Gå til innhold
Arkivverket

Ringsaker i Hedmark - min tipp oldefar ; gift mann og " hoer karl " trenger letehjelp etter evt. rettsdokumenter


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ... 

 

Miin tipp oldefar Børre Johansen var født den 9 september og  døpt 28 september 1823 ved plassen  Dæhlieie i Hovedsognet i Ringsaker . I 1854 / 1855 var han husmann ved Fuglsengeie på Ringsaker i Hedmark , han var på dette tidspunkt gift med Kari Hansdatter . Ved nedre Stolpestadeie på denne tiden var det ei tjenestepike ved  navn Marthe Eriksdatter . Hun og min tipp oldefar Børre Johannesen innledet således et kjapt forhold , og resultatet av dette ble da min oldefar Even Børresen . I kolonnen i kirkeboken der man vanligvis skriver ektefødt eller uektefødt  ved fødselen til barnet så har presten i dette tilfellet skrevet ‘’ hoer ‘’ altså Børre og Marthe  har drevet  hor , da Børre var gift med Kari Hansdatter .

 

Oldefar Even Børresen ble således som et direkte resultat av Børre sitt sidesprang , født den 3 januar 1855 ved Stolpestadeie i Ringsaker og døpt den 11 februar .

 

Even sin mor ; Marthe Eriksdatter hadde tilsammen 5 leiermaal med 5 forskjellige menn , hun ble straffet for leiermaal nr. 3 - 4 - og  5 . Flinke folk har funnet frem alle dommene og rettsdokumentene i forbindelse med Marte Eriksdatter alle sine leiermaal som hun ble straffet for .

 

Men hva med tipp oldefar  Børre Johannesen ?

 

Er det mulig å kunne finne frem til eventuelle rettsdokumenter - forhørsdokumenter som gjelder Børre Johannesen sitt sidesprang - hvis dette eksisterer i datidens dokument og protokoll labyrinter , og hvis han fikk noe straff i det hele tatt ? 

 

På forhånd tusen takk for evt. hjelp , svar og innspill 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden at gutta fikk noen straff, stort sett bare jentene og da etter 3. leiermaal.  Børre Johannesen fikk et uekte barn til, Berthe 24.12.1857 på Fuglsengeie dpt. 07.03.1858 med Johanne Larsdatter som han senere giftet seg med og fikk 3 barn til med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven var klar. Samleie mellom gift og ugift var hor. Samleie mellom to gifte var dobbelthor. Her forholt presten seg til det.

 

Legg merke til at kommentaren hor går på Børre Johansen. Du kan sikkert skrive til Riksarkivet og spørre om å få utskrift av botsfengselets protokoll. 

Endret av Leif Baardseth
Tillegg samt rette et ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og innspill , setter stor pris på engasjement 

 

Til Leif Baardseth ; Tror du at Børre Johannesen også fikk fengselsstraff ? 

 

La meg omformulere meg litt mer direkte ;

 

Finnes det noen på forumet som er dyktige på å lete i logiske kilder for å hjelpe meg og kunne  finne eventuelle notater som er protokollført på min tipp oldefar Børre Johannesen sitt horeri og kåtskap ? 

 

På forhånd tusen takk for svar , innspill og hjelp 

 

 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var i 1854, altså etter kriminallova frå 1842 - som var ein del mildare enn Kristian Vs lov frå 1687.

Men "hor" var i prinsippet straffbart til 1972, sjølv om paragrafen vart rekna som "sovande" i rettsvesenet

dei siste tiåra før (sosial straff for utruskap praktiserer vi framleis).

 

Du må leite etter Børre i tingbøkene på same måte som Marte.  Lensmannsarkivet kan også vise spor etter hendinga - men det spørs kor flink lensmannen var med arkivering.

Dersom Børre braut lova berre éin gong, kan det hende reaksjonen var mild (for "simpelt" legermål (ikkje hor) var det straff frå tredje gong - som Marte fekk røyne.)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.