Gå til innhold
Arkivverket

Ruud-slekten


Thorstein Grantvedt
 Del

Recommended Posts

Hei. Mitt navn er Thorstein (Larsen) Grantvedt. Mitt fødested er hos OLa/Ole ( født 1914 og død 1980) Ruud på Torpo/Oppheim. Her bodde vi i ca to år (1944 - 1946). Jeg er døpt i Torpo Kirke. 

 

Jeg har arbeidet med slektforskning en tid gjennom Geni og MyHeritage, og har lurt på om det er noen slektsforbindelse mellom far og Ola sin familie. Det jeg har funnet ut er følgende: Meg selv > min far Leif Emanuel Larsen ( f 19.01.1912 - d 01.06.1975) > hans mor Emma Sofie Jacobsen Larsen > hennes mor Emilie Sofie Pedersdatter Berle > Hennes søster Saly Hansen > Hennes sønn Karl Hansen > Hans datter Gerd Marie Seim > Hennes datter Hilde Johanne Seim Ruud og hennes mann Morten Jon Ruud.

 

Her stopper mitt søk, men ikke mitt ønske om å finne ut om slekten min har sammenheng med Ruud - slekten på mitt fødested. Kan noen hjelpe meg å finne ut dette?

 

MVH Thorstein Grantvedt

Endret 7 timer siden av Thorstein Grantvedt

Endret av Anette S. Clausen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen fødselsår på de aktuelle personene? Og bosted? Ser at gårdsnavnet Helling er i Ål prestegjeld:

 

 

 

Helling 1950.jpg

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Thorstein Grantvedt skrev:

Emilie Sofie Pedersdatter Berle >hennes søster Saly Hansen> hennes sønn Karl Hansen > Hans datter Gerd Marie Seim > hennes datter Hilde Jahanne Seim Ruud > hennes mann Morten Jon Ruud > her stopper det opp for meg.

 

Fra Gravminner i Norge:

????

4441506 Gerd Marie  Seim  1704  1920  3101  2008        1B  05  009       Berjaflot Odda
4441505 Asbjørn  Seim  0409  1919  0512  1973  1973  1B  05  009  Kjært er minnet  Vis  Berjaflot Odda

 

4445279 Karl  Hansen  2112  1895  2702  1953  1953  4M  01  019     Berjaflot Odda
4445280 Hilda K  Hansen  3008  1900  2705  1984  1984  4M  01  020     Berjaflot Odda

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma Sofie Pedersdatter Berle sin søster Saly 24 juni 1861 hadde sønnen Karl Hansen f 21 des 1895.

Karl hadde datteren Gerd Marie Seim f 17 april 1920.

Gerd Marie hadde datteren Seim gift Ruud.

Ser ut til at det her kan bli for nytt til at det kan diskuteres på forumet,da noen av disse personene fremdeles lever.

 

---

 

Men man kan jo undersøke Ole Ruud,f 1914,sin slekt bakover.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slekta til Ole Ruud trådstarter ønsker opplysninger om, bør tematittelen endres.

Gå til innlegg 1,velg "ENDRE,så kan du redigere tematittelen.

Skriv navn på den du søker,og når og hvor han ble født.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spennende. Ja, nå er vi i gang.  NB Mitt fødenavn er Thorstein Larsen født 15. 01. 1945 ( døpt 11.02.1945 i Torpo Kirke)- Grantvedt er et oppdiktet navn av mine tre brødre. MVH Thorstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lite oppsummering: Du har funnet foreldrene mine Leif Emmanuel Larsen og Hjørdis Larsen, Helling - og Ruud - gårdene med eiere og søskenflokken til Ola Ruud. Dette er jeg veldig glad for. Så luer jeg videre på om det er noen slektforbindelse mellom slekten på min far sin side og foreldrene til Ola Ruud ? 

Endret av Thorstein Grantvedt
Tar bort fødselsdato til nålevende personer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter.

Nålevende bør ikke nevnes.

Anbefaler at du redigerer innleggene dine(#1 og # 14),og at navn og fødselsdato på damen født 1955 blir fjernet.

Det samme gjelder vel også hennes ektemann.

Du kan heller benevne henne som Seim,gift Ruud.

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at navnene fremdeles ligger der.

Kan jo være en mulighet for at de nålevende personene det gjelder ikke setter pris på å bli navngitt på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I henhold til ordensreglene (nr 4) bør  man være forsiktig med å omtale nålevende på forumet.

 

Siden redigeringsfristen på 24 timer nå er overskredet i # 1,bør du be moderator hjelpe deg med å fjerne navn på nålevende i # 1.

 

For # 14 er det fortsatt noen timer igjen til å foreta redigering.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Anette S. Clausen changed the title to Ruud-slekten

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.