Gå til innhold
Arkivverket

Konge-Maren: «Forlatt av sin forfører…» (Maren Ingebretsdatter, f. ca. 1795, kong Christian Frederiks "frille")


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Spennende artikkel publisert av oslohistorie.no om Maren Ingebretsdatter, en gang forført av prins (senere kong) Christian Frederik:

 

http://oslohistorie.no/2017/11/konge-maren-forlatt-av-sin-forforer/

 

Hvor ble det av Maren? Og hva med sønnen Hans Marthinius Andreassen Blixrud?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bringer et lite sitat fra slottsprest Claus Pavels dagbok:

**

27de April.

I Eftermiddag havde jeg en Embedsforretning, som slet ikke var mig behagelig. Prinds Christians Frille, den forhen omtalte Maren Ingebretsdatter, der siden skal have gaaet gjennem flere Hænder, erklærede jeg en ret Ægtekone at være baade for Gud og Mennesker. Jeg har aldrig seet hende før; hun har et ret vakkert lille Ansigt, men er aldeles ingen Skjønhed, og trods hendes fyrstelige Liaisons, synes hun endnu at have noget tilbage af Huusmandsdatterens upolerede Sprog og Væsen. Brudgommen er en ung Fragtemand, tidligere Vaisenhuus-Elev. Han er en ret meget vakker Karl; forresten

 

SIDE: 426

er hans Forstand liden, det veed jeg fra den Tid, jeg confirmerede ham, hvorimod han har meget af denne affecterte Halvcultur, der oftest erhverves paa Seminarier, i Vaisenhuse og deslige nymodens Skoler.

**

Prins Christians frille var altså Maren Ingebretsdatter, ektemannen Andreas Blixrud, som ble registrert som innflyttet til Asker 11. desember 1822 og som døde 18. desember 1822.

 

DTH

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til sønnen Hans Marthinus Andreassen Blixrud hadde Maren og Andreas også datteren Frederikke, døpt 2. oktober 1816, jf. et Ancestry-søk. Denne Frederikke giftet seg 5. februar 1841 med Christian Eriksen. Kan legge inn primærkildene senere, har andre "preserende" oppgaver akkurat nå. :-) Men selv om det ikke  bringer oss nærmere Maren Ingebretsdatter og hvor det ble av henne, så er det altså fullt mulig at det finnes etterkommere av Maren den dag i dag ...

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Dag.

Interessant lesning om hvordan livet kunne være for noen for 200 år siden. Det var en sørgelig skjebne Maren Ingebretsdatter led, hun fikk ikke akkurat valget når prinsen ville ha sitt, og livet ble deretter. Fint å se at noen prøvde å forstå hvorfor ting var som de var, slik som høyesterettsdommer Frederik Motzfeldt, det skal han ha kred for.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Dag for hjelp til å fylle ut hullene her. På grunnlag av ditt tips fant jeg faktisk enda et giftermål for Frederikke - i Vår Frelsers i 1850: https://media.digitalarkivet.no/view/662/73

 

Frederikke og Christian fikk en sønn i 1841, døpt i Oslo hospitals menighet som Martin Edvart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi finner Frederikke som nummer 008 på denne lista i 1865 (https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038027025364): Frederikke Pedersen, for anledningen født i Modum.

I 1852 døpte hun og ektemannen Gunder Pedersen Albertine Therese i domkirken, så det er henne. https://media.digitalarkivet.no/view/656/101 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Nå har jeg funnet Marens  politisak fra 1824.. Hun er født på Ringerike, på gården Lo(h)re ca 1796, av foreldrene Ingebret Arnesen og Marthe Syversdatter. De flyttet til Aker sogn utenfor Christiania kort etter. Jeg har sjekket alle slags skrivemåter, men finner ingen som kan stemme med denne familien i FT 1801. I 1824 er far død, mens mor lever.

Kanskje er  far død før 1801 (?).

 

Tar gjerne imot tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT 1801 er oppført følgende personer under Løre:

Anne Syvertsdatter, 65 år, husbondens Stifmoder, Enke af 2det Egteskab.

Anders Embretsen, 12 år, dennes Sønnesøn.

Husbonde var Ole Arnesen, 69 år!!

 

En mulighet er at Maren / Mari var Anders' søster.

Maren / Mari og faren er tydeligvis et annet sted på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for dette! Dette stemmer nok, selv om Maren i 1824 oppgir at hun er 28 år gammel - men her kan både hun og politibetjenten ha gjort feil, selvfølgelig.

Jeg finner foreldrene hennes omtalt i Hole bygdebok, bind 2, side 436 under plassen Langenga, så alt dette stemmer nok. Ole Andersen som sitter med hovedbølet, er Engebrets eldre halvbror, mens Anne Syvertsdatter altså er hans mor. Anders (12) må være Marens bror.

Men Maren og hennes foreldre er altså sporløst borte i FT 1801. De skal etter Marens forklaring ha flyttet til Aker sogn da hun var et halvt år gammel, men her er det jo også en mulig feilkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.