Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjedde med Anders Hansen RAMNES og hans søsken?


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Da er jeg ute på leting igjen og trenger litt hjelp... dessverre har jeg ikke så mange opplysninger...

 

HANS RASMUSSEN OG ABELONE ANDERSDATTER fikk følgende barn; 

 

1. ANDERS HANSEN, født 1740 i Ramnes?

 

2. MAREN HANSEN (HANS DATTER) født 1739 i Ramnes.

Døpt 13/1 -1739 i Ramnes, Vestfold (så hun kan være født i 1738) 

 

3. MARTHE HANSEN (HANSDATTER) født 1742 i Ramnes. Mulig gift med en Hans Madsen

 

4. RASMUS HANSEN født 1744 i Ramnes

 

5. LARS HANSEN født 1748 i Ramnes 

 

6 GUTTORM HANSEN (Min ane) født 1751 (Han har jeg endel opplysninger om) 

 

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg ved en tidligere anledning har vist deg til skiftet etter Hans Rasmussen og Abelone Andersdatter 8. juli 1769.

 

Om arvingene (barna) står det her (personnavn og stedsnavn med kildens bokstavering):

  • Anders Hansen, bosatt på plassen Kullerud under Anneboe Præstegaard.
  • Rasmus Hansen, gift og bosatt på plassen Suche Stuen under Suche i Haajord Annex.
  • Lars Hansen, 23 år, i tjeneste hos Even Ruelsrød i Anneboe Sogn.
  • Guttorm Hansen, 18 år, i tjeneste hos Ole Gran i Anneboe Sogn.
  • Maren Hansdatter, i tjeneste hos Even Ruelsrød i Anneboe Sogn.
  • Marthe Hansdatter, gift med Hans Madsen, tilholdende på gården Myhre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Jeg tror at jeg ved en tidligere anledning har vist deg til skiftet etter Hans Rasmussen og Abelone Andersdatter 8. juli 1769.

 

Om arvingene (barna) står det her (personnavn og stedsnavn med kildens bokstavering):

  • Anders Hansen, bosatt på plassen Kullerud under Anneboe Præstegaard.
  • Rasmus Hansen, gift og bosatt på plassen Suche Stuen under Suche i Haajord Annex.
  • Lars Hansen, 23 år, i tjeneste hos Even Ruelsrød i Anneboe Sogn.
  • Guttorm Hansen, 18 år, i tjeneste hos Ole Gran i Anneboe Sogn.
  • Maren Hansdatter, i tjeneste hos Even Ruelsrød i Anneboe Sogn.
  • Marthe Hansdatter, gift med Hans Madsen, tilholdende på gården Myhre.

Hei og tusen takk... det gikk litt fort i svingene her i dag gitt.

Jeg fant noe nå i Andebu bygdebok, men er usikker på HVA som stemmer?

Under plassen I 1709 bor Anders Hansen på plassen Kullerød; han er sønn av Hans Rasmussen og Abelone Andersdatter på Sundbyfoss

Det stemmer med foreldrene, men datoen stemmer kanskje ikke?

 

Litt lenger ned står det; 

Anders Hansen er husmann i Østre Kullerød ca. 1769—75. Var fra Askjer i Fon. G. 1766 m. Marte Kristensdatter Skjeggerød, f. 1744. De ble senere husmannsfolk i Skjeggerød (s. d., ndfr., hvor fullstendige personalia er gitt). 

Lars Hansen, Østre Kullerød, d. 1818, 72 år gl.; var husmann her ca. 1780— 1810. G.m. Mari Ingebretsdatter. Av 6 barn døde 3 små; de øvrige var: 1. Hans, f. 1780, skomaker, g. 1835 m. Gunhild Marie Andersdatter fra Skollerød i Sem, f. 1811; bodde flere steder i Sem. 2. Kari, f. 1782, d. 1794. 3. Ingebret, f. 1787, se ndfr.

 

Vet ikke om de siste er "Våres" ANDERS og LARS?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Adele Marie Moe skrev:

Hei og tusen takk... det gikk litt fort i svingene her i dag gitt.

Jeg fant noe nå i Andebu bygdebok, men er usikker på HVA som stemmer?

Under plassen I 1709 bor Anders Hansen på plassen Kullerød; han er sønn av Hans Rasmussen og Abelone Andersdatter på Sundbyfoss

Det stemmer med foreldrene, men datoen stemmer kanskje ikke?

 

Litt lenger ned står det; 

Anders Hansen er husmann i Østre Kullerød ca. 1769—75. Var fra Askjer i Fon. G. 1766 m. Marte Kristensdatter Skjeggerød, f. 1744. De ble senere husmannsfolk i Skjeggerød (s. d., ndfr., hvor fullstendige personalia er gitt). 

Lars Hansen, Østre Kullerød, d. 1818, 72 år gl.; var husmann her ca. 1780— 1810. G.m. Mari Ingebretsdatter. Av 6 barn døde 3 små; de øvrige var: 1. Hans, f. 1780, skomaker, g. 1835 m. Gunhild Marie Andersdatter fra Skollerød i Sem, f. 1811; bodde flere steder i Sem. 2. Kari, f. 1782, d. 1794. 3. Ingebret, f. 1787, se ndfr.

 

Vet ikke om de siste er "Våres" ANDERS og LARS?

 

 

Fant også litt under plassen SKJEGGERØD

Anders Hansen, husm. ca. 1777—1826. Hadde tidligere vært husm. i Østre Kullerød (se ovfr.). Var fra Askjer i Fon. D. 1826, 89 år gl. G. 1766 m. Marte Kristensdatter Skjeggerød, f. 1744, d. 1811. 13 barn, hvorav 6 d. små; de øvrige var: 1. Andrea, f. 1766, g. 1796 m. Søren Jakobsen Brattås, Arnadal. 2. Kristen, f. 1769. 3. Hans, f. 1771. 4. Simen, f. 1777, kom til Øvre Gjermundrød-pl. («Grinda»); g. 1) 1799 m. Marte Marie Pedersdatter, d. 1810, g. 2) 1811 m. Marte Bjørnsdatter. 5. Anne, f. 1782. 6. Idde, f. 1786, g. 1825 m. Kristen Halvorsen Ulebakken, f. 1800 på Sønset. 7. Ingeborg, f. 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at det er riktig ANDERS HANSEN jeg finner i FT 1801 her; https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058292000022

Litt feil på fødselsår, men stemmer overens med Bygdeboka

Anders Hansen er nå 64 år gammel og er gift med Marte Christensdatter

Barn; Idde Andersdatter 14 år

Ingebor Andersdatter 9 år

og Simen Andersen 24 år og er beskrevet som Vanfør og nyter almisse av greveskapet.

Om jeg ikke ser feil så er SIMEN gift med Marthe Marie Pedersdatter (30 år) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.