Gå til innhold
Arkivverket

Kullfogd Lars Johansen Aasbøll/Dalh, ca. 1712-1785, Orkdal ST.


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Ekstraskatten 1762-1767 viser at kullfogd Lars Johansen har holdt  til på Asbøll i Orkdal når han begraves 20.06.1785. Transkripsjonen oppgir hans alder til 22 år, men det er nok en feiltolking av 72 år - en får neppe tittel av kullfogd i så ung alder. I kirkeboka bruker presten navnet Dalh i tillegg til farsnavnet Johansen.

Han har trolig hatt sitt virke på Svorkmo, det finnes dokumentasjon på kullfogder som tidligere har arbeidet der.

 

Dom. sexages. 1740 døper Lars Johansen Dalen og Valborg Evensdatter Syrstad sitt uekte barn Johan i Meldal kirke. Faddere: Engel, Niels, Oluf Pedersen, Guru og Mille Mogensdatter Syrstad.

Har noen arbeidet med Lars Johansen funnet dokumentasjon på hans herkomst - er Lars fra Meldal en aktuell kandidat?

 

Er også interessert i kildehenvisninger som kan sette meg på sporet etter Lars Johansen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kyrkjeboka for Svorkmo går det fram at han var 72 år, ja, og om ein går til original for Orkdal ser ein òg at dette må vere det rette.

 

Eg har prøvd å finne noko handfast på denne Lars Johansson Dahl, men har ikkje klart å påvise opphavet sikkert. Eg har òg notert meg overnemnte Lars Johansen Dalen frå Meldal, både i samband med det nemnte leiermålet og at han vart døpt i Meldal Mikkelsmesse 1713, altså i rett alder til å vere nemnt som 72 år i 1783...

 

Han vart 19. jan. 1745 gift, etter kongl. bevilgning, på Svinsøyen ved Svorkmo med Anne Andreasdotter frå Kalstad i Meldal, og kjøpte 1746 garden Jordhus i Meldal. Han kjøpte Asbøll i Orkdal frå svogeren, lensmann Fredrik Jonsson (født Moe) før 1762, er m.a. nemnt der 1760. Fredrik Jonsson var lensmann i Orkdal, og fikk i 1757 bestallning som Lensmann i Meldal og flytta dit.

 

Eit spor til opphavet til Lars J. er kan hende å finne i skifte etter Anders Christensson Kloen (husmann under Asbøll) i 1765: Til formynder for dottera Eli Andersdotter, 19 år, er da oppgitt "hendes sødskende barn, Lars Johansen Asbøll", utan at eg har fått gått inn i korleis dette skal henge saman. 

 

 

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Håvard.

Lars må ha hatt /skaffet seg ressurser dersom det er en av kandidatene fra Meldal som blir kullfogd. Fødselsåret er rimelig sikkert, og det betyr at han så vidt har passert 30 år når han kjøper Jordhus. Jeg har ikke sjekket tingboka, så jeg kjenner ikke kjøpesummen her og nå.

Om kjøpet indikerer at Lars Johansen kommer utenfra bygda er et interessant spørsmål.

Her må det trekkes inn flere kilder.

Viser forøvrig til nytt innlegg på DIS-forum 146905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi veit i alle fall at Lars si kone kom frå ein velsituert familie, så det kan vere noko inngifta midler her. Lars vart inngifta i ein slektskrets som vi finn som sjølveigande bønder og lensmenn i fleire av bygdene i Orkdalsføret på denne tida. Min hovudteori er at han er av bergmans-ætt knytta til Løkken-verket i Meldal, og at det er linken til Kalstad-folket gjennom felles opphav (Ane Andreasdotter sine besteforeldre på farssida var innflytta bergfolk på Grutsæter).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tegn som indikerer at Ane sin slekt hadde høyere status enn Lars ligger i oppkallingen av barn. Eldste sønn er oppkalt etter morfar og nr. 2 etter farfar. Siden navnet på Johans kone er ukjent gir ikke navnebruken for Ane d.e/d.y noen pekepinn.

Har ikke funnet et troverdig dødsår for Ane Andreasdatter Asbøll/Kalstad i kirkebøkene i Orkdal

Sexagesima 1773 begraves Ane Asbield, 72år. , dvs. født ca. 1701, og da blir hun i overkant gammel til å få fire barn mellom 1746 0g 1754.

Kjenner noen årene for Ane Andrasdatters fødsel/død?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho var døypt i Meldal 18. feb. 1714 ("D. Invocavit: Døbt Andreas Kalstads Anne"), nemnt som 26 år gamal i skiftet etter faren i 1743 og død i Orkdal 18. nov. 1785, 71 år gamal. Svorkmo kyrkjebok: "1ste Søndag i Advent, d. 27de Novembr. (...) Parenteret over Kullfoged Lars Johansen Dahls Enke som døde d. 18de Novembr, 71 Aar".

 

Ved skiftet etter faren er buet verdsett til 580 rdl, med 309 rdl i gjeld og omkostninger, altså 231 rdl. i arv. Anne sin systerlott av dette kom på 19-1-1 2/3. Eit lite bidrag til kjøpet av Jerhus tre år seinare, men ikkje meir enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.