Gå til innhold
Arkivverket
Peter S. Lunga

Dødsfallsprotokoller fra Sortland Vikna og Fangeprotokoller fra "Trondhjems landsfængsel"

Recommended Posts

Peter S. Lunga
Jeg leter etter informasjon og materiale om tre personer i arkiver som er lagret i statsarkivet i Trondheim, men har problemer med å finne riktig kildetype (om de overhodet eksisterer).

Den første personen er Lovise Oline Johanne Larsdatter som døde 9. Juni 1924 i Sortland og skulle gjerne visst om deter noen opplysninger om søsken og lignende i dødsfallsprotokollen. Jeg har lett etter dødsfallsprotokoller fra Sortland lensmannskontor men de eneste dødsfallsprotokollene som ser ut til å finnes er fra 1970 og 1980-tallet. Finnes det ikke dødsfallsprotokoller før dette, eller er dødsfallet registrert i annet materiale eller i en annen kommune?

Jeg lurer på om en søster kan være Johanne Marie Andersdatter, som dør i 1917 i Vikna, men heller ikke for denne kommunen finner jeg dødsfallsprotokoller, men heller en "registreringsprotokoll" for det gjeldene året. Kan det være det står noe der?

Så leter jeg om informasjon om en Ole Aslaksen Riverbugt fra Talvik i Finnmark. I folketellingen fra 1900 er han varetektsfange i Trondheim, og "Nylig udgaaet fra T.hjems Landsfængsel". Finnes fangeprotokoller for dette fengselet (Trondheim Fengsel / kretsfengsel?), med bilder av de innsatte på dette tidspunktet, eller er det noe som kommer seinere?

Hilsen
Peter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peter S. Lunga

Dette har allerede blitt besvart via epost.

Takk til Statsarkivet i Trondheim!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive