Gå til innhold
Arkivverket

Har buntmaket Albert Jølstad noe tilknytning til Hans Jølstad i Hedmark, mon tro?


AnneG
 Del

Recommended Posts

Vielsen til Johannes Andersen og Thora Marie Nilsdatter, foreldrene til Nils Albert Vilhelm:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001578026

 

Johannes Andersens konfirmasjon, skrives som Johannes Andersen Westbye med fødested Gjølstad. 

https://media.digitalarkivet.no/view/405/133

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Vielsen til Johannes Andersen og Thora Marie Nilsdatter, foreldrene til Nils Albert Vilhelm:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001578026

 

Fristelsen for å korrigere en kirkebokinnførsel tok overhånd. Men dette mellomnavnet ALBERT skaper jo forvirring.

 

Sitat

 

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære hjelpere - for en innsats - og jeg er så glad for det.

Joda, jeg har lagt til grunn at Nils Wilhelm A. Jølstad og Hans Jølstad stammer fra to slekter. Det har vært litt forvirring og takk for støtten.  

 

Det som er SVÆRT FANSTASTISK er å se at Johannes Andersen altså er DØPT på Gjølstad gård i Rakkestad. Og DET er jo svaret så langt jeg kan se.

Jeg har en gammel kilde som trodde at det var Jølstad-gården på Ringsaker som var gården, og jeg kunne altså ikke finne noen linker dit.

Så viser dere at det er Gjølstad i Rakkestad som er gården.... wow..... Det er det en annen kilde som har nevnt.... 

Wow ... fantastisk. Jeg må la dette synke inn.... en stor kveld... Tusen takk skal dere ha. Må ringe rundt og fortelle dette nå..... 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fortsatt er det meget mulig at bundtmakeren (Albert Jølstad) og Hans Jølstad stammer fra samme familie. Siden utgangspunktet for tråden var denne yrkestittelen og siden du fortsatt opererer med en A i Nils Wilhelm Jølstad sitt navn, så er det forståelig at man  fortsatt kan gå seg vil. 

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hei igjen - da er damen i gang igjen. Joda dette er er lite mysterium - men takket være dere som hjelper folk som meg (!) så finner vi jo ut masse sammen. 

Litt hjelp kanskje:

Elise Olsen (gift med Nils Vilhelm A. Jølstad) vet vi ikke så mye om barndommen til. Men hun har svenske foreldre som kom via Kville i Sverige og var ikke de best bemidlede folkene ser det ut til. Hennes søster Otilie Olsen har forresten link til Jostein Gaarder (forfatter). Sånn er det. 

Elise var en bestemt dame som ikke lot seg pille på nesen, og var en skikkelig forretningsdame. Man gjorde som damen sa :-)

Vel, historiene forteller at det var altså Elise som ville la seg hete Jølstad pga buntmaker Jølstads fornemme og elegante pelsbutikk. Butikken har dere hjulpet oss med å finne. Fantastisk. 

 

Om Jølstad-butikken og Gjølstad gård har noe med hverandre å gjøre blir så neste spørsmål. Det vil jeg nesten tro... det må bare "bevises" og forklares.... Det aner meg at "Jølstad-pelsbutikk" i Fredrikstad kanskje fikk sine produkter fra den store gården på Gjølstad? Og at det var samme folk bak butikken og gården?

 

 

Nå som Jølstad-gård på Hamar er litt lengre utenfor nåværende spor - lurer jeg på om den er en del av samme familie...?

Dere er jo en svært så effektiv gjeng, så jeg ligger jo langt etter dere. 

Men utrolig morro å fortelle videre til familien som lurer på hvorfor. Herlige dere. Tusen takk alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Johannes Andersen,  Gjølstadplads, se nr. 88:https://media.digitalarkivet.no/view/9/29

 

Hei igjen Randi Elisabeth Haugros,

jeg lurer på om du kan oversette det som står på linje 88 for meg - og kolonneoverskriftene?

Jeg sitter med bygdeboka for Gjølstad gård og lurte på om noen av navnene på linjen finnes i boka?

Jeg får melde meg på et kurs i slik løkkeskrift.... ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anne-Grethe Akselsen skrev:

Om Jølstad-butikken og Gjølstad gård har noe med hverandre å gjøre blir så neste spørsmål. Det vil jeg nesten tro... det må bare "bevises" og forklares.... Det aner meg at "Jølstad-pelsbutikk" i Fredrikstad kanskje fikk sine produkter fra den store gården på Gjølstad? Og at det var samme folk bak butikken og gården?

 

Nå som Jølstad-gård på Hamar er litt lengre utenfor nåværende spor - lurer jeg på om den er en del av samme familie...?

Dere er jo en svært så effektiv gjeng, så jeg ligger jo langt etter dere. 

Men utrolig morro å fortelle videre til familien som lurer på hvorfor. Herlige dere. Tusen takk alle sammen.

 

Det ser ikke ut til å kunne påvises noen forbindelse mellom personer med forbindelse til Gjølstad/Gjølstadsplass i Rakkestad og personer med forbindelse til Jølstad på Hedemarken, 

Men selvsagt er det to forunderlige småting som man gjerne kan spekulere over.

 

1: Nils Wilhelm og hans familie antar gårdsnavnet Gjølstad som etternavn, men skriver det som JØLSTAD. Såvidt jeg kan se, skjer dette første gang i Fredrikstad, på samme tid som han inngår sitt eneste ekteskap. I Fredrikstad bor det på denne tiden en bundtmaker (Albert Jølstad) som har antatt gårdsnavnet Jølstad, siden han har røtter fra denne gården JØLSTAD på Hedemarken. Men her er det ingen slktsforbindelse til Nils Wilhelm. Nils Wilhelms skrivemåte av sitt etternavn (fjerning av G i Gjølstad) kan jo være inspirert av denne bundtmakeren, men dette blir ren spekulasjon. - Eller kanhende at din oldefar fikk inspirasjonen til skrivemåten da han en eller annen gang før ekteskapsinngåelsen hadde jobb på Jølstad på Hedemarken (slik du skriver tidligere). Men jeg er fristet til å tro at denne gårdsjobben på Hedemarken kan bero på en muntlig familietradisjon for å forklare skrivemåten, - uten rot i virkeligheten. Men man skal aldri si "aldri". M.a.o. - også en spekulasjon.

 

2: Nils Wilhelm får tilført et tredje fornavn, Albert, i forbindelse med sin ekteskapsinngåelse i 1896 i Fredrikstad. Navnet "ALBERT" finnes ikke i dåpsinnførsel, konfirmasjon, folketelling, eller gravminne. Det ser ut til at kirkebokføreren har gjort en feil. En forklaring kan være at navnkombinasjonen "Albert - Jølstad", som vel var godt kjent i Fredrikstad,  - spøkte i bakhodet og forstyrret når han førte pennen. Men også dette er ren spekulasjon.

Retter dette da jeg tar feil ved dåp/konfirmasjon, og trekker tilbake argumentasjonen. MEN jeg tror faktisk at det er en tilfeldighet at en annen Albert med et likelydende etternavn befant seg i Fredrikstad rundt 1896.

 

IM

 

 

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Herlige du.

Jeg blir imponert over hva du finner ut.

Det betyr at Jølstad-garveriet har direkte link til Jølstad gård på Ringsaker. Hvordan har du funnet ut av det? Har du kilden som jeg kan lagre her hos meg?

Dette er jo strålende kult.

 

Det komiske her er jo at Nils Vilhelms kone Elise, var jo så veldig betatt av Jølstad-pelsbutikken. Og jeg må jo tro at det er en link mellom hennes forelskelse i butikken og hennes engasjement der muligens? Hun har svenske fattige foreldre, men oppvokst i Fredrikstad hvor butikken ligger. Hvordan finner man ut av hvem som har vært sommervikar eller hjelper i slike forretninger mon tro? Noen som vet det? 

 

Dette er jo så moro!

Tusen takk alle hjelpere der ute :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2018 den 19.19, Anne-Grethe Akselsen skrev:

Det betyr at Jølstad-garveriet har direkte link til Jølstad gård på Ringsaker. Hvordan har du funnet ut av det? Har du kilden som jeg kan lagre her hos meg?

 

Med sikkerhet kan man vel fastslå at det er ingen forbindelse mellom gårdsnavnene GJØLSTAD i Rakkestad og JØLSTAD i Ringsaker, bortsett fra at det lyder likt.

Men vi har altså sett at en person som anvender gårdsnavnet (Gjølstad) fra Rakkestad som etternavn, velger å bokstavere etternavnet på samme møte som Ringsaker-Jølstad, fra (etter?) et opphold i Fredrikstad. Under dette Fredrikstadoppholdet var det i byen en innflytter fra Hamar/Vang, Albert Jølstad, som bokstaverte sitt etternavn på samme måte som gårdsnavnet JØLSTAD i Ringsaker. For å dokumentere hans forhold til denne gården kan man gå fram på flg. måte.

 

Først 3 punkter som man rimelig raskt kan finne ut av ved å skrive «Albert Jølstad» i personsøkfeltet på førstesiden til digitalarkivet.no.

 

1:   Han finnes i folketellingen i 1885 i Hamar med 1871 som oppgitt fødselsår 1871, sammen med sin familie som består av: Buntmaker Anders Nilsen Jølstad (f.1830), som er far og født i Ringsaker (NB!). Tellingen gir ham og 3 søstre og 1 bror. Alle er eldre enn Albert.

2:   Han reiser som 18 åring fra Kristiania til Amerika med River Falls som reisemål 17.mai 1889 med oppgitt bosted HAMAR og oppgitt yrke som BUNDTMAKER. Vedr. denne reisen er at han også ført som utflytter (kirkeboka) fra Vang på Hedemarken, med13.mai 1889 som reisedato. Et par meget interessante tilleggsopplysninger her, er at hans bosted oppgis til JØLSTAD og at hans formavn er ALBERT MARCUS. Men viktigst er at dåpsdatoen hans er 9.juli 1871 og konfirmasjonsdatoen hans er 2.mai 1886.

3:   Han finnes i folketellingen 1900 i Hamar under navnet Albert Mareus Jølstad som bundtmaker-mester, født 1871, gift og med 3 barn (født i tidsspennet 1895-1900, - alle i Hamar). Hans ektefelle heter Jenny Marie (Jølstad) som er født i Hobøl i Østfold i 1868.

 

Siden det er Jølstad-navnet som er tema her, er det interessant at også hans far, Buntmaker Anders Nilsen Jølstad rimeligvis også anvendte dette gårdsnavnet som etternavn. Han finner vi i 1865-tellinga for Hamar under navnet Anders Nilsen Jolstad, - en 36-åring som er buntmaker og gift med Marie Olsdatter Jolstad, født i Vardal. (Her må man merke seg at JØLSTAD er antakelig feiltranskribert til Jolstad.) Paret har ved dette tidspunktet 6 barn; 5 døtre og 1 sønn.

 

(Marie Olsdatter Jølstad bekreftes som Albert Markus sin mor ved dåpsinnførselen i Hamar 9.juli 1871. Ved denne innførselen får vi også Alberts fødselsdag, 6.juni 1871.)

(Alberts eldste søster, Mina er iflg. -65-tellinga født i 1855 i Hamar, slik at vi kan ha godt håp om å finne Alberts sine sine foreldres ekteskapsinngåelse omkriing dette tidspunktet.)

 

Utflytterlistene i kirkebøkene for Ringsaker gir oss kandidat som forlater Ringsaker prestegjeld som ungkar 5.sept.1851 for å reise til HAMAR. Fødselsdatoen hans er ført som 4.juli 1830 og han er født på ØSTRE INGEBERG. Men han har ikke JØLSTAD som bosted, - derimot SMESTAD. Smestad er jo et gårds-/plass-navn som finnes mange steder. Østre (nåværende nedre) INGEBERG er derimot en Ringsaker-gård som er nærmeste nabo til tettstedet JØLSTAD og til gården GJØLSTAD, - Ja, det bokstaveres slik!! Når vi så går til kirkeboka for Ringsaker finner vi bekreftelse på hans fødselsdato 4.juli 1830. Hans far er Niels Larsen og hans mor er Maria Andersdatter.

 

Albert kom altså fra tettstedet Jølstad i Ringsaker. Hans far var antakelig  husmann på gårder i området deriblant Østre Ingeberg, - som var nabogård til Gjølstad (som tettstedet har fått navn etter. Man kan gjerne ta en titt på et kart for å studere lokalgeografien nærmere.

 

IM

 

PS: Som du ser er det mye overskuddsmateriale som kommer frem, og som kan brukes ved senere anledninger, som for eksempel en kartlegging av Albert sitt opphav i Vardal og Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg mister nesten pusten av alt dette fantastiske materiale som du har brukt tid og krefter på å finne ut for meg. Jeg skal studere og sette meg ned og finne ut av hvordan dette får betydning for meg videre. 

Jeg har mye å lære av deg og dere som forstår hvordan man virkelig jobber seg innover i dataene. 

Jeg vil gjerne si stort tusen takk for alt dette du har skrevet til meg og hele slekta!

Jeg er veldig takknemlig. 

Tusen tusen takk.

 

hilsen

Anne-Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Et lite sidespor kanskje, men jeg forsøker å finne

Ansten Kristoffersen  02 FEB 1846 Jevanoleie, Furnes. Han skal ha giftet seg 1873 med Mina Jølstad

Jeg finner ikke noe 1875 på verken Ansten eller Mina.

Marie Olsdatter Jølstad  er født ca 1835 i Vardal, Oppland - jeg har ikke funnet giftemålet med Anders Nielsen Jølstad fra Ringsaker, Hedmark..

 

Vedlagt er folketellingene fra 1865, 1875, 1885 og 1900

 

Jølstad.docx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har vielsen til Mina, men legger den inn likevel:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002578227

 

Dette er vel Mina Christophersen i 1875, som enke og bor på samme sted som sine foreldre.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052056001492

 

Kjøpmann Arnsten Kristofersen døde 5. desember 1873, se nr. 42:

SAH, Vang prestekontor, Hedmark, H/Ha/Hab/L0011: Klokkerbok nr. 11, 1855-1878, s. 219
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070118350156

 

Mina gifter seg på nytt i 1876:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002578496

 

og får datteren Astrid i 1879:

SAH, Vang prestekontor, Hedmark, H/Ha/Hab/L0012: Klokkerbok nr. 12, 1878-1889, s. 10
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070118350180

 

Ft 1891 Hamar:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052722002529

 

Mina døde 31.12.1891.

SAH, Vang prestekontor, Hedmark, H/Ha/Haa/L0017: Ministerialbok nr. 17, 1890-1899, s. 253
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070110610772

 

 

 

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terje Røed-Hansen skrev:

(...)

Marie Olsdatter Jølstad  er født ca 1835 i Vardal, Oppland - jeg har ikke funnet giftemålet med Anders Nielsen Jølstad fra Ringsaker, Hedmark..

(...)

 

Vielsen fra FamilySearch.

Anders Nielsen

Norway Marriages, 1660-1926

marriage:
12 October 1853
Vardal, Opland, Norway
spouse:
Maria Olsdr
 

 

 

Oppland fylke, Vardal, Hunn i Vardal, Ministerialbok nr. 5 (1831-1853), Viede 1853, Side 228
Permanent bilde-ID: kb20070201650628
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070201650628

(Nr. 13)

 

Fire barn av Ole Larsen Madshus og dødsfallet hans:

https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=Ole+Larsen+Madshu*&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&m[]=0545&m[]=0527

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.