Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Karine Olsdatter Holmsboe, Hurum, f ca 1804-1805; hennes fødsel/dåp?


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/kb20061214630434

 

Ingen enkel snømåking, dette, men ta en liten titt på tvillingene Christen og Ingeborg, som døpes i 1805.

De blir konfirmert i 1820, men verken ved dåp eller konfirmasjon står det Ingeborg Karine/Carine, så mye kan tyde på at dette er et bomskudd.

Ingeborg og Anders fikk mange barn og han er stort sett oppført som fisker, bortsett fra ved dåpen til Martin i Strømmen i 1829, da står det matros.

Christen Olsen (som giftet seg med ei som het Ingeborg Karine Nilsdatter...), døper Nils Andreas 2. juledag 1831 og en av fadderne er matroskone Ingeborg Olsdatter.

Noe i tynneste laget, men Ingeborg døper datteren Olise 16. mai 1830 (hun står som Maren Olise når hun blir konfirmert), og Christen døper Olava Olise Marie i 1842.

Har prøvd å finne skifte etter Ole Christensen Braaten, som døde 72 år gammel i 1842, eller enken, Oline Larsdatter, som var 80 da hun døde i 1860 (bodde da i Svelvik).

Der vil det vel komme fram opplysninger om barna og ektefellene deres, så kanskje du kan finne noe i skiftedokumentene.

Har også tatt en liten titt etter Ingeborg Karine i Lier, Røyken, Sande og Asker, men intet napp.  Bevares, hun kan være født i Drammen eller egentlig hvor som helst....

Ektemannen, Anders Olsen, er vel han som dør som fiskehandler i 1850?

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en nøtt dette. Er lite kjent i området, men har også tenkt at det kan være mulig å finne noe i et skifte. Får søke litt mer.

Finnes det noen bøker for Holmsboe i Hurum, mon tro? Kanskje på nb.no.... Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også på hennes forlover Ingebret Olsen, om han kan være hennes bror... Han kan jo like gjerne være brudgommens bror. Hva var de ulike skrivemåtene av Ingebret i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingebret har utfra treffene jeg får bosted Holm, og ikke Holmsboe. Og så er det vel han som er gårdbruker, ikke skomaker. Kan det bringe oss videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er født kun 1 Ingeborg Karine Olsdt. i Hurum i tidsrommet 1771 - 1810, Hurum Mini 7, s.104b.

Ingeborg Karine, hj.døpt,  stadfestet 15/4 1792, foreldre Ole Ingebretsen og Karen Johannesdt. (K: gamle DA)

 

FT 1801 https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058278000475

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette samme familie som Ingebret Olsen, som var Ingeborg Karines forlover i 1826, mon tro? I så tilfelle kan dette være et spor.

 

men en feilmargin på over 10 år...... se lenker i innlegg 1.

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lagt merke til Ingeborg Karine, som Berit viser til, men har litt vondt for å tro at det er henne.  2. oktober 1842 blir Hanne Wilhelmine døpt i Hurum -  foreldre: fisker

Anders Olsen og hustru Ingeborg Karine Olsdatter.  Da er hun i såfall over 50 år, og det hører vel til sjeldenhetene, men itte vet je.....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares; hun var tjenestepine da hun inngikk ekteskap, og hvis Holmsbu var ladested kan hun jo ha vært fra hvor som helst: Drammen, Holmestrand....... Får ta en titt i konfirmasjonsluster og innflytterlister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som min "Ingeborg-kandidat" i #2, og det skader nok ikke å se litt nærmere på den familien.  Men hun ble IKKE døpt noe annet enn Ingeborg (se #2),

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Og foreldrene ble gift i 1800, mor Oline kun 18 år. Mor Oline dør i 1860 og far Ole Braaten, losen, dør i 1842. Finner ikke skifter etter dem, men skal lete litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller, dessverre.  Du har helt rett mht. at Ingeborg Karine kan ha flyttet til Holmsbo.  Kirkebøkene for Hurum på den tida omfatter også Strømmen (se kirkebok-historikken), så

vi "gaper over" Vestfold-områder som Svelvik, Berger og Sande, samt dagens Hurum i Buskerud.  Lier og Røyken er nære naboer + Drammen ( dvs. Bragernes, Strømsø og Tangen).  

Det samme er Asker og Drøbak/Frogn, så jeg ville begynt med de kirkebøkene, men folk flytta mye på seg på den tida, så jeg er redd mulighetene er mange.  

 

Astrid

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg ta en titt på Family Tree DNA om hun har fått noen treff i Østlandsområdet. Kanskje det kan bringe oss videre. MtDna I2.

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her. Hun er ført sammen med disse to i den internasjonale MtDna I-gruppen. Den første er uten sted. Kan nr 3 gi oss en pekepinn på hvor vi skal? 

Jeg skal også ta en titt på listen i den norske fellesgruppen.

3E2224C6-1C27-4F73-AF4D-2D11C88D64BF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den norske gruppen er der også en fra Skurdalen. Dessuten flere fra østfold, akershus, bl a Hvidsten og Bærum, oppland og Hedmark. Og noen fra andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/kb20061215620269

Antar dette er dåpen til Anne Kristine, 20. mai 1827, jfr. #19.  Står riktignok Anne Kirstine, men Kristine/Kirstine gikk  ofte "om hverandre" etter min erfaring.

Intet umiddelbart napp mht. hennes foreldre og slektskap med Ingeborg Karine, men det skader ikke å ta en titt på foreldrene/anene deres.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nå gå gjennom kirkelige handlinger i Ingeborg og Anders’ familie; barnenes dåp og vielser, for å se om faddere og forlovere kan gi oss noe.

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.