Gå til innhold
Arkivverket

Min ukjente oldefar


Per Arne Five
 Del

Recommended Posts

Min farfar Ludvig Eugen Five (Myhr) ble født 25. juni 1900 i Trondheim.

Ludvig ble født utenfor ekteskap og mor var Lovise Eugenie Myhr (gift Five).

 

I Ministerialboka for Bakklandet menighet (Bakke) prestegjeld 1883-1900, Fødte/Døpte, side 273, løpenr 336 står Ludviks far oppført som:

 

Erik Wilhelm Jullin, født 1873, yrke: Biledhugger og bosted: Herslebs gt 7 Christiania.

 

Har søkt og lett etter min oldefar, med forskjellige variasjoner og kombinasjoner av navn, etternavn osv.

Jullin er vel heller ikke et så vanligt norsk etternavn?

Kanskje det er noen på dette forumet som har noen tips/ledetråder som jeg ikke har sett eller prøvd?

Er taknemmelig for alle tilbakemeldinger.

Mvh

Per Arne Five

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag: Sjekk den Erik Wilhelm Juhlin, bildhuggerilärling f. 1871-05-18 (Arboga landsförsamling), som står i Rotemansarkivet, Stockholm.

(Han ser ut til å ha flyttet ut uten å melde fra sirka 1891, men det kanskje er et spor.)

Endret av Vibeke Lund Åhling
Staving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til trådstarter.

 

Skriv  "Erik Wilhelm Jullin, født 1873, yrke: Biledhugger og bosted: Herslebs gt 7 Christiania." i tematittelen.

 

Gå til innlegg 1,velg "ENDRE",så kan du endre tekst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra fødsels/dåpsboka som Kari har sendt en kopi av - tolker jeg rett når Eriks far er Johan Petter Peterson og mor Charlotta Wilhelmina f. Andersdotter? Det står noe mellom fars og mors navn som jeg ikke klarer å tyde eller forstå, hva kan det være?

Persgården antar jeg er mor og fars bosted?

Under 20 Maj står det også noe? Hva er det?

Og til sist - etter Erik Wilhelm står det 6?? - Kan det bety Johan og Charlottas 6. barn?

 

Mvh

 

Per Arne Five

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dåpsboka: han er f. 18/5 1871, døpt 20.maj af Westen, han er 6.barnet. foreldre Julin,Johan Petter Pehrsson ,arrendator og Andersdtr Charlotta Wilhelmina,hans hustru, bosted Porsgården s. 122.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har gitt meg tilbakemelding om min ukjente oldefar.

Jeg er ganske sikker på at vedkommende som dere har ledet meg til er den korrekte og i tillegg har jeg fått både tipp oldefedre, tipp-tipp osv i massevis.

Har skjønt at jeg må være litt varsom når det gjelder å uttale seg "negativt" om svensker i ettertid :-)

Spørsmålet som blir hengende i lufta er hva gjorde denne biledhuggern (steinhugger?) i Trondheim rundt århundreskifte?  Mest nærliggende er vel å tenke seg Domkirka og det stadig pågående restaureringsarbeidene, men det finner man vel neppe ut av.

Mvh

 

Per Arne Five

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Per Arne Five skrev:

Takk til alle som har gitt meg tilbakemelding om min ukjente oldefar.

Jeg er ganske sikker på at vedkommende som dere har ledet meg til er den korrekte og i tillegg har jeg fått både tipp oldefedre, tipp-tipp osv i massevis.

Har skjønt at jeg må være litt varsom når det gjelder å uttale seg "negativt" om svensker i ettertid :-)

Spørsmålet som blir hengende i lufta er hva gjorde denne biledhuggern (steinhugger?) i Trondheim rundt århundreskifte?  Mest nærliggende er vel å tenke seg Domkirka og det stadig pågående restaureringsarbeidene, men det finner man vel neppe ut av.

Mvh

 

Per Arne Five


Om restaureringsarbeidet er det skrevet side opp og side ned så var han med der finner du han nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen er flyttet til bilagan i 1897, så er personen flyttet ut uten å melde hvorhen senest i 1897, men det kann vaere flere år tidligere.

 

 I "Militäruppgift: Frnv.1892-1893-1894-1895-1896-1897"  tolker jeg frnv som frånvarande, og da er han flyttet ut senest i 1892....
 
Så hvis dette er rett,  er han på et ukjendt sted fra noengang 1891/1892 tils han er i Kristiania da barnet blir enten undfanget eller födt, og deretter blir han borte igjen.
 
 
 
Jeg ville sjekke Dödboken og Emigranten, og deretter se hvis han bor sammen med foreldre eller sösken, i förste rekke i perioden 1900-1915. Hvis han flyttet kring på jobb, er det mulig at han hadde en fast adresse hjemme hos noen i familien. Det er meget mulig at det politiske klima kring 1905 fikk ham å flytte ut av Norge, så fremt han ikke var gift der.
 
 
 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Hanne Johnsrud said:

Sjekk linje nr. 24 her fra FT1899:
https://media.digitalarkivet.no/of20130423005180

 

På "Forsiden" av denne folketellingen stå det at dette er personer som bodde på denne adressen 31. desember 1899? Hvis det medfører riktighet må det bety at min Oldefar har reist fra Trondheim til Kristiania høsten 1999 etter at han hadde en affære med min oldemor. Min bestefar blir født 25. juni 1900 og regner en seg 9 mnd tilbake skulle man komme til omtrent midten av september 1899.  Så engang deretter og frem til folketellingen må han ha tatt beina på nakken og reist til hovedstaden.  Er det riktig at han er registrert som William Juhlin?  Hvilket yrke står han oppført med? Klarer lese Billed.......?

Mvh Per Arne Five

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.