Gå til innhold
Arkivverket

Oline Liholt født Kristensen f 1854 (tippoldemor)


hege ulvmoen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som kommer inn på denne siden,og får hentet ut flere opplysninger om min tippoldemor? Jeg har 2 søsken på henne,og mor ukjent. Men ser på den siden jeg ikke kommer inn på at det er registrert flere søsken,og mor.

 

På forhånd tusen takk.

 

https://www.myheritage.no/discovery-hub/209877451/matches-for-person/1503608?matchType=4&matchStatus=32&confirmedByOthers=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oline Liholt født Kristensen. født 3 januar 1854 på Hole. Død 23 april 1932

 

Mann. Aasmund Johansen Liholt født Usikker på årstall. Idd Enningdal.

 

Barn. Anna Elisabeth Aasmundsdatter Liholt Johansen født 8 mai 1895

 

Søsken. Christian Christensen Lehne født 1856.  Hilda Emilie Christensen.

 

Far til Oline. Christen Christensen Lehne født 1832 på Hole.

 

Jeg ønsker å finne 5 søsken til , til Oline. og hennes mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 16 Olines fødsel 30/1 - dåp 232/4 1854 https://media.digitalarkivet.no/kb20051116030792

 

Da skal foreldrene ha blitt gift 23/1 1854 Hole. Nr. 3 https://media.digitalarkivet.no/kb20051116030961

 

Vielsen til Oline og Aasmund 10/3 1876 Idd.  Nr. 4 https://media.digitalarkivet.no/kb20060919080733

Endret av Berit Knudsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) gleder meg over all denne infoen. Det ser ut som det er rette mennesker på den siste også. bare litt vanskelig å tyde skriften helt,men har sett en del på den nå,og mener det er riktig ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette må være Oleas dåp: Hole Nr. 49 f. 16/6 - dpt. 14/11 1830, foreldrene Anders Nilsen og Maria Christophersdt. Svarstad eie.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070313630158

 

Foreldrenes vielse 1/5 1810 Hole u-k. Anders Nielsen  Svarstad eie og pike Maria Christophersdt. Svarstad eie.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070313620674

 

Anders Nielsen, Svarstad 1801 https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058269002226

Det finnes 3 Maria Christophersd. i Hole i 1801: M.Cdt. 1779 på Wiig, 1786 på Steen og 1798 på Domholt.

 

FS: Døpte i Hole, barn av Anders og Maria (ikke sjekket) Niels dpt. 7/10 1810 - Marte dpt. 2/7 1812 - Christopher dpt. 15/5 1815 - Anne dpt.12/10 1817 -

Karen Maria dpt. 12/11 1820 - Gulbrand dpt. 27/5 1822 - Christen dpt. 5/8 1827 og Olea dpt. 14/11 1830.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, registrerer at Aasmunds far var Johannes Gulbrandsen Kirkebøen. Aasmund var nok dermed bror av min kones tipp-tipp oldefar Johannes Johannessen Kirkebøen/Hejer (han kjøpte sistnevnte og ga senere en gård til hvert av sine barn). Mor til Johannes var Eli Johnsdatter, tidligere gift med Asmund Hansen. De fikk blant annet en datter Anne Marie, mor til brukseier Jens Madsen Golden på Berby herregård. Asmund Hansen fikk også en sønn som giftet seg til Liholt, det er nok der årsaken til at de holdt til på Liholt i 1876 finnes. Asmund har vært Liholt-bondens halvbror.

Johannes Gulbrandsen var opprinnelig fra Gribsrød, det var konen Eli som var fra Kirkebøen. Begge disse kan følges noen ledd tilbake på Idd/Enningdalen, og hadde stor etterslekt. Etterkommere bor fortsatt på både Kirkebøen, Liholt og Hejer (sistnevnte gård bor undertegnede på).

vh Ole Henrik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På ‎19‎.‎11‎.‎2017 den 20.17, Berit Knudsen skrev:

Får du åpnet og lest boka ?

hei.beklager har ikke vært inne her på en liten stund,så jeg har ikke prøvd å få åpnet boken enda. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎11‎.‎2017 den 20.10, Ole Henrik Ystehede skrev:

Hei, registrerer at Aasmunds far var Johannes Gulbrandsen Kirkebøen. Aasmund var nok dermed bror av min kones tipp-tipp oldefar Johannes Johannessen Kirkebøen/Hejer (han kjøpte sistnevnte og ga senere en gård til hvert av sine barn). Mor til Johannes var Eli Johnsdatter, tidligere gift med Asmund Hansen. De fikk blant annet en datter Anne Marie, mor til brukseier Jens Madsen Golden på Berby herregård. Asmund Hansen fikk også en sønn som giftet seg til Liholt, det er nok der årsaken til at de holdt til på Liholt i 1876 finnes. Asmund har vært Liholt-bondens halvbror.

Johannes Gulbrandsen var opprinnelig fra Gribsrød, det var konen Eli som var fra Kirkebøen. Begge disse kan følges noen ledd tilbake på Idd/Enningdalen, og hadde stor etterslekt. Etterkommere bor fortsatt på både Kirkebøen, Liholt og Hejer (sistnevnte gård bor undertegnede på).

vh Ole Henrik

hei. så spennenede. :) dette skal jeg se nærmere på etter hvert :) Men når jeg ser på mitt slektstre på Myhertiage,så går det litt rundt for meg i forhold til det jeg har oppført der,og det du skriver her. hehe. navnene er de samme,men plasseringen blir jeg usikker på.

 

Endret av hege ulvmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, hege ulvmoen skrev:

hei. så spennenede. :) dette skal jeg se nærmere på etter hvert :) Men når jeg ser på mitt slektstre på Myhertiage,så går det litt rundt for meg i forhold til det jeg har oppført der,og det du skriver her. hehe. navnene er de samme,men plasseringen blir jeg usikker på.

 

I mitt slektstre ser det sånn her ut. ----->

Johannes Gulbrandsen Kirkebøen gift med Eli Johnsdatter. Barn Aasmund Johansen Liholt.

 

Aasmund Johansen Liholt. Gift med Oline Kristensen Liholt. Barn Anna Elisabet Aasmundsdatter Johansen Liholt.

 

Anna Elisabet Aasmundsdatter Johansen Liholt. Gift med Knut Andersen Nordby. Barn Asbjørn, Johannes,Kaare og Eli Elisabet Knutsen.

 

Trenger jeg noen rettelser? Er det noe feil et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, hege ulvmoen skrev:

I mitt slektstre ser det sånn her ut. ----->

Johannes Gulbrandsen Kirkebøen gift med Eli Johnsdatter. Barn Aasmund Johansen Liholt.

 

Aasmund Johansen Liholt. Gift med Oline Kristensen Liholt. Barn Anna Elisabet Aasmundsdatter Johansen Liholt.

 

Anna Elisabet Aasmundsdatter Johansen Liholt. Gift med Knut Andersen Nordby. Barn Asbjørn, Johannes,Kaare og Eli Elisabet Knutsen.

 

Trenger jeg noen rettelser? Er det noe feil et sted?

Hei, du trenger ingen rettelser - din rekke er helt riktig på de eldste leddene, og her var det flere søsken av din Asmund der Johannes Johannessen (min kones tipp-tipp) var en av dem. 

Linken til Liholt er imidlertid via halvsøsken da Eli Johnsdatter var gift to ganger, og det var barn av første ekteskap som overtok Liholt ved giftemål.Din Asmund må være oppkalt etter morens første ektemann.

Det er ellers mye feil som ligger på geni eller myheritage fra Idd. Noen feil har nok opphav i navnelikhet og slekter som er vanskelige å skille, annet er rent vås og fantasi.

johannes Gulbrandsen var sønn av Gulbrand Johannessen, og før dette finnes det nok en Johannes Gulbrandsen som kom fra Sverige til Idd før 1720. Han ble først gift på Bø søndre, før han flyttet til Enningdalen og etter hvert Gribsrød som er nabogård til Kirkebøen. Før den første Johannes kom til Norge, skal han ha kommet fra Siverbo i Lur Sogn i Bohuslen, men dette har jeg ikke funnet noen skriftlig kilde på ennå.

Uansett har du mye slekt på Idd, gjennom hel- og halvsøsken av Asmund Johannessen. Kan sende en enkel oversikt  om du ønsker det når det blir rolig nærmere jul. 

Vh Ole Henrik

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ole Henrik Ystehede skrev:

Hei, du trenger ingen rettelser - din rekke er helt riktig på de eldste leddene, og her var det flere søsken av din Asmund der Johannes Johannessen (min kones tipp-tipp) var en av dem. 

Linken til Liholt er imidlertid via halvsøsken da Eli Johnsdatter var gift to ganger, og det var barn av første ekteskap som overtok Liholt ved giftemål.Din Asmund må være oppkalt etter morens første ektemann.

Det er ellers mye feil som ligger på geni eller myheritage fra Idd. Noen feil har nok opphav i navnelikhet og slekter som er vanskelige å skille, annet er rent vås og fantasi.

johannes Gulbrandsen var sønn av Gulbrand Johannessen, og før dette finnes det nok en Johannes Gulbrandsen som kom fra Sverige til Idd før 1720. Han ble først gift på Bø søndre, før han flyttet til Enningdalen og etter hvert Gribsrød som er nabogård til Kirkebøen. Før den første Johannes kom til Norge, skal han ha kommet fra Siverbo i Lur Sogn i Bohuslen, men dette har jeg ikke funnet noen skriftlig kilde på ennå.

Uansett har du mye slekt på Idd, gjennom hel- og halvsøsken av Asmund Johannessen. Kan sende en enkel oversikt  om du ønsker det når det blir rolig nærmere jul. 

Vh Ole Henrik

 

Veldig moro og spennende. ja takk,jeg ønsker gjerne en oversikt senere når det passer for deg :) Skulle gjerne visst når Eli Johnsdatter er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På ‎07‎.‎12‎.‎2017 den 21.12, Ole Henrik Ystehede skrev:

Hei, du trenger ingen rettelser - din rekke er helt riktig på de eldste leddene, og her var det flere søsken av din Asmund der Johannes Johannessen (min kones tipp-tipp) var en av dem. 

Linken til Liholt er imidlertid via halvsøsken da Eli Johnsdatter var gift to ganger, og det var barn av første ekteskap som overtok Liholt ved giftemål.Din Asmund må være oppkalt etter morens første ektemann.

Det er ellers mye feil som ligger på geni eller myheritage fra Idd. Noen feil har nok opphav i navnelikhet og slekter som er vanskelige å skille, annet er rent vås og fantasi.

johannes Gulbrandsen var sønn av Gulbrand Johannessen, og før dette finnes det nok en Johannes Gulbrandsen som kom fra Sverige til Idd før 1720. Han ble først gift på Bø søndre, før han flyttet til Enningdalen og etter hvert Gribsrød som er nabogård til Kirkebøen. Før den første Johannes kom til Norge, skal han ha kommet fra Siverbo i Lur Sogn i Bohuslen, men dette har jeg ikke funnet noen skriftlig kilde på ennå.

Uansett har du mye slekt på Idd, gjennom hel- og halvsøsken av Asmund Johannessen. Kan sende en enkel oversikt  om du ønsker det når det blir rolig nærmere jul. 

Vh Ole Henrik

 

Hei. Jeg lurer på kan sende meg en enkel oversikt når du har tid? 

Mvh

Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.