Gå til innhold
Arkivverket

Ole Christensen f. ca 1736 og Boel Hansdatter f. ca 1739 i Siljan. Gift i Botne i 1761?


Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

I min "Gårds og slektshistorie for Siljan før 1814" har jeg en Ole Christensen f. ca. 1736 og Boel Hansdatter f. ca. 1739 nevnt på Nyhus u/Tormodsrød. Legger ved en link til dem under her. Ole var skredder og de dukket opp i Siljan i 1766 på gården Solverød. De hadde med en datter Oline f. ca.1765. Hun har jeg ikke funnet døpt. Jeg fant nå et ektepar som trolig har dissa navnene som giftet seg i Botne i Vestfold 03.01.1761. Da de giftet seg ble ikke hans fornavn nevnt, men det stod Christensen. Da de trolovet seg den 10.10.1760 stod hans fornavn som Ole. Jeg tror det står Ole Kotterud. Legger ved en link til kirkeboken. Dette kan jo være dem? Er det noen som kan hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte dette. Ev. finne datteren Oline døpt?

 

Vielsen og trolovelsen:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070402670619

 

http://www.eidangerslekt.org/siljan-slekt/tormodsrod/nyhus/ole-christensen-1736.htm

 

mvh Jørn Olsen

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som dette kan være en Olene født av samme foreldre i 1761: (fra familysearch dette også)

 

Name Olene Olsen

Gender Female

Christening Date 13 Sep 1761

Christening Place, BOTNE, VESTFOLD, NORWAY

Father's Name Ole Kottbogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer i Siljan har jeg som du nevner. Slemdal som det het hadde på den tiden felles kirkebok med Eidanger. Derfor står det Eidanger.

 

Mange takk for dette med Oline. Her stod bare fars navn, men dette er et veldig bra indikasjon på at de fikk dette barnet. Skal se hva det stod i kirkeboken. Dersom det er dem så skulle det vel utvilsomt være dem som kom til Siljan/Slemdal. Supert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dem i Bygdeboken for Botne på plassen Kotterud under Prestegården. De nevnes ikke der etter dette. Her nevnes bare barnet fra 1761 men de fikk da en Oline også i 1764,

men da stod bare fars navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N. Klef = Nordre Klev / Kleiv.

Nå rett opp sør for jernbanestasjonen i Holmestrand.

En tilfeldighet(?) er det kanskje at Søren Christensen er fadder.

 

Ved vielsen i 1761 står det Bodel

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.