Gå til innhold
Arkivverket

Auksjonsdirektør i Trondheim Sven Giertssøn Buschs (1645-1717) ukjente sønn Giert?


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

I skiftet etter nordlandshandler Giert Hannekam i 1680-82 krever Giert Suendsen Busch lønn fra dødsboet (s. 251a).

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Skifteprotokoll nr. 1 (1678-1686), Skifteprotokollside, Side 244b-245a

 

Denne Giert må da være sønn av Sven Busch?

 

Giert Hannekam skal ha vært gift med ei Busch-datter (trolig av Giert Hanssøn Busch, Svens far), så at Giert Svendsen Busch var i tjeneste her rimer.

 

Skiftet etter Sven Busch ble åpnet 13. mai 1717, samme dag som han døde.

Barn med Johanne Detlefsdatter:

  • Ane Margrethe Busch gift med Johannes Bruhn på Røros

Barn med Mette Marcusdatter (Angell):

  • Marcus Busch
  • Gært Busch 21 år
  • Johanne Busch 24 år, bor i Fosen hos sin mormor
  • Cathrina Busch gift med fenrik Johannes Nordahl

Barn med Ane Elisabet Rasmusdatter Finne:

  • Rasmus Busch 14 år, på Røros hos Sr Jens Finne
  • Metthe Maria Busch 9 år, hos hennes bror Marcus Busch

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Skifteprotokoll nr. 7 (1716-1720), Skifteprotokollside, Side 381b-382a

 

Sven Buschs hustru, Johanne Detlefsdatter, var først gift med Jon Helm, som det ble skiftet etter i Trondheim 7. okt. 1673.

 

Sven Busch må ha vært enkemann da han ble gift med Johanne og hatt en sønn Giert fra dette ukjente ekteskapet. Denne sønnen var trolig død før Giert nr 2 ble født ca 1696. En annen mulighet er at Giert nr 1 ble født utenfor ekteskap.

 

Henviser også til denne debatten fra 2001: [#5923] Slekten Busch, Trondhjem

 

Endret av Grete Singstad
Korrigering
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Grete Singstad said:

I skiftet etter nordlandshandler Giert Hannekam i 1680-82 krever Giert Suendsen Busch lønn fra dødsboet (s. 251a).

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Skifteprotokoll nr. 1 (1678-1686), Skifteprotokollside, Side 244b-245a

 

Denne Giert må da være sønn av Sven Busch?

 

Giert Hannekam skal ha vært gift med ei Busch-datter (trolig av Giert Hanssøn Busch, Svens far), så at Giert Svendsen Busch var i tjeneste her rimer.

 

Skiftet etter Sven Busch ble åpnet 13. mai 1717, samme dag som han døde.

Barn med Johanne Detlefsdatter:

  • Ane Margrethe Busch gift med Johannes Bruhn på Røros

Barn med Mette Marcusdatter (Angell):

  • Marcus Busch
  • Gært Busch 21 år
  • Johanne Busch 24 år, bor i Fosen hos sin mormor
  • Cathrina Busch gift med fenrik Johannes Nordahl

Barn med Ane Elisabet Rasmusdatter Finne:

  • Rasmus Busch 14 år, på Røros hos Sr Jens Finne
  • Metthe Maria Busch 9 år, hos hennes bror Marcus Busch

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Skifteprotokoll nr. 7 (1716-1720), Skifteprotokollside, Side 381b-382a

 

Sven Buschs hustru, Johanne Detlefsdatter, var først gift med Jon Helm, som det ble skiftet etter i Trondheim 7. okt. 1673.

 

Sven Busch må ha vært enkemann da han ble gift med Johanne og hatt en sønn Giert fra dette ukjente ekteskapet. Denne sønnen var trolig død før Giert nr 2 ble født ca 1696. En annen mulighet er at Giert nr 1 ble født utenfor ekteskap.

 

Henviser også til denne debatten fra 2001: [#5923] Slekten Busch, Trondhjem

 

 

Det ser ut til at det KAN ha vært to Svend Gertsen Busch:   https://media.digitalarkivet.no/kb20070921670165    Sven Gertsen Bushes qvinde Karen Larsdr -  begr. i Vor Frue kirke, Trondheim 11. des. 1739, 29 år 10 dg gml. Hun var m.a.o. f. ca. 1710

 

Vår Svend Gertsen Busch og Mette Jacobsdatter Angels sønn  Gert Svendsen Busch (ca. 1696-før 2. jan. 1719)  fikk en datter Mette døpt 2. jan. 1719 i Trondheim DK https://media.digitalarkivet.no/kb20070920670207  (Anne Cathrine Larsdatter Holte, enke etter Gert, d. etter 4. mai 1725 var sikkert barnets mor, ref. skifte etter Anne Cathrines far). Gert var død v. datterens fødsel.

Faddere v. Mettes dåp: Madame Lars Pedersen Holtis, Madame fendrich Nordahls, Madmoiselle Sophia Cramers, Hr. Assessor Petter Høyer, Lars Pedersen Holt, Monsr. Marcus Busch

 

At Anne Cathrine Holte var barnemoren ser vi av skiftet etter hennes far: Skifte 13 apr. 1704, og 4. mai 1725: avdøde Lauritz (Lars) Pedersen Holte med borgerleie Apelvær kjøb- og handelsmann. E. Ane Catharina Jelstrup, lagverge svoger Henrich Carstensen Schiøt. B. i 1. ekte med Abel Clausdatter Holst Maren g. (28. feb. 1713) med Lyder Ernst Wensell i Vengen, Helgeland og Anne Cathrine sal. Gert Busch's. I 2. ekte Peder i 23. og Adriana i 19. år.

 

Så hvem var denne Sven Gertsen Bush, hvis qvinde Karen Larsdr ble begr. i Vor Frue kirke, Trondheim 11. des. 1739, 29 år 10 dg gml., mon tro? Sønn av den ukjente Gjert?

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du, Christian, ett spørsmål fører alltid til flere andre :-)

 

Hvis denne Sven skulle være sønn av Giert Svendsen Busch d.e. får vi en utfordring ift hvem han var sønn av i neste omgang. Jo lenger bak i tid, jo færre Buscher er det å velge mellom, særlig når det gjelder kombinasjonen av navnene Giert og Sven. Navnet Sven kom jo inn med auksjonsdirektør Giert Hanssøn Buschs mor Maren Svendsdatter.

 

Jeg tror at Giert Svendsen Busch i Nærøy var sønn av auksjonsdirektør Sven Giertssøn Busch og var i tjeneste hos sin faster (Bodil?) og hennes mann Giert Hannekam, og at han døde før 1696 uten livsarvinger.

 

Jeg kjenner ikke Buschene godt nok, men mitt første bud på hvem Karen Larsdatters mann Sven Giertsen Busch var; er at han var sønnesønn av Hans Giertssøn Busch d.y.

Endret av Grete Singstad
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2017 den 21.11, Grete Singstad skrev:

Giert Hannekam skal ha vært gift med ei Busch-datter (trolig av Giert Hanssøn Busch, Svens far), så at Giert Svendsen Busch var i tjeneste her rimer.

 

6 timer siden, Grete Singstad skrev:

Jeg tror at Giert Svendsen Busch i Nærøy var sønn av auksjonsdirektør Sven Giertssøn Busch og var i tjeneste hos sin faster (Bodil?) og hennes mann Giert Hannekam

 

I boka: Brukerhistorie : gårder og slekter i Nærøy 1600-1964, s. 365, står det å lese om Buskholmen (Busch-holmen) på Nærøy, holmen som er oppkalt etter Hans Giertsen Busch, som hadde borgerleie og drev uteliggerhandel herfra.

Boka oppgir at Hans Giertssøn Buschs datter Bodil var gift med Giert Hannekam, men på samme side står følgende: «En vestlending, Gjert Hanekam, kjøpte bygningene på holmen omkring 1650. Han kan være svigersønn (eller dattersønn) til Hans Gjertsen Busch»

Videre står det; «I følge Gerhard Schøning var Gjert Hansen Buschs sønn, Svend Gjertsen Busch, Gjert Hanekams krambusvenn på Holmen. Det er nevnt at han la fram rekneskap for varesalg til 4-6 tusen riksdaler i 1659.»

 

Ja, hvem sin datter Giert Hannekam var gift med er jeg usikker på. Jeg vet de hadde umyndige barn i slutten av 1660-åra, trolig tenåringer, og jeg vet at de hadde ei datter Maren, gift med Henrik Johansen, som kan ha vært oppkalt etter sin mormor, Maren Svendsdatter. I tillegg hadde de ei datter (ukjent navn) gift med Niels Willumsen Bagger og en sønn Peter/Pitter, som døde i 1680-åra på sin reise til Ostindia.

 

Interessant at Sven Busch var krambusvenn på Buskholmen - 'som far, så sønn', sier nå jeg.

 

Endret av Grete Singstad
Fjernet en n i navnet til Schøning, må jo skrive navnet hans rett...
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har vært opptatt annet steds i forskningen en tid og har ikke sett denne før nå.

 

Når det gjelder den Maren Larsdatter som  ble "begr. i Vor Frue kirke, Trondheim 11. des. 1739", så var det skifte etter en Karen Larsdatter 19. januar 1740 - og der står det så klart og tydelig (i 7. linje under streken i andre kolonne) at selv en amatør som jeg kan lese i originalen: Sven Geertsen Høyer som navn på ektemannen. Det spørs om ikke presten ved begravelsen har skrevet feil navn - for det er vel egentlig ikke plass til noen Svend Gjertsen Busch (i hvert fall i denne slekten)?

https://www.digitalarkivet.no/sk20090204320103

 

Når det gjelder "Brukerhistorie : gårder og slekter i Nærøy 1600-1964" så er det nok en forfatter som har tabbet seg litt ut, for det kjennes ikke noen datter Bodil av Hans Gjertsen Busch, men sønnen Gjert Hansen Busch hadde en datter Bodil som var var gift med Gjert Hanekam (slik du først skrev)? 

 

Men at det fantes en Petter/Pitter Gjertsen Hanekam var nytt for meg...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2021 den 23.34, tom askerøi skrev:

Har vært opptatt annet steds i forskningen en tid og har ikke sett denne før nå.

 

Når det gjelder den Maren Larsdatter som  ble "begr. i Vor Frue kirke, Trondheim 11. des. 1739", så var det skifte etter en Karen Larsdatter 19. januar 1740 - og der står det så klart og tydelig (i 7. linje under streken i andre kolonne) at selv en amatør som jeg kan lese i originalen: Sven Geertsen Høyer som navn på ektemannen. Det spørs om ikke presten ved begravelsen har skrevet feil navn - for det er vel egentlig ikke plass til noen Svend Gjertsen Busch (i hvert fall i denne slekten)?

https://www.digitalarkivet.no/sk20090204320103

 

Når det gjelder "Brukerhistorie : gårder og slekter i Nærøy 1600-1964" så er det nok en forfatter som har tabbet seg litt ut, for det kjennes ikke noen datter Bodil av Hans Gjertsen Busch, men sønnen Gjert Hansen Busch hadde en datter Bodil som var var gift med Gjert Hanekam (slik du først skrev)? 

 

Men at det fantes en Petter/Pitter Gjertsen Hanekam var nytt for meg...

 


Forfatteren ser ikke ut til å ha tabbet seg ut. Den Bodil Busch som var gift med Giert Hannekam, var datter av Hans Gjertsen Busch. Det fremkommer av liktalen over Hans Gjertsen Busch, trykt i 1650:  Liig - prædiken over Borgermester Hans Giertsens Busch. På første side nevnes hans Quinde Marine Svends-datter, og hans «…Børn og Svogere». Jeg tolker teksten som at barna er: Anne Hansdatter g.m sogneprest Her Jørgen Pederssøn Schjelderup i Skogn, Giert Hanssønn Busch g.m. Trine, Bodil Hansdatter g.m. Giert Hannekam, Svend Hanssøn Busch og Dorote Hansdatter Busch. Jeg har problemer med å kopiere lenken, men skriftet finnes lett på Nasjonalbiblioteket (nb.no)

 

hilsen Marianne Holck

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til at det er jeg som har tabbet meg ut - godt å få rettet feilen!

 

1000 TAKK!

 

Men jeg løste vel problemet med den "andre Sven Gjertsen Busch"...?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 3.7.2021 den 23.34, tom askerøi skrev:

Når det gjelder den Maren Larsdatter som  ble "begr. i Vor Frue kirke, Trondheim 11. des. 1739", så var det skifte etter en Karen Larsdatter 19. januar 1740 - og der står det så klart og tydelig (i 7. linje under streken i andre kolonne) at selv en amatør som jeg kan lese i originalen: Sven Geertsen Høyer som navn på ektemannen. Det spørs om ikke presten ved begravelsen har skrevet feil navn - for det er vel egentlig ikke plass til noen Svend Gjertsen Busch (i hvert fall i denne slekten)?

https://www.digitalarkivet.no/sk20090204320103

 

På 5.7.2021 den 21.24, tom askerøi skrev:

Men jeg løste vel problemet med den "andre Sven Gjertsen Busch"...?

 

Takk, du løste gåten. Presten må rett og slett ha skrevet feil ved begravelsen. Her er det snakk om Sven Gjertsen Høyer, ikke Busch!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2017 den 21.11, Grete Singstad skrev:

Denne Giert må da være sønn av Sven Busch?

 

Leste denne tråden med interesse da jeg nylig har slumpet innom Busch-slekta. At han er sønn av Sven Busch er rimelig opplagt 🙂 Men hvorfor skal han være sønn av Sven Gjertsen Busch og ikke Sven Hansen Busch? Jeg har ikke studert dette nøye, men er det ikke vanskelig å få kronologien til å gå opp med at Sven Gjertsen skal ha en voksen sønn i 1680? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

 

Leste denne tråden med interesse da jeg nylig har slumpet innom Busch-slekta. At han er sønn av Sven Busch er rimelig opplagt 🙂 Men hvorfor skal han være sønn av Sven Gjertsen Busch og ikke Sven Hansen Busch? Jeg har ikke studert dette nøye, men er det ikke vanskelig å få kronologien til å gå opp med at Sven Gjertsen skal ha en voksen sønn i 1680? 

 

Takk for tilbakemelding. Ja, her har det skjedd en kortslutning fra min side. Trådens omtalte Gjert Svensen Busch bør være sønn av Sven Hanssen Busch. Jeg skriver da også at hans faster bør være Bodil Busch, datter av Hans Gjertsen Busch og gift med Gjert Hannekam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.