Gå til innhold
Arkivverket

Peder Sunde Sogndal - død Bergen 1764 gift 2 ganger med 6 barn i hvert av ekteskapene


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

SAT, Lofoten og Vesterålen prosti*, 1754-1809, s. 50b-51a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk10711502020052


I 1779 holdes skifte etter David Middelton død 25. februar 1779 og kona Dame Barbara Catharina Sunde død 9. februar 1779 (begge uten livsarvinger). I den forbindelse kommer sogneprest til Sund Nathanael Sunde med en del opplysninger som det kan tenkes at noen har interesse av:

 

SAT, Lofoten og Vesterålen prosti*, 1754-1809, s. 60b-61a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk10711502020062

 

"Min fader Peder Sunde, var tilforn handelsmand i Sogndahl, hvor nu Andreas Sunde min ældste Broder boer, han var 2de ganger gift, den første hustrue var Maren Christensdatter Giedde, med hende avlet han 6 Børn, en Datter som døde i sine spæde aar, dernest med hende havde 5 sønner. Andreas Sunde er den ældste, Capitaine Sunde dernest som døde 1754 og efterlod sig allene en søn Hans Knagenhjelm Sunde, som nu er Cancelie Secretair og Controleur. 3 Christen Sunde var mæster guldsmed i Kjøbenhavn i Lang Tiid, hafde hoffets sølv taffel at renovere i kong Christian den 6th tiid, kom siden med forandring i Regieringen(?) op til mig var Kleinmodig og dødde hos mig paa Sunds præstegaard 1776 uden livsarvinger. Benjamin Sunde døde ugift ganske ung uden livsarvinger i Bergen. Jeg er den sidste av 5 sønner. Da min moder Maren ChristensDatter Gedde døde eftter min fødsel. Da min fader som enkemand i 6 Aar boede endnu i Sogndahl som handelsmand giftet han sig igjen med Elen Sophia Meidel, en søster av oberste Meidel fra Christiania stift, med hende avlet han og 6 Børn, den ældste var Anne Marrija Sunde, som er Død hos herr Middelthun i Nordland, dernæst en søn Giert Meidel Sunde som døde i Bergen 14 aar gammel 1732. Dernæst Barbara Catharine Sunde i Sogndahl fød, en søn med navn Tomas døde av Børne kopper i sine spæde aar, Karen Sunde fød i Bergen, da min fader til sidst der boede som Cathecet for Confirmandis voceret av Biskop Borneman og Confirmeret av kong Christian den 6th der blev og fød den yngste søn Gerhard som døde 1752 da han blev borte til søes med skib og folk. Dette den sidste Kones Sønner dødde for forældrene uden livsarvinger. Min fader Døde 1764 dernæst min Stædmoder, allene de 3 Døttre vare eftter hende. Nu havde de 3 Søstre, alleene Andreas og mig effter sig som brødre effter deres Fader; og alt saa meener jeg, at vi effter Loven kan Regnes som fulde ....

 

Sunds præstegaard den 15 Januari 1780
Nathanael Sunde Mag. Philos: og sognepræst"

 

Peder Nilsen Sunde gift i Sogndal 1702 med Maren Christensdatter Gjedde. Hadde følgende barn:
1. Lene (1703) død ung
2. Andreas (1704) i livet 1780
3. Nils (1706) kaptein, død 1754, etterlot en sønn Hans Knagenhjelm Sunde
4. Christen (1708), gullsmed i Kjøbenhavn, død på Sunds prestegård i 1776 uten livsarvinger
5. Benjamin (1710), død ung i Bergen og uten livsarvinger, gravlagt 4. april 1733 i Bergen
6. Nathanael (1711).  Sogneprest til Sund, død etter 1780 (se Lampe for opplysninger om ham)

 

Gift 2 ca 1717/18 (eller før?) med Elen Sophia Meidel (søster av oberst Meidel i Christiana). Barn:
1. Anne Maria Sunde, død 1771 Værøy (gravlagt/død 15. august 1771, ingen alder angitt kalles jomfru)
2. Giert Meidel Sunde født ca 1718, død 1732
3. Barbara Catharine Sunde (født i Sogndal ca. 1724 i likhet med de andre barna nevnt over), død 9. februar 1779 ihht skifte og kirkebok (55 år gammel). Gift 3. jul 1764 i Steigen med David Middelthun.
4. Thomas, født 1727, døpt 19. jan 1727 Aurland prestegjeld, (død ung)
5. Karen Dorothea Sunde født i Bergen 1731, døpt i Nykirken 27. desember 1731, død 7. februar 1779 Værøy (47 år gammel).
6. Gerhard Meidel Sunde, født 1736 i Bergen, døpt 27. januar 1736 i nykirken i Bergen, død 1752

 

I slekten meidel fremgår følgende opplysninger:

 

 

 

image.png

Endret av Lars Østensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant Lars Østensen. Peder Sunde var min 5. tippoldefar, sønnen Andreas min 4. her får jeg litt å gå igjennom bare jeg får litt mer tid. Ser at jeg manglet 2 av barna Peder hadde med Elen Sophia og som døde unge.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "pirk", Lars:

 

...var Kleinmodig og dødde hos mig...
...i 6 Aar boede endnu i Sogndahl...
...Dette den sidste Kones Sønner dødde...
...dernæst min Stædmoder, allene de 3 Døttre vare...
Nu havde de 3 Søstre, alleene Andreas og mig effter sig som brødre effter deres Fader; og alt saa meener jeg, at vi effter Loven kan Regnes som fulde... osv. osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Litt "pirk", Lars:

 

...var Kleinmodig og dødde hos mig...
...i 6 Aar boede endnu i Sogndahl...
...Dette den sidste Kones Sønner dødde...
...dernæst min Stædmoder, allene de 3 Døttre vare...
Nu havde de 3 Søstre, alleene Andreas og mig effter sig som brødre effter deres Fader; og alt saa meener jeg, at vi effter Loven kan Regnes som fulde... osv. osv.

Takker! Bra med litt pirk, det er sikkert mer som ikke er helt i vater (tok det fort og gæli). Har rettet teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i interessant at du Lars Ø. kjem fram med denne huslyden!

 

For nokre månadar sidan etterlyste eg Elisabeth «Lise» Sunde, fødd kring 1765, som gifte seg i Bergen i 1793 med Ole Hansson Dahl frå Årdal i Sogn:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/213536-elisabeth-«lise»-sunde-fødd-kring-1765-gift-i-bergen-1793-døydde-mellom-1801-og-1805-kven-var-ho-dødsfallet-hennar/?tab=comments#comment-1798070

 

Eg er ganske so overtydd om at Elisabeth «Lise» høyrer til Sunde-ætti i Sogndal, truleg ei sonedotter av landhandlar Andreas Pederson Sunde og kan henda ei dotter av Lars Benjamin Sunde(?), men har ikkje enno greidd å finna prov på dette!

 

Kanskje nokon av dei som les dette emnet, kan hjelpa meg vidare?

 

Hjarteleg takk for alle gode tips!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant innlegg av Lars Østensen som ga meg et par nye opplysninger om Sunde-slekten. Elsebe Andreasdtr. Sunde, g. med Gabriel Ross, var min kones tipp-tippoldemor. Noen tilleggsopplysninger: Lene Sunde døde juli 1784. Andreas Sunde døde mai 1785 og Nathanael døde 20. januar 1786.

Mvh

Ottar Solberg.

Endret av Ottar Solberg
Rettelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ottar Solberg skrev:

Beklager at jeg i innlegget ovenfor har skrevet at Lene Sunde døde i juli 1784. Hun døde i juli 1704.

Mvh

Ottar Solberg

Har du tilgang til Sogndalsbøkene og kan fortelle hva det står om denne Andreas Sunde der?

 

Giftemål + barn og deres etterkommere 1 generasjon hadde vært kjekt å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Peterson Sunde var eigar av Hofslund i Sogndal 1735-1778. Dette er det som står i Sogndal bygdebok, band 1 om Andreas:

Andreas Petersson Sunde, landhandlar og gjestgivar. f. 1704, d. 1783 i Hofslund. Gift1. 1736 i Aurland med Magdalene Larsdotter Brekke, f. kr. 1705 i Aurland, d. 1752 i Sogndal. Gift 2. i Luster 1752 med Elisabeth Hansdotter, f. kr. 1713 på Dalsøyri, Luster, d. 1785 i Hofslund. I 1774 vitna Torstein Tune at Andreas Sunde var "udi urolige tanker og talte ikke altid som en fornuftig mand", men i 1776 har presten følgjande erklæring: Vides ikke noget lastværdig paa dem at sige".

Born i 1. ekteskapet:

a. Maria Margrethe, f. 1737. Gift 1757 med Torstein Trondson Kattevoll

b. Elsa Christine, f. 1739 i Fjøra

c. Peter Laurentius, f. 1741 i Reina

d. Elsebe, f. 1744. Gift 1776 med Gabriel Ross

e. Maren Malene, f. 1747, d. 1799. Bst. Døsen og Rønneid i Luster

f. Elen Sophie, f. 1750

g. Lars Benjamin

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Andreas sin etterslekt er stor. Denne oversikten viser Andreas sine barn, ektefeller og etterkommere 1. generasjon:

 

 

Andreas Peterson Sunde Født: 1704, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt. Død: mai 1785, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

+ Magdalene (Malene) Larsdtr. Brekke Født: ca 1711, Aurland, Bergenhus amt. Død: april 1752, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt.

 2 Marie Margrethe Andreasdtr. Sunde Født: mars 1737, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt. Død: 1. mars 1820, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

 + Torstein Trondson Kattevold Født: ca 1739, Vang, Kristians amt. Død: 6. desember 1782, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

   3 Maren Malene Torsteinsdtr. Kattevold Født: ca 1758, Sogndal, Bergenhus amt.

   3 Nils Sunde Torsteinson Kattevold Født: desember 1760, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt.. Død: 16. mars 1820, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

   3 Ragnele Sophie Sunde Torsteinsdtr. Kattevold Født: september 1762, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt. Død: 1812

   3 Trond Andreas Colling Sunde Torsteinson Kattevold Født: 1768, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt. Død: 1844, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

   3 Petter Sunde Torsteinson Kattevold Født: 1770, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

 2 Else Christine Andreasdtr. Sunde Født: mars 1739, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt. Død: etter 1760

 2 Peter Laurentius Andreasson Sunde Født: februar 1741, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt. Død: 30. juli 1741, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt.

 2 Lars Benjamin Andreasson Sunde Født: ca 1742, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt. Død: 16. juli 1770, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

 + Karen von Santen Født: Strudshavn, Askøy, Bergenhus amt.

  3 Malene Elisabeth Larsdtr. Sunde Født: 1769, Bergen

  3 Lars Benjamin Larsson Sunde II Født: november 1770, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt. Død: februar 1771, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

 2 Elsebe Andreasdtr. Sunde Født: 1744, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt. Død: november 1820, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

 + Gabriel Ross Født: 27. oktober 1734, Göteborg, Göteborg og Bohus län, SVERIGE Død: 7. august 1812, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

  3 Johan Andreas Gabrielson Ross Født: 1. mars 1777, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt. Død: 26. januar 1817, Bergen

  3 Nathanael Sunde Gabrielson Ross Født: 1779, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt. Død: 25. april 1838, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

  3 Hans Rue Schjelderup Gabrielson Ross Født: 1781, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.. Død: 22. september 1858, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

  2 Maren Malene Andreasdtr. Sunde Født: 1747, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt. Død: juli 1799, Luster, Nordre Bergenhus amt.

  + Hans Rue Melchiorson Schjelderup Født: 1744, Luster, Bergenhus amt. Død: 29. juli 1781, Luster, Nordre Bergenhus amt.

  3 Dominicus Hansson Schjelderup Født: 1770, Luster, Nordre Bergenhus amt. Død: 1770, Luster, Nordre Bergenhus amt.

  3 Malena Margretha Hansdtr. Schjelderup Født: 1772, Luster, Nordre Bergenhus amt. Død: 1772, Luster, Nordre Bergenhus amt.

  3 Dominicus Hansson Schjelderup Født: 1773, Luster, Nordre Bergenhus amt. Død: 1773, Luster, Nordre Bergenhus amt.

  3 Malena Margretha Hansdtr. Schjelderup Født: 1775, Luster, Nordre Bergenhus amt. Død: 1776, Luster, Nordre Bergenhus amt.

  + Dominikus Christenson Lemvig Født: ca 1707, Luster, Bergenhus amt. Død: 1769, Luster, Nordre Bergenhus amt.

  3 Christen Dominikusson Lemvig Født: 1768, Luster, Nordre Bergenhus amt. Død: 1770, Luster, Nordre Bergenhus amt.

  + Henrik Anderson Nitter Født: 1744, Gaupne, Luster, Bergenhus amt. Død: 1819, Gaupne, Luster, Nordre Bergenhus amt.

  3 Maren Susanna Henriksdtr. Nitter Født: 1784 Død: 29. april 1821

  3 Elisabeth Malene Henriksdtr. Nitter Født: omlag 1787 Død: 22. august 1811

 2 Elen Sophie Andreasdtr. Sunde Født: juli 1750, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt. Død: juli 1751, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt.

 2 Peter Andreasson Sunde Født: mars 1752, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt.

+ Elisabeth Klingenberg Hansdtr. Hauge Født: 11. april 1711, Luster, Bergenhus amt. Død: 29. april 1785, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

 

Mvh

Ottar Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er so absolutt ein spennande huslyd, men det er noko som undrer meg:

 

Skiftet frå 1785 etter Andreas Pederson Sunde i Sogndal nemner attåt enkja berre to born, døtrene Margrethe på Kattevold og Elsebe gift med Gabriel Ross i Sogndal.  Dotteri Else Christine i Nordland er soleis IKKJE nemnd, og heller ikkje Lars Benjamin i Bergen.  Sistnemnde var rett nok avliden FØR 1785, medan Else framleis levde...  Kanskje levde det òg minst eitt barn etter Lars Benjamin, dotteri Malene Elisabeth, fødd i Bergen i 1769?

 

Eller er dette skiftet tolka feil?

 

Namn arvtakar: Andreas, Sunde
Gard: Hofslund, nr.:
Husmannsplass:  
Yrke:  
Skipreide: Sogndal
Protokoll/side: 10-1
Datering: 1786-1794
Dato: 6.5.1785
Eiga:  
Gjeld: 772 Dalar, 0 ort, 12 skilling
Netto:  
Merknad: Finn ikkje formuen
Personar i skiftet :
(1) Eliasbeth Sunde Enken
(2) Margrethe Kattevold Datter
(3) Elsebe Sunde Datter
(4) Gabriel Ross Gift med Elsebe
(5) Boets gjeld Kreditor

 

Kanskje nokon har kommentarar til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars E. Øyane skrev:

Kanskje nokon har kommentarar til dette?

Jeg har ikke sjekket originalskiftet, men gjelden var jo rimelig stor. Konkursbo og ingenting til de eventuelle arvingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hej Ottar,

Jag undrar om kopplingarna mellan Gabriel Ross f. 1734 och sonen Hans Ross f.1781.

Finns det information om efterlevande till Hans Ross i Bygdeböckerna?  Viss en datter kan vare Kirstine Mateha Ross f.1816?

 

Med vänlig hälsning

Rikard

 

2 Elsebe Andreasdtr. Sunde Født: 1744, Stedje, Sogndal, Bergenhus amt. Død: november 1820, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

 + Gabriel Ross Født: 27. oktober 1734, Göteborg, Göteborg og Bohus län, SVERIGE Død: 7. august 1812, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

  3 Johan Andreas Gabrielson Ross Født: 1. mars 1777, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt. Død: 26. januar 1817, Bergen

  3 Nathanael Sunde Gabrielson Ross Født: 1779, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt. Død: 25. april 1838, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

  3 Hans Rue Schjelderup Gabrielson Ross Født: 1781, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.. Død: 22. september 1858, Stedje, Sogndal, Nordre Bergenhus amt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag letar nu efter koppling att Hans Rue Ross, gullsmedsvein f. 1782 är samma person som Hans Ross, far till Kirstine.

Mycket tyder ju på det men jag kan icke finne en födelse/dåpsattest på Kirstine Ross i kyrkoböckerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.