigentleg kom frå.

 

Helle Zarine: Nest øverste innførsle på høgre side

Sogn og Fjordane fylke, Førde, Holsen, Naustdal, Vevring, Haukedalen i Førde, Ministerialbok nr. A 4 (1781-1803), Fødte og døpte 1799, Side 390-391
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070227250198
 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld Kristine Eliasdtr. Gjølanger/Selvik f. ca 1789 så må ho vere identisk med den Kristine Eliasdtr. Liset som seinare vart g. med Daniel Danielson Dørhella. I kyrkjebokinnførsla står det at brura var frå Selvik i Holmedals prestegjeld.

 

Sogn og Fjordane fylke, Davik, Rugsund, Ålfoten i Davik, Ministerialbok nr. A 4 (1830-1849), Viede 1838, Side 192
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070613620005

 

Ved søk på Selvik i Fjaler viser det seg at namnet finst på Hellevika, der barnebarnet til Kristine, Emanuel Jakobson vart fødd.

https://www.google.no/maps/place/Selvik/@61.315221,5.1380468,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x4617de70edb375b1:0x42e996f39dc4d09d!8m2!3d61.315221!4d5.1402354

Gjølanger er rett aust for Hellevik.

 

Kan Kristine vere frå Selvik i Fjaler? Står det nokon stad at ho kom frå Selvik i Vevring?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn.

 

Når det gjelder Hans Hansen Halbrend mener jeg det var i bygdeboka for Førde det sto at han var fra Møcklebost i Askvoll. Nå kommer jeg ikke inn  på Slekt og Data's side med oversikt over digitale bygdebøker , så jeg får ikke sjekket det.

Jeg vet at den gården ikke er å finne i de tre bygdebøkene for Askvoll, men samtidig må vi ha i tankene at kommunegrenser og prestegjeld så anderledes ut før enn nå.

 

Når det gjelder Kristine Eliasdtr. så står det noen ganger at hun var fra Selvig. Man har kanskje antatt at det var i Førdedelen av Askvoll, altså Vefring. Men jeg tror absolutt at Selvig i Fjaler er korrekt. Imidlertid skrev hun seg minst to ganger som Kristine Eliasdtr. Gyllanger = Gjølanger. Tre av søskene hennes er døpt der.

 

Ellers ser jeg jo at det er en del gårdsnavn som går igjen i disse familiene. Helle, Hellevig, Selvig og Gjølanger

 

Da Kristine Eliasdtr. og Kristian Knudsen Hamre døpte datteren Anne Christine 02.01.1815 på Eid kan man lese dette i kirkeboka.  " Den 2den Januari døbt af Hr. Abildgaard et uden-Bøigds Barn kaldet Anna Christine. Forældrene angivet at være Christian Knudsen ved Canon-Baaden fra Askevolds Kald i Søndfjord og Kirstine Eliasdr. Gylanger, den sidstes Gaardnavn Selvig, og hidkommen paa Omvandring ved Betlerie. "  

 

Her får du altså to av de nevnte gårdsnavnene i en og samme barnedåp.

 

Det er nok den samme Kristine Eliasdtr. fra Selvig/Gjølanger  som giftet seg med Daniel Danielsen Dørhella 12.10.1838. Ved vielsen er faren oppført som Elias Knudsen Selvig

 

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070613620005.jpg

 

Det er altså ingen grunn til å tvile på at det er den samme kvinnen vi snakker om og som er søster til Jacob Eliassen som også var blant de reisende.

 

Jeg har imidlertid aldri funnet når eller hvor foreldrene hennes døde. Men Elias Knudsen fikk alle barna som jeg kjenner til i samme området. Noen mente at det var kona til Elias, Danielle Danielsdtr. som var enke i Bergen 1801 og døde der tre år senere. Det tviler jeg imidlertid på, i så fall var alderen hennes kraftig feil. Hun var 77 år ved sin død i 1804. Hun må da ha vært 62 år ved Kristines fødsel i 1789.

Det virker som om Elias og kona var forholdsvis stedfaste. Barna er døpt på Ribenes/Rivenes, Hylleset, Gjølanger, Hellevik og Selvig. Kanskje man finner dødsfallet til Elias et sted i kirkeboka for Fjaler. Slik det nå står seg vet vi ingenting om når/hvor de var født eller død.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått gjennom kirkebøkene for Fjaler fra 1787 - 1801 uten å finne spor av Elias Knutsen eller Danille Danielsdtr.

Jeg får fortsette med de omliggende prestegjeldene i morgen i håp om å finne spor etter dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en interessant post i kirkeboka for Sund i Hordaland.

To par blir forlovet 02.08.1774. Det er Hans Hansen Møchlebust og pigen Sara Danielsdtr. Aschevold og Ole Hansen Møchlebust og enken Helge Andersdtr. Aschevold. Her opplyses det at mennene er brødre og at kvinnene er datter og mor.

 

Da vet vi at Hans og Ole Hansen Møchlebost er brødre og Helge Andersdtr. er mor til Sara Danielsdtr. Helge var først gift med Daniel Alexanderson Kleiven.

 

URN:NBN:no-a1450-kb20070521620270.jpg

 

Jeg ser også at Hans og Sara døper sønnen Daniel i Sund 19.12.1774. Det neste barnet jeg har registrert er på Halbrend i 1783. Er der noen som har oversikt over evt. andre barn i perioden 1774 til 1783 og hvor de evt. er født?

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Daniel 19.12.1774. Jeg kan ikke se Ole Hansen eller Helge Andersdtr. blant fadderne. De bodde i Kleppevig  da barnet ble født. Det er trolig den samme Daniel jeg finner konfirmert i 1790 på Halbrend i Førde. Det er også en Hans Hansen Halbrend som konfirmeres i 1793 men ingen alder er oppgitt. Det spørs om det også kan være sønn av Hans og Sara. De døper rett nok en ny Hans 16.09.1793, det kan jo tenkes at han som ble konfirmert døde rette etter konfirmasjonen.

 

Er det forresten noen av dere som følger denne tråden som vet når/hvor Ole Hansen Møchlebost og Helge Andersdtr. døde.

 

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070521620279.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverre har eg ikkje fleire opplysningar om Ole og Helga, eller born av Hans og Sara fødde mellom 1774 og 1783.

 

Når det gjeld Kristine Eliasdtr. og slekta hennar, så veit eg at det manglar ein del dødsfall i kyrkjebøkene for Fjaler utover 1790-åra. Det kan jo tenkjast at det kan vere ei årsak til at ein ikkje finn att foreldra hennar eller evt. døde sysken. Eg trudde at kyrkjebøkene var meir komplette når det gjeld andre kyrkjelege handlingar, men presten kan jo ha gløymt å notere ein evt. dåp rundt 1789.

 

Eg vil dra fram eit eksempel. Ved Botnatjørna på Solheim i Flekke var det ein husmannsplass som heitte Botnen. I tidlegare tider gjekk denne under namnet Igelkjønbotn. Ein familie budde her siste del av 1700-talet, men heile familien døydde ut rundt 1800. Ein finn nokre av borna til Truls Igelkjønsbotnen i kyrkjebøkene i samband med dåp, men opplysningar om kor tid dei døydde er ikkje å finne. Ein finn skiftet etter Truls i 1795, og då hadde han kone og tre born i live. Året etter er det skifte etter sonen, Anders. Verken Truls eller nokon av borna er å finne som døde i kyrkjebøkene for Fjaler, men då enkja døydde i 1803 var ingen av desse i live, og arven gjekk til syskena hennar i Rivedal og Solund. Dødsfallet til enkja er nemnt i kyrkjeboka. Ein skal jo ikkje utelukke at alle dei andre kan ha døydd utanfor prestegjeldet, men mitt inntrykk frå denne og andre saker er iallefall at det manglar ein del opplysningar i kyrkjebøkene i denne perioden.

 

https://www.geni.com/people/Truls-Igelkjønsbotnen/6000000049192095365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at det var heller sparsomt med jordpåkastelser i de kronologiske oppføringene i kirkeboka for Fjaler mellom 1789 og 1801. Så her var det i alle fall rom for både dødsfall og barnedåper. Men jeg registrerer at det er ikke mye spor av etterkommerne heller i Fjaler ved 1801 tellingen. Anne Berthe er den eneneste jeg ser av familien i 1801 på gården Frods/Trods/Tross. Så hvor resten befinner seg er ikke godt å si..

 

Men tilbake til de to brødrene som giftet seg med mor og datter i 1774. De skriver seg altså begge til Møchlebost, selv om Hans Hansen senere benyttet Værdal. Jeg antar det må være en gård Møchlebost i dette området Askvoll, Fjaler, Hyllestad, Gulen eller Gaular.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg legg merke til at det er to gardar i Hyllestad med namnet Myklebust, og sokna Øn og Hyllestad høyrde tidlegare til Askvoll prestegjeld i Sunnfjord.

https://nn.wikipedia.org/wiki/Myklebust_i_Hyllestad

 

Eg såg også at ein fadder ved ein av dåpane heitte Marthe Skibenes (Skivenes), og det er i Skifjorden i Øn i Hyllestad. Dåpen det gjeld er Hans, døypt 16/9 1793 av Hr. Arnet, soknepresten i Askvoll.

 

Sogn og Fjordane fylke, Førde, Holsen, Naustdal, Vevring, Haukedalen i Førde, Ministerialbok nr. A 4 (1781-1803), Kronologisk liste 1793, Side 298-299
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070227250152
 

Eg har notert følgjande born:

Daniel f. 1774

Jens f. 1783

Anna Maria Jensina f. 1786

Birthe Helene f. 1789

Annike f. 1792

Hans f. 1793

Helle Sarine f. 1797

Helle Sarine f. 1799.

 

Kjenner du til fleire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke registrert at de fikk noen Helle Sarine i 1797. Men ser ved folketellingen i 1801 på Halbrend at de har en datter Anna 3 år.

 

I databasen over døpte i Førde 1782-1821 finner jeg dem nevnt 7 ganger. Det er i forbindelse med Jens i 1783, Anne Marie i 1786 (døpt i Hammers prestegjeld), Birthe Helene i 1789, Annike i 1792, Hans i 1793 (døpt i Askvoll), Anna 24.11.1794 (bosatt i Naustdal)og Helle Larsine (Sarine) i 1799.

 

Jeg kommer ikke inn på bydeboka på nett så jeg kan ikke se hva som er notert om dem der.

 

Jeg prøvde å se gjennom kirkeboka for Sund melom 1775-1782, men klarte ikke å finne noe mer der. Men jeg er overbevist om at de må ha fått barn i den perioden ett eller annet sted.

 

Jeg ser nå at de får en datter Helle Serine født 28.08 og døpt i Korskirken i Bergen 03.09. 1797. Hun har trolig dødd tidlig i og med det døper en ny datter med samme navn i 1799.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen i 1794 må vere transkripsjonsfeil, for eg les Orlog som namn på mora. Antagelegvis har nokon sett feil og skrive inn namnet på forrige mor (Sara Kalsvig) ein gong til. Så dette må vere nokon andre.

 

Sogn og Fjordane fylke, Førde, Holsen, Naustdal, Vevring, Haukedalen i Førde, Ministerialbok nr. A 4 (1781-1803), Kronologisk liste 1794, Side 320-321
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070227250163
 

Men i følgje folketeljinga i 1801 skulle dei ha ei dotter, Anna, f. ca. 1798.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg nettopp inn selv via Nasjonalbiblioteket. Men takk skal du ha. 

 

Vi får kanskje aldri svar på om Hans og Sara hadde flere barn enn dem vi vet om. Trolig kom de til Halbrend rundt 1782. Jeg ser ingen spor av dem i sjeleregisteret for 1780 på Halbrend.

 

En ting er i alle fall interessant å merke seg.

 

Datteren til Hans Hansen jr. , Hanna f. 1823 ble gift med Ole Andreas Jacobsen Hegrenes 1812-1887. Han var sønn av Jacob Eliasson og Helge Olsdtr. Helle. Og Jacob var som kjent bror til Kristine Eliasdtr.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant. Kvar og når var Ole Andreas døypt?

 

Er det Heggnes i Fjaler, eller ein annan Hegrenes-gard?

 

Vigsla:

 

Sogn og Fjordane fylke, Førde, Naustdal, Vevring, Haukedalen, Holsen i Førde, Ministerialbok nr. A 7 (1843-1860), Viede 1848, Side 394
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070613620545
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døpt 04.03.1812 på Helle.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp14321782&gardpostnr=2880&personpostnr=8540&merk=8540#ovre

 

Jeg vil vel tro det var snakk om Hegrenes i Vefring/Førde. Han var vel i tjeneste der på det tidspunktet.

 

Han ble konfirmert i 1830 og var da på Underli

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmare ettersyn viser det seg at det faktisk er to stader i Fjaler, like i nærleiken av kvarandre som heiter Selvik. Den til høgre ligg faktisk på garden Gjølanger, og då blir det vel ganske sannsynleg at det her har funnest ei stove eller ein husmannsplass, og at det er her Kristine Eliasdotter vart fødd.

 

5a11022baee5b_utennavn.thumb.jpg.bf21e51d671e1fe6a5d2510b984da91e.jpg

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kartet Torbjørn. 

 

Ja, jeg vil tro det er slik all den tid hun skriver seg både til Selvik og Gjølanger/Gullanger. Og i alle fall to av søskene er døpt på Gjølanger.

Men det har altså ikke lykkes meg å finne dåpen hennes, og egentlig slutter sporene etter denne familien der, med unntak av søsteren som var få gården Tross/Trods/Frods i 1801.

Det kan jo tenkes at familien etter en god del år i samme området begynte å røre på seg i og med at både Jacob og Kristine ble reisende.

 

Det er jo litt interessant å se at rett over fjorden finner vi Dørhella. Det er flere gårdsnavn her på kartet som kan knyttes til disse familiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

legger også merke til følgende: Jacob Pedersen blir registrert som innflytter til Liesæter i 1835. Her gifter han seg med Margrethe Marie Jensdatter Salthellen  16. april 1838.

 

Dette er samme år som Kristine Eliasdatter Liesæter gifter seg med Daniel Danielson Dørhellen. Ved begge disse to ekteskap står Peder Pedersen, Indre Davik oppført som forlover. Tilfeldig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det behøver selvsagt ikke være tilfeldig. Jacob ble født 1810 og Kristine Eliasdtr. fikk sitt første barn med Kristian Knudsen Hamre i 1815. Det er selvsagt fullt mulig at hun og Peder Molberg/Malmberg fikk flere barn sammen mellom 1810 og 1815.Kristine endte sine dager forøvrig i Davik på gården Nygård i 1878 mens Daniel Danielson døde 1897 på Håvåg i Askvoll.

 

Her er forøvrig Kristine hos sønnen Elias Kristiansen i Havnen, Davik. Hun skrives som enke, men det er jo neppe sant. Daniels døde 1897 og fikk barn med Ingeborg Oddsdtr. i 1844 og med Ingeborg Heljesdtr. Hellem i 1868 og 1873 før de giftet seg med hverandre i 1884.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61442&gardpostnr=427&personpostnr=2621&merk=2621#ovre

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt interessant betraktning i forbindelse med at Jacob Eliassen Selvig og Helge Olsdtr. døpte en sønn Mads Andreas på Herøy i Møre og Romsdal 17.09.1815.

 

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070829630169.jpg

 

Om man studerer fadderne vil man se bl.a Christian Knudsen Gylangen (Gjølanger) og Anne Eliasdtr. Kleppevig. 

 

Kleppevig er i Sund Hordaland og Anne kan være identisk med Jacobs søster som ble døpt 18.03.1782 på Gjølanger.Det er i så fall den første opplysningen jeg har funnet om henne siden dåpen. De øvrige fadderne er fra Kleppe og det kan godt være Kleppe i Sund. I så fall må alle disse ha reist i samme følge. Christian Knudsen er trolig identisk med den Christian Knudsen Hamre som fikk minst 6 barn med Jacobs søster Kristine Eliasdtr.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant. Det er elles slik at det blei døypt ei Anna Berthe Eliasdtr. i 1782 (står berre Anne i databasen) og ei til med same namn i 1786. Då er det rimeleg å tru at den som blei fødd i 1782 har døydd i mellomtida, men eg har ikkje funne noko dødsfall i kyrkjeboka. Men det er også ei mogelegheit for at det har vore to (levande) sysken med same namn, og at det då er Anne Berthe d.e. som evt. dukkar opp i samband med dåpen i 1815. (Anne Berthe d.y. døydde jo på Tross, Dale i Fjaler i 1802).

 

Dåpen i 1782:

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 2 (1779-1798), Kronologisk liste 1782, Side 42
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050818030714
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at der er en Isach Danielsen blant fadderne. Jeg er tilbøyelig til å tro at det er den Isach Danielsen som ble døpt i 1751 på Kleiven i Askvoll og som var sønn av Daniel Svendsen Lingjerde og Anna Andersdtr. 

 

Jeg har vært inne på tanken på om Danielle også kunne være ett av Daniel Svendsson barn fordi etterkommerne til Elias og Danielle ble sagt å tilhøre Isach folket.

Isach Danielsson var gift med Brithe Danielsdtr. Kleiven, datter av Daniel Alexanderson Kleiven og Helge Andersdtr.

 

En annen mulighet er jo at Danielle og Brithe var søsken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei,

fant også nylig Jacob Pedersens konfirmasjon i Davik i 1829, samme område som moren Kirstine Eliasdatter og Cristian Knudsen oppholder seg.

 

Lenke:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070418640414

 

Her står det bl.a.

 

Jacob Pedersen fra Sondfjord, tjenende nu paa Totland / Faderens Navn siges at være Peder, Moderen, opholder sig i Rugsund og heder Christine Eliasdatter 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.