Gå til innhold
Arkivverket

Peder Eriksson Muhoinen


Odd Even Fylling
 Del

Recommended Posts

Leter etter opplysninger om Peder Eriksson Muhoinen f. 1772 i Moldberget i Åsnes, Hedmark. d. 15.03.1847 i Risberget i Våler i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en deltaker i skogfinneprosjektet (DNA), som fører farslinja (far - far - far osv) tilbake til Erik Mathisen Muhoinen f 1719 Våler. Dersom dette er far til din Peder, så viser prosjektet at han har haplogruppe R1b, noe som vel ikke er så veldig vanlig blant skogfinner. 

 

En annen i prosjektet har farslinje tilbake til Elias Mattsson Muhoinen f 1669 Aspberget. Han har en haplogruppe som harmonerer litt bedre med finner, dvs N.

 

Glemte å legge inn lenke til prosjektet: https://www.familytreedna.com/public/forrestfinn?iframe=yresults

Endret av Arnstein Rønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnstein.

 

Interessant. Ser vi kun på slektslinjer og ikke haplogruppe, hva mer kan du finne ut av Peder Eriksson Muhoinen ?

Han skal etter sigende være født i 1772 i Moldberget i Åsnes. Død 15.03.1847.

 

Kan du se om du finner kone Ragnhild Olsdatter Vauhkoinen født 1767, død 2.7.1849.

 

Kan du se hvilke barn Peder Eriksson Muhoinen har ?

 

Peder Eriksson Muhoinens far skal være Erik Mattisson, født ? men død 1795. Er det den samme Erik Matsson Muhoinen ?

 

 

Hadde vært interessant å høre fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye mer å tilføye, men jeg har ei finsk bestemor, og får DNA-match med 21 personer som har Muhoinen eller Muhonen blant anene sine. Finnene skriver MUHONEN og svenskene MUHOINEN. Jeg har ingen slike norske. Er du på Facebook, kan du melde deg inn i denne Skogfinnegruppen og kanskje finne andre med samme stamfar.

https://www.facebook.com/groups/SkogfinskDNA/

 

PS Jeg har 6 finske DNA-matcher med Vauhkonen (skrives slik) blant anene.

Endret av Arnstein Rønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du googler ordet Geni sammen med Muhoinen, får du opp slektstre og finner andre som er av denne slekten. Du må selv vurdere om leddene er skikkelig dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.