Gå til innhold
Arkivverket

Ulvestad gård, Skodje-Borgund, MR. Finnes gården Ulvestad nevnt i noen bygdebok for området.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne gården Ulvestad omtalt i en bygdebok som dekker området Borgund-Skodje i Møre og Romsdal.

 

I 1801-1865 og 1900 finnes denne i Skodje/Vatne. Men jeg finner den ikke i bygdebok for Skodje. Jeg vet ikke nok om kommunegrensene i området på 1700 tallet frem til i dag. Problemet mitt er hvor er Ulvestad omtalt når det ikke er i Skodjebøkene? Finnes det bygdebøker for Borgund/Vatne?

 

Håper noen kan hjelpe meg til å få avklart om denne gården er omskrevet i noen bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvestad låg i Vatne sokn, ikkje Skodje. Gnr. 102

 

Vatne bygdebok : 2 : Gards- og ættesoge G. nr. 96, Vatnehol - g. nr. 117, Høgset

Harald Slyngstad

Vatne bygdebok. Gards- og ættesoge [Vatne] : Kommunen, 1983

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke at den ligger på nettet.

 

Jeg prøver å finne ut hvor Gunder Olsen f. ca. 1759 kom fra. Ved vielsen på Askøy i Hordaland i 1794 skrives han som Gunder Olsen Ulvestad. Det finnes kun et fåtall gårder med det navnet, og der iblant da i Vatne. Dersom noen har tilgang til Vatne bygdebok bind 2 ville jeg ha satt stor pris på om noen ville ha sjekket om det finnes en Gunder Olsen nevnt der.

 

Jeg ser i kirkeboka at Ole Olsen og kona Kristen Christophersdtr. fikk flere barn på Ulvestad, men skiftet etter Kirsten i 1774 viser ingen Gunder. Men kanskje det var flere med fornavn Ole på Ulvestad på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett gjennom boka for gardene Ulvestad og Bakken ("Ulvestadbakkaen") i Vatne uten å finne noen som passer. Finner heller ingen på FS. Det nermeste er en Gunder Olsen døpt 1760 i Ørskog, nabokommune. Gode kirkebøker fra Vatne på denne tida er det jo mulig å bla i rundt 1759. 

Møre og Romsdal fylke, Vatne i Borgund, Ministerialbok nr. 525A01 (1699-1777), Fødte og døpte 1759, Side 119
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070903620257
 

 

M.vennlig hilsen Helge

http://www.bjerkevoll.net/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Helge.

 

Jeg fant fem barn av Ole og Kirsten fra 1756 til 1764 i kirkebøkene, men ingen Gunder.

Nå behøver jo selvsagt ikke "min" Gunder være født på Ulvestad, men ha vokst opp der eller vært i tjeneste. 

Jeg får ta en titt på denne karen fra Ørskog å se om jeg kan følge ham. Ulvestad finnes i 1801 bare i Vatne, Volda, Leikanger i Sogn og Slidre i Oppland. Så jeg prøver å ta for meg sted etter sted i håp om å finne opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket den Gunder Olsen som ble døpt i Ørskog 1760. Han var sønn av Ole Gundersen og Marthe Sjursdtr. Vindsnes. Det er skifte etter Ole 11.06.1793 og der er Gunder nevnt som myndig. Det er også skifte etter more Marthe den 25.09.1794. Gunder er nevnt der også, men det står ikke om han er til stede eller ikke. Han giftet seg i 1794 men datoen mangler. Han fikk sitt første barn i mars 1795. Så om det skulle være ham som kom til Askøy, må han ha dratt fra Ørskog før mora døde.

 

Han døper ingen døtre for Marthe , men derimot Berthe Marie og Helene Marthine.

 

Magefølelsen sier meg at det nok ikke er ham som jeg jakter på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.