Gå til innhold
Arkivverket

MARIE JOSEFINE BODIN, 15.04.1878, BOHUSLEN


Cecilie Paulsrud
 Del

Recommended Posts

Hei:-)

 

Jeg står litt fast på en gren av slekten fordi det lenge sto oppført at min tippoldemor Marie Josefine Bodin, født 15.04.1878 var fra Sarpsborg (folketellingen fra 1900), og jeg kunne ikke finne noe om henne i kirkebøkene der.. Nå har jeg funnet nye opplysninger (folketellingen fra 1910) som knytter henne til Bohuslen i Sverige!  Er det noen som vet hvordan jeg kan få tilgang til kirkebøkene derifra eller har tilgang til de? Her i Norge ble hun gift med Aksel Harald Bodin, født i 1874, og jeg kan anta at de giftet seg rundt 1886, da de fikk sitt første barn i 1887. De sognet inn under Grønland prestegjeld, men jeg vet ikke hvilken kirke de giftet seg i.

 

Er det noen som kan hjelpe, så hadde jeg blitt veldig glad:-)

 

Mvh

Cecilie:-)

Endret av Cecilie Paulsrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at Yngve står med fødselsår 1887 i telling 1900,og fødselsdato 19-10- 1897 i telling 1910.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ser ut til at Yngve står med fødselsår 1887 i telling 1900,og fødselsdato 19-10- 1897 i telling 1910.

Ja, det er ulike opplysninger i de to folketellingene. Særlig det at min tippoldemor Marie Josefine Bodin, født 15.04.1878 står oppført fra Sarpsborg i folketellingen fra 1900, men fra Bohuslen i folketellingen fra 1910, gjorde meg forvirret. Så jeg håper å få hjelp til å finne ut om det er noen opplysninger om henne i kirkebøkene i Bohuslen i Sverige:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Cecilie Paulsrud skrev:

Ja, det er ulike opplysninger i de to folketellingene. Særlig det at min tippoldemor Marie Josefine Bodin, født 15.04.1878 står oppført fra Sarpsborg i folketellingen fra 1900, men fra Bohuslen i folketellingen fra 1910, gjorde meg forvirret. Så jeg håper å få hjelp til å finne ut om det er noen opplysninger om henne i kirkebøkene i Bohuslen i Sverige:-)

 

Man bør vel finne vielsen i Norge.

Der vil vel antagelig hennes fødested og faren sitt navn være oppgitt.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Carsten Schanche skrev:

Yngve er ikke sønn av Aksel Bodin

 

SAO, Rikshospitalet prestekontor Kirkebøker, F/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1894-1897, s. 364
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060831020137

 

Oi, det var nyheter for meg!! Dette har jeg aldri hørt noe om:-) Det ser i hvert fall ut som han er oppført som ektefødt, så da var hun vel gift en gang tidligere da! Jeg klarer ikke tyde etternavnet til Marie Josefine eller farens navn.. Kan du? Jeg ser også at det ser ut som det er oppført at de ikke har bopel på samme sted og at hun holder hus i Sarpsborg på den tiden? Det er kanskje grunnen til  at hun er oppført med fødested Sarpsborg i folketellingen for 1900? Jeg ser også her at hennes fødselsår her er oppført til 1877, men at det i folketellingen (og i papirene til bestefar) står 1878.

 

Nå ble jeg full av spørsmål altså:-) Spennende! Takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Man bør vel finne vielsen i Norge.

Der vil vel antagelig hennes fødested og faren sitt navn være oppgitt.

Ja, det er et godt poeng:-) Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal lete:-) Hvordan kan jeg finne ut hvilken kirke de giftet seg i tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cecilie Paulsrud skrev:

Jeg klarer ikke tyde etternavnet til Marie Josefine eller farens navn

 

Eliassen

Conductør Olaf Hansen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cecilie Paulsrud skrev:

Det ser i hvert fall ut som han er oppført som ektefødt

 

Uekte - se dåpsbok. # 941 - Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Dåpsbok nr. 4.3 (1897-1899), Fødte og døpte 1897, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050829030237

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Eliassen

Conductør Olaf Hansen

Takk:-) Synes det er så vanskelig å lese hva det står i disse gamle bøkene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Uekte - se dåpsbok. # 941 - Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Dåpsbok nr. 4.3 (1897-1899), Fødte og døpte 1897, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050829030237

Oi! Spennende! Men hvor kan du se det står uekte? Og vet du hva forskjellen på en minsterialbok og dåpsbok er?:-) Lurer på hvorfor er det oppført i to ulike bøker?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Cecilie Paulsrud skrev:

Det ser i hvert fall ut som han er oppført som ektefødt, så da var hun vel gift en gang tidligere da! 

 

 https://media.digitalarkivet.no/view/5430/375

 

"Ug" foran farens navn betyr vel ugift, og "Tp" foran morens navn, står nok for tjenestepike.

 

"Arb" (eller tittel) foran hans navn og en "H" (for hustru) foran navnet hennes; da er de gift ;)

"Uekte" betyr født utenfor ekteskap.

Endret av TangenTK
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TangenTK skrev:

 "Ug" foran farens navn betyr vel ugift, og "Tp" foran morens navn, står nok for tjenestepike.

 

"Arb" (eller tittel) foran hans navn og en "H" (for hustru) foran navnet hennes; da er de gift ;)

"Uekte" betyr født utenfor ekteskap.

Takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige, namnindexerade födelseuppgifter, 1859-1943
Namn:    Maria Josefina
Kön:    Kvinna
Födelsedatum:    15 apr 1878
Födelseort:    Foss, Göteborg och Bohus, Sverige
Fader:    Otto Eliasson
Moder:    Ewa Jonasdotter

1878_MJ.png

1878_MJ_Foreldre.jpeg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.