Gå til innhold
Arkivverket

Ettelysning i USA


Walter Dagsland
 Del

Recommended Posts

Prøver å finne en person med navnet( i usa?) Halwor Augstinusen  Født 27/9 1857 Dåp 11/10 1857 Holla i Telemark. I kirkeboka står skrevet Halwor Augustiniusen Danielskås . Far var Augustinius Clausen Toreskås. Mor Anne Karine Sveinungsdtr. Kaasa.

Halwor emigrert til til USA 1882? og er oppført død 1889?.  Noen som har opplysninger om denne personen??? Der ble født en Halvor ca 2 dager før i Holla, tror han og reiste til USA ! så her er lett å blande korta. Gjør disse søk for en god venn av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først Takk Stine for at du tar deg tid til dette!

Jeg er klar over at dette er 2 brødre. Men har en mistanke om at han kan ha reist til Sør Dakota da der var en boplass der for folka fra Holla (Holden) Jeg fant en boplass i Heart Prairie. Der kom Hans Arvesen Vale med kone og 2 sønner .Der kom og en med navnet Gunnar Halvorsen Vale. Har fått bekreftet fra den jeg hjelper at dette er samme fam. Der er og en gravplass i Syd Dakota som heter Telemarken Cemetery i Clark County her kan Halwor ligge. P;S: Håper du blir med å hjelper videre. Båten Hans Arvesen reiste med fra Skien var "Salvator"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne listen har jeg!,  men er litt nysgjerrig på om hva han videre gjorde i USA ble han gift og fikk familie  Reiste han direkte til Sør Dakota? Ble han statsborger og var han i millitære ruller! alle opplysninger med hans liv i USA mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Halvor Austin som du nevner var født i Norge i juni 1859 ifølge US-census for 1900. Han var bosatt i Eden, Codington, South Dakota, døde der 9. Des. 1929. Immigrasjonsår 1882.

Endret av Kurt Østbye
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kurt Østbye skrev:

Den Halvor Austin som du nevner var født i Norge i juni 1859 ifølge US-census for 1900. Han var bosatt i Eden, Codington, South Dakota, døde der 9. Des. 1929. Immigrasjonsår 1882.

Dette var litt merkelig??? Har nå gått gjennom kirkebøkene for Holla i Telemark finner ingen fødsler med dette navn? kan du sende meg et lite hint hvor du har  funnet dette i Norske kirkebøker . Han døde i 1929 på hvilken Cemetery fant du han begravet?  Ellers tusen takk for at du engasjerer deg . Der var mange Halvor født i Holla (Holden) derfor mange Halvorsen som etterkommere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The South Dakota, State Census, 1915
Name:    Halvor Austin
Age:    55
Birth Year:    1860
Gender:    Male
Race:    White
Birth Place:    Norway
Nationality:    Norwegian
Marital Status:    Single
Arrival Year in Country:    1882
Arrival Year in State:    1882

Arrival State:    South Dakota
Arrival Country:    USA
Father's Birth Place:    Norway
Mother's Birth Place:    Norway
FHL Film Number:    2283086
Sheet Number:    340
Residence in 1915:    South Dakota, United States

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The South Dakota, Death Index, 1879-1955
Name:    Halvor Austen
Death Date:    9 Dec 1929
Death Place:    Codington, South Dakota, USA
Certificate Number:    125853
Page Number:    34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

The South Dakota, Death Index, 1879-1955
Name:    Halvor Austen
Death Date:    9 Dec 1929
Death Place:    Codington, South Dakota, USA
Certificate Number:    125853
Page Number:    34

Tusen takk for all hjelp tror vi har klart dette nå!

 

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Tusen takk for all hjelp til Ann-Mary. Tror vi har klart å finne denne utflytta Telemarkingen nå !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utenlands, med kun en liten iPad, men ser at du har fått alle data på Halvor Austen f. i juni 1859 i Norge, antagelig i Telemark. Men din Halvor var født i 1857. Etternavnet Austen kan være en forkorting av Østensen, og det er noen emigranter ved navn Halvor Østensen som emigrerer i 1882 i den norske emigrasjonsbasen. Jeg vil derfor anbefale å sjekke ut disse (en av dem er fra Tinn).

Endret av Kurt Østbye
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du slår opp i kirkebok for Tinn finner du en Halvor Østensen, født 21. juni 1859. Det er nok ham som er funnet som Halvor Austen i Codington, S. Dakota, og som emigrerte fra Norge i 1882. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.