Gå til innhold
Arkivverket

Tyde dåp i Sokndal, 1850.


Gunn Elin Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei jeg behøver litt hjelp til å få tydet tekst til dåpsbarnet Tobias, døpt 24.nov. 1850 i Sokndal. Jeg forsøker å tyde hvilke titler som står foran far. Og det er ført opp Nicoline Nilsdatter, og? Sophie Pauline Johansdatter? Hva som står under Sophie klarer jeg ikke å tyde. Anmerkning til dåp er av stor interesse, og kan kanskje oppklare hvorfor det er ført 2 mødre på dåpsbarnet, min tippoldefar?

https://media.digitalarkivet.no/kb20051214020236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 Septbr. | 24 Novbr. | Tobias | uægte | Ungkarl og Gmd [gårdmann] Peter Tobias Tobiassen Rothveldt og Pigen Sophie Pauline Johansdatter (Nicoline Nilsdtr [skrevet over]) Stølevig under Immerstuen | Anne Elisabeth Haagensdtr Stølevig, Christine Nilsdtr Do, Lorentz Larssen Stølevig, Kastinius(?) Lorentzen Do, Ole Andreas Olsen Stølevig | 2den October af Edward Ellevsen Stølevig | Moderen Nicoline Nilsdttrs Stedfader Lorentz Larssen Stølevig opgav som barnefader Ungkarl og Gmd Peter Tobias Tobiassen Rothveldt. – |

 

Så mysteriet med de to mødre: Sophie Pauline er ‹underprikket› noe som tyder på en overstrykning, gjort på den måten for at det skal være tydelig hva som er ‹strøket ut›. Trur eg. Det ser ut som anmerkningen gjør at du kan være rimelig trygg på at Nicoline er moren. :-)

 

Edit: Ved nærmere

30 Septbr. | 24 Novbr. | Tobias | uægte | Ungkarl og Gmd [gårdmann] Peter Tobias Tobiassen Rothveldt og Pigen Sophie Pauline Johansdatter (Nicoline Nilsdtr [skrevet over]) Stølevig under Immerstuen | Anne Elisabeth Haagensdtr Stølevig, Christine Nilsdtr Do, Lorentz Larssen Stølevig, Kastinius(?) Lorentzen Do, Ole Andreas Olsen Stølevig | 2den October af Edward Ellevsen Stølevig | Moderen Nicoline Nilsdttrs Stedfader Lorentz Larssen Stølevig opgav som barnefader Ungkarl og Gmd Peter Tobias Tobiassen Rothveldt. – |

Så mysteriet med de to mødre: Sophie Pauline er ‹underprikket› noe som tyder på en overstrykning, gjort på den måten for at det skal være tydelig hva som er ‹strøket ut›. Trur eg. Det ser ut som anmerkningen gjør at du kan være rimelig trygg på at Nicoline er moren. :-)

 

Edit: Ved nærmere øyensyn – Det kan stå «Lassinius» (Jfr. Kastinius(?))

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen :-) Ja er enig i at Nicoline må være moren. Jeg må undersøke om hun døde i barselseng...

Endret av Gunn Elin Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

B og R liknar på kvarandre, men samanlikn nr. 57 litt over, "Birgitte", med ein tydeleg B, og første namnet på sida før, nr. 72, "Reinert", bokstavane liknar men er likevel ulike.

Vennleg helsing Richard

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med #7.

 

I og med det var jeg som lanserte ‹den veltete roten› ;-), så finner jeg støtte i at de mangfoldige store b-er som skriveren bruker – alle har, så langt jeg har sett, en ‹knekk› der hvor skriveren begynner med en nedadgående strek for så å danne en løkke som utgjør den loddrette streken (i en moderne ‹trykket› B) og en liiten ‹bøy› mot venstre i den siste, nederste buen til høyre.

 

Mens majuskel R har en ubrudt løkke på førstnevnte sted, og ingen ‹bøy› i ‹framfoten›.

 

( Å kjære vene hvor inderlig jeg skulle ønske at jeg var i besittelse av- og behersket en slags fagterminologi når det gjaldt håndskrevne bokstaver . . .!! )

 

Håper ovenstående, med litt godvilje, kan la seg begripe :-)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for oppklaring :-) Dere har vært veldig tålmodige. Jeg forstår veldig godt det dere forklarer og ser ETTERHVERT jeg også at det er som dere sier: Rothveldt. ( Hvorfor er det uten untakk alltid sånn at når man får svar på et spørsmål så dukker det alltid opp et nytt? )Har aldri vært borti Rothveldt...dvs jeg fant noe om en odel tilbake på begynnelsen av 1600 tallet. Men ingen stedsangivelse.

tusen takk :-)

Endret av Gunn Elin Pedersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.