Gå til innhold
Arkivverket
Torild Paulsen

Fr

Recommended Posts

Torild Paulsen

Hei. Hvordan går jeg frem for å finne ut om en av mine besteforeldre har adoptert bort noen barn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnitaRiise (Statsarkivet Bergen)

Sterk adopsjon, dvs adopsjon slik vi kjenner det i dag, at alle bånd mellom foreldre og barn ble kuttet, begynte man med i 1936. Denne typen adopsjoner er unntatt offentlighet i 100 år, og det er kun den bortadopterte selv som kan få innsyn i disse sakene.

Man brukte begrepet adopsjon også før 1936, men da gjaldt det mer i betydning fosterbarn, den biologiske forbindelsen mellom foreldre og barn var ikke hemmeligholdt. Her kan man f.eks lete etter foreldres navn i dåpslister eller fødselsregistre. Ellers så skal BUFdir ha liste over adopterte fra 1917 av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torild Paulsen

Tusen takk for hjelpen! - Men, hvor skal jeg lete etter adopsjoner fra f.eks. 1920-1936 ? Fines det noe adopsjonskontor eller lignende som har oversikt?

Mvh Torild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.